
Stortinget skal votere over norsk medlemskap i ACER
Et flertall i Stortingets energi- og miljøkomité vil at Norge skal forbli i ACER.

Fylkestingsmøtet 28. februar vedtok en interpellasjon fra Rakel Skårslette (SV) med 54 mot 20 stemmer.
«For Trøndelag fylkeskommune er det avgjørende at en innlemmelse av rettsaktene i EUs tredje energimarkedspakke ikke medfører at ESA senere kan beslutte at vedtak i et ACER med stadig større mandat, er EØS-relevante og dermed bindende for Norges deltakelse i det indre marked på en måte som reduserer mulighetene for å nasjonal kontroll med energipolitikken i Norge», heter det i uttalelsen.
«Trøndelag fylkesting mener usikkerheten knyttet til hvilke bindinger Norge kan bli utsatt for om ACER på sikt utvikler seg til å få ytterligere beslutningskompetanse gjennom flertallsvedtak, og usikkerheten om hvorvidt ESAs vedtakskompetanse ovenfor reguleringsmyndigheten innebærer en myndighetsoverføring i Grunnlovens forstand, tilsier at Stortinget bør reservere seg mot å innlemme dette i EØS-avtalen nå.»

Et flertall i Stortingets energi- og miljøkomité vil at Norge skal forbli i ACER.

Norgespris kompenserer for høye strømpriser for husholdninger, men tar ikke problemet ved roten.

Det var EUs energibyrå ACER som innførte det flytbaserte systemet som har ført til vanvittige strømpriser i Midt-Norge.