AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.
Jernbanepakke 4 er igjen aktuelt. Nå ser man de langsiktige konsekvensene av innføringa.
EØS-tilsynet ESA i Brussel har nylig åpnet sak mot Norge etter at Vy fikk midlertidig kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. ESA mener tildelingen er et brudd på EU-regler i EØS-avtalen.
EU-reglene krever nemlig konkurranse ved tildeling av kontrakter for passasjertog.
Tog er helt grunnleggende infrastruktur, som er viktig for å få folk fra A til B, men som også er avgjørende i et beredskapsperspektiv. Bør ikke norske folkevalgte ha politisk kontroll over så viktig infrastruktur?
Konkurranse fungerer ikke på den norske jernbanen. Vi har for det meste enkeltspor. Dette betyr i praksis at selskapene konkurrerer på lønn og arbeidsforhold. De siste årene har jernbanen blitt delt opp og ansvar har blitt pulverisert. Konkurranseutsettingen av jernbanen har gått utover både passasjerer og ansatte.
I 2021 banka Solberg-regjeringen gjennom jernbanepakke 4 med et knapt flertall. Ap, SV, Rødt, Sp og MDG stemt nei. Nå har disse fem partiene flertall på Stortinget.
Regjeringen må bruke handlingsrommet for å utfordre ESA, men Støre har også muligheten til å vise at han virkelig setter hensynet til ansatte i jernbanen og passasjerer først – det er på tide at Norge forhandler de problematiske delene av jernbanepakka ut av EØS-avtalen.
Det snakkes mye om handlingsrommet i EØS-avtalen, men mulighetene for nasjonale unntak og tilpasninger blir sjelden utnyttet. Alt regelverk som tas inn i EØS, kan også tas ut igjen når det er enighet. Det er et spørsmål om politisk vilje og forhandlinger med EU.
Vi har fått nok av en feilslått konkurransepolitikk – nå er det på tide å få tilbake politisk kontroll! Støre, er du med på det?
Innlegget har også blitt publisert i Dagsavisen 6. november 2025.
Stort bilde i toppen: Eidsvolls plass foran Stortinget ble godt fylt opp da jernbanefolk, fagforeninger, politiske partier, togvenner og Nei til EU markerte motstand mot Jernbanepakke 4 i oktober 2018.











