Norsk transportnæring er truet av kabotasjereglene i EU/EØS.

Innføring av EUs mobilitetspakke truer en seriøs norsk transportnæring!

Telemark fylkesting vedtok denne uttalelsen vedrørende kabotasje, etter forslag fra Ådne Naper (SV).

aadne-naper
Ådne Naper representerer SV i Telemark fylkesting.

Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Etter Yrkestransportloven er kabotasje i utgangspunktet forbudt i Norge. Men i praksis foregår det i stort omfang, både i lovlig og ulovlig form.

En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Men transportører fra EØS-området har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.

Dagens regler gir EØS-transportører adgang til å kjøre inntil tre innenlandske oppdrag i løpet av sju dager. Siden 2015 har det også vært fullt lovlig å kjøre inn i Norge med en tom pall for å ta kabotasjeoppdrag, såfremt det skjer når man har losset gods i et annet EU-land (f.eks. Sverige) og i løpet av de sju dagene hvor kabotasjekjøring i dette landet er tillatt.

Både Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Lastebileierforbund har gjentatte ganger påvist hvordan kabotasjereglene fører til sosial dumping, utbredt kriminalitet og en alvorlig senkning av veisikkerheten. Kabotasjekjøringa i EU/EØS er blitt synonymt med sosial dumping, kriminalitet og trafikkulykker.

Østeuropeiske sjåfører kjører på luselønn og overnatter i dagevis på rasteplasser mens de venter på nye oppdrag før de må vende snuta på vogntoget hjemover.

telemark_vaapen
Fylkesvåpenet til Telemark.

Med EUs mobilitetspakke (også kalt veipakke) kan det bli enda verre. De nye EU-reglene legger opp til et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag innenfor fem dager.

Vedtak i Telemark fylkesting 7. desember 2017.

Stort bilde i toppen: Norsk transportnæring er truet av kabotasjereglene i EU/EØS. (© CC0 joelgen2)

reLATERT

Se alle arrangementer

– Norge står fortsatt trygt utenfor EU

21. aug. 2025

– EU-medlemskap svekker folkestyret og vår egen beredskap, sier Victoria Elisabeth Andal.

Er EU-medlemskap svaret på endret sikkerhetssituasjon og handelskrig?

21. aug. 2025

Høy temperatur og humør i valgdebatt om EU og EØS-avtalen på Litteraturhuset i Trondheim.

– Velkommen til Nei til EU på Arendalsuka

12. aug. 2025

Einar Frogner, leder av Nei til EU, ønsker velkommen til Nei til EUs stand under årets Arendalsuke. 

Solid flertall til neisida

11. aug. 2025

Neisida har et solid forsprang på jasida med 55 prosent nei og 33 prosent ja, viser en ny meningsmåling fra Opinion.

Det du trenger å vite – Norge og EU

25. juni 2025

Verden er større enn EU. Les om folkestyre, velferd og økonomi, solidaritet og sikkerhet, klima og miljø.

I Brussel lever de bra

25. juni 2025

Hos de grådige i EU renner pengene inn, skriver Per Velde.

EU skaper ingen trygghet i en urolig tid

24. juni 2025

Uttalelse fra årsmøtet i Oslo Nei til EU, 13. mai 2025.

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU får to millioner kroner ekstra over statsbudsjettet! 

17. juni 2025

Nei til EU kan i dag juble over en betydelig styrking av sitt arbeid. Økningen på to millioner er en stor seier for opplysning og debatt om EU og EØS.  

Diplomati fra bagasjerommet

16. juni 2025

Hvorfor vil Espen Barth Eide redusere Norge til et haleheng på EUs utenrikspolitikk?

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Norge står trygt utenfor EU

28. april 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.