Utsnitt av forsiden til Vett nr. 1 2002. (Illustrasjon: Jørgen Bitsch.)

Vett 1 2022: Kan arbeidslivet reddes ut av EØS-fella?

Taxi, jernbane, bemanningsbyrå, energiunionen, EUs minstelønnsdirektiv og offentlige tjenester er noen tema i det nye Vettheftet om arbeidsliv.

Fra bemanningsbransjen til kabotasje og taxi – EØS-avtalens frie flyt og konkurranseregler begrenser mulighetene for nasjonal kontroll og et ryddig arbeidsliv. Dette heftet undersøker også EØS-tilsynet ESAs angrep på seriøsitetsmodellene for offentlige anskaffelser, og gjennomgår innholdet i EUs minstelønnsdirektiv. Når vil regjeringen innfri løftene om varige unntak fra EUs fjerde jernbanepakke, og hvordan ser framtiden ut for norsk industri med strømpriser fra EUs energiunion og ACER?

– Stadig flere aktive fagorganiserte og tillitsvalgte mener at tvangstrøya EØS må bekjempes ved å si nei til nye direktiv og kreve at den erstattes av en handelsavtale med EU. Denne radikale strømningen har etter hvert blitt så sterk at den har pressa LO-sekretariatet til å fatte vedtak mot EUs vikarbyrådirektiv, å gå imot EUs energibyrå ACER og kreve veto mot innføring av EUs fjerde jernbanepakke.
Nei til EU-leder Roy Pedersen i forordet

Stort bilde i toppen: Utsnitt av forsiden til Vett nr. 1 2002. (Illustrasjon: Jørgen Bitsch.)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Stortinget gir EU mer makt over norsk arbeidslivspolitikk

07. mai 2025

Stortinget har godkjent innlemmelsen av EUs arbeidsstyresmakt ELA i Norge. ELA har en omfattende og til dels uklar rolle i å bekjempe arbeidslivskriminalitet i EUs indre marked som er problematisk.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.