Eidsvolls plass foran Stortinget ble godt fylt opp da jernbanefolk, fagforeninger, politiske partier, togvenner og Nei til EU markerte motstand mot Jernbanepakke 4 i oktober 2018.

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Jernbanepakke 4 er igjen aktuelt. Nå ser man de langsiktige konsekvensene av innføringa.

EØS-tilsynet ESA i Brussel har nylig åpnet sak mot Norge etter at Vy fikk midlertidig kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. ESA mener tildelingen er et brudd på EU-regler i EØS-avtalen.

EU-reglene krever nemlig konkurranse ved tildeling av kontrakter for passasjertog.

Tog er helt grunnleggende infrastruktur, som er viktig for å få folk fra A til B, men som også er avgjørende i et beredskapsperspektiv. Bør ikke norske folkevalgte ha politisk kontroll over så viktig infrastruktur?

Konkurranse fungerer ikke på den norske jernbanen. Vi har for det meste enkeltspor. Dette betyr i praksis at selskapene konkurrerer på lønn og arbeidsforhold. De siste årene har jernbanen blitt delt opp og ansvar har blitt pulverisert. Konkurranseutsettingen av jernbanen har gått utover både passasjerer og ansatte.

I 2021 banka Solberg-regjeringen gjennom jernbanepakke 4 med et knapt flertall. Ap, SV, Rødt, Sp og MDG stemt nei. Nå har disse fem partiene flertall på Stortinget.

Regjeringen må bruke handlingsrommet for å utfordre ESA, men Støre har også muligheten til å vise at han virkelig setter hensynet til ansatte i jernbanen og passasjerer først – det er på tide at Norge forhandler de problematiske delene av jernbanepakka ut av EØS-avtalen.

Det snakkes mye om handlingsrommet i EØS-avtalen, men mulighetene for nasjonale unntak og tilpasninger blir sjelden utnyttet. Alt regelverk som tas inn i EØS, kan også tas ut igjen når det er enighet. Det er et spørsmål om politisk vilje og forhandlinger med EU.

Vi har fått nok av en feilslått konkurransepolitikk – nå er det på tide å få tilbake politisk kontroll! Støre, er du med på det?

Innlegget har også blitt publisert i Dagsavisen 6. november 2025. 

Stort bilde i toppen: Eidsvolls plass foran Stortinget ble godt fylt opp da jernbanefolk, fagforeninger, politiske partier, togvenner og Nei til EU markerte motstand mot Jernbanepakke 4 i oktober 2018.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

02. okt. 2025

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Høringsuttalelse til avskogingsforordningen

30. sep. 2025

Nei til EU høringsuttalelse til forskrift om gjennomføring av avskogingsforordningen