
Stortinget skal votere over norsk medlemskap i ACER
Et flertall i Stortingets energi- og miljøkomité vil at Norge skal forbli i ACER.

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Etter Yrkestransportloven er kabotasje i utgangspunktet forbudt i Norge. Men i praksis foregår det i stort omfang, både i lovlig og ulovlig form.
En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Men transportører fra EØS-området har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.
Dagens regler gir EØS-transportører adgang til å kjøre inntil tre innenlandske oppdrag i løpet av sju dager. Siden 2015 har det også vært fullt lovlig å kjøre inn i Norge med en tom pall for å ta kabotasjeoppdrag, såfremt det skjer når man har losset gods i et annet EU-land (f.eks. Sverige) og i løpet av de sju dagene hvor kabotasjekjøring i dette landet er tillatt.
Både Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Lastebileierforbund har gjentatte ganger påvist hvordan kabotasjereglene fører til sosial dumping, utbredt kriminalitet og en alvorlig senkning av veisikkerheten. Kabotasjekjøringa i EU/EØS er blitt synonymt med sosial dumping, kriminalitet og trafikkulykker.
Østeuropeiske sjåfører kjører på luselønn og overnatter i dagevis på rasteplasser mens de venter på nye oppdrag før de må vende snuta på vogntoget hjemover.
Med EUs mobilitetspakke (også kalt veipakke) kan det bli enda verre. De nye EU-reglene legger opp til et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag innenfor fem dager.
Vedtak i Telemark fylkesting 7. desember 2017.
Stort bilde i toppen: Norsk transportnæring er truet av kabotasjereglene i EU/EØS.
© © CC0 joelgen2

Et flertall i Stortingets energi- og miljøkomité vil at Norge skal forbli i ACER.

I Klassekampen 30. mai tar professor Janne Haaland Matlary til orde for at det ikkje bør vera ei ny folkerøysting om eventuelt medlemskap i Den europeiske unionen. Saka er rett og slett for kompleks for vanlege folk å ta standpunkt til, slik ho ser det. Det reagerte eg som fylkesleiar i Hordaland NtEU på, og innlegget mitt i Klassekampen 2. juni finn du her:

Det varslede nedsalget i Mantena viser mangel på egenutviklet politisk vilje i dagens Ap-regjering.