Telemark fylkesting vedtok denne uttalelsen vedrørende kabotasje, etter forslag fra Ådne Naper (SV).
![aadne-naper](/aktuelt/innforing-av-eus-mobilitetspakke-truer-en-serios-norsk-transportnaering/_/image/2d11c3cb-6a49-459e-ba95-80a5175b96a7:515928436044719b5959d416f11ee46412f3b4af/width-768/aadne-naper.jpg)
Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Etter Yrkestransportloven er kabotasje i utgangspunktet forbudt i Norge. Men i praksis foregår det i stort omfang, både i lovlig og ulovlig form.
En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Men transportører fra EØS-området har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.
Dagens regler gir EØS-transportører adgang til å kjøre inntil tre innenlandske oppdrag i løpet av sju dager. Siden 2015 har det også vært fullt lovlig å kjøre inn i Norge med en tom pall for å ta kabotasjeoppdrag, såfremt det skjer når man har losset gods i et annet EU-land (f.eks. Sverige) og i løpet av de sju dagene hvor kabotasjekjøring i dette landet er tillatt.
Både Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Lastebileierforbund har gjentatte ganger påvist hvordan kabotasjereglene fører til sosial dumping, utbredt kriminalitet og en alvorlig senkning av veisikkerheten. Kabotasjekjøringa i EU/EØS er blitt synonymt med sosial dumping, kriminalitet og trafikkulykker.
Østeuropeiske sjåfører kjører på luselønn og overnatter i dagevis på rasteplasser mens de venter på nye oppdrag før de må vende snuta på vogntoget hjemover.
![telemark_vaapen](/aktuelt/innforing-av-eus-mobilitetspakke-truer-en-serios-norsk-transportnaering/_/image/fa0f6516-8415-4804-815e-9dcb8ebd5720:9fdcc381e84cec2bab37ec9911834408b39dbee5/width-768/telemark_vaapen.png)
Med EUs mobilitetspakke (også kalt veipakke) kan det bli enda verre. De nye EU-reglene legger opp til et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag innenfor fem dager.
Vedtak i Telemark fylkesting 7. desember 2017.
Stort bilde i toppen: Norsk transportnæring er truet av kabotasjereglene i EU/EØS. (© CC0 joelgen2)