Det skjer en nesten umerkelig invasjon - Jernbanepakke IV

Det skjer en nesten umerkelig invasjon i Norge, en stille inntrengning i norsk lovverk som vil vare i all evighet - og det er en veldig lang tid. Hva mener jeg så med dette? Jo det er det at samferdselsdepartementet, i forbindelse med Jernbanepakke 4, foreslår en myndighetsoverdragelse (altså avståelse av suverenitet) til EU-organet ERA (European Union Agency for Railways). Dette vil være i strid med EØS-avtalen og Grunnloven fordi vi vil, for første gang i så fall, bli direkte underlagt EU.

En liten forklaring: EØS er bygd på to separate søyler, EU-søylen og EFTA-søylen, og i 25 år har dette vært et viktig prinsipp for å sikre EFTA-statenes (Norge, Island og Liechtenstein) suverenitet. I EØS systemet er EFTA-landene underlagt EFTA-organer som er motstykker til organene i EU-søylen, for eksempel EFTA domstolen som tilsvarer EU-domstolen. Ved tidligere myndighetsoverføringer til EU har man valgt en løsning der EØS/EFTA’s overvåkingsorgan er mellommann, og formelt sett er Norge ikke direkte underlagt EU’s organer (selv om Norge absolutt er det indirekte). I tilfellet med ERA skjer myndighetsoverføring direkte og dermed brytes den grunnleggende forutsetningen om at tilknytning til EØS-avtalen skal være klart forskjellig fra et EU-medlemskap.

Grunnlovens unntaksbestemmelse for å avstå suverenitet (§ 115) forutsetter at Norge er medlem i den institusjonen som man overfører myndighet til, og Norge er ikke medlem av EU og derfor er det ikke hjemmel i grunnloven for å overføre myndighet til ERA. Myndighetene skulle avvist Jernbanepakke 4 direkte med den begrunnelse at det er lovstridig for stortinget å vedta denne pakken.

Vedtak etter Grunnlovens § 115 krever tre fjerdedels flertall og derfor ønsker regjeringen å bruke § 26.2 med den begrunnelse at myndighetsoverdragelse til ERA er «lite inngripende i Grunnloven», dette er en politisk manøvrering for å få til et vedtak i Stortinget med alminnelig flertall.

Det finnes ikke noe gradert inngripende i grunnloven, dette er et svart/hvitt spørsmål, enten er det inngripende eller så er det ikke inngripende. På samme måte som at enten er man gravid eller så er man ikke gravid, man kan ikke være bare «litt» gravid.

Utad sett kan det kanskje virke som at Jernbanepakke 4 er å vedta Jernbanereformen anno 2015 på nytt, det er det så absolutt ikke. Jernbanereformen 2015 er en reform som Norge og den norske regjering har full råderett over. Norge og den norske regjeringen vil ha null råderett (til evig tid) over Jernbanepakke 4, hvis den blir vedtatt.

Jeg oppfordrer alle stortingsrepresentanter til å stemme nei til Jernbanepakke 4, for jeg mener at råderetten over vår egen jernbane bør våre norske folkevalgte politikere ha, jernbanen skal ikke være styrt fra utlandet.

 

Yvonne Janet Ludvigsen Log, lokomotivfører

reLATERT

Se alle arrangementer

ELAstikk eller tvangstrøye for arbeidslivet?

16. feb. 2019

Europabevegelsen og Fredrik Mellem omfavner kritikkløst ethvert initiativ som har EU-stempel. Det bør ikke overraske noen.

Striden om Kielferja

15. feb. 2019

Hva skjedde med sjøfolka på Kielferja som skulle flagges ut?

AP skjerper språkbruken

14. feb. 2019

Er det EØS som bekymrer Støre – eller er det oppslutningen om EØS som bekymrer?

Et Arbeidslivsbyrå for enda mer «fri flyt»

08. feb. 2019

Arbeidslivsbyrået ELA, som EU vil ha på beina snarest mulig i 2019, har til overordnet formål å gjøre den europeiske arbeidskrafta enda mer «mobil» enn den allerede er i dag.

Et tannløst ELA?

07. feb. 2019

LO-kongressen krevde forrang for norsk lovgivning på arbeidslivets område og norske tariffavtaler. EUs arbeidslivbyrå ELA er et sentralt ledd i det helt motsatte, at landenes sjølråderett på dette området oppheves. Om ELA feller noen myndighetstenner nå, så er det for å gi plass for nye, kvassere og sterkere tenner i neste omgang.

Trondheimskonferansen vil enstemmig ut av EØS

29. jan. 2019

Trondheimsresolusjonen som ble vedtatt enstemmig på Trondheimskonferansen har et kapittel som konkluderer med ut av EØS.

– Regjeringen vil la EU ta kontroll over norsk jernbane

29. jan. 2019

Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU, holdt innlegg mot tilslutning til EUs jernbanepakke på Trondheimskonferansen 2019.

EØS og jernbane på Trondheimskonferansen

25. jan. 2019

I dag starter den store Trondheimskonferansen 2019. Nei til EU deltar med eget formøte og gjennom konferansen for å sette fokus på EØS og jernbanepakken!

NHO-kamporganisasjon for EØS-avtalen

15. jan. 2019

NHO sine direktører rundt om i Norge har fått kalde føtter, fordi vi er stadig flere som ønsker at landet skal styres av oss sjøl og våre egne demokratiske institusjoner.

Nei til EU sender åpent brev til KrF

09. jan. 2019

– Nei til EU har sendt et åpent brev om Grunnloven og EØS til Kristelig Folkeparti som nå sitter i regjeringsforhandlinger, sier Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Åpent brev til KrF-forhandlerne på Hadeland

09. jan. 2019

På vegne av Nei til EU tillater jeg meg å gi forhandlingsdelegasjonen noen god råd med på veien, siden grunnfjellet i KrF er solide EU-motstandere, skriver Kathrine Kleveland i dette åpne brevet.

Forskjellene som øker

03. jan. 2019

EUs frislipp av konkurranse svekker fagbevegelsens forhandlingsmakt både i Norge og i EU.