ESA og regjeringens taxiforslag

Vill vest innføres i drosjenæringen etter krav fra ESA.

En drosjesjåfør i Oslo fikk ideen om at han ville starte opp sjøl med 20 biler.  Han fikk nei. Fordi Norge har regler som begrenser antall løyver. Drosjeeieren meldte saken til ESA.

ESA holdt med drosjeeieren. Å begrense antall drosjeløyver strir mot EUs frie etableringsrett. Slik fikk regjeringen den lissepasningen de trengte.  De opphever ordningen og forteller at dette vil føre til lavere pris for kunden og bedre inntekt for drosjesjåføren. De mener altså at når flere drosjer skal dele på samme inntekt så blir det mer på hver.

EU snakker om å skape en sosial union. Sosial i ord, sosial dumping i handling.

Den eneste måten taxinæringa kan leve av det er ved å sette opp prisen.  Resultatet der det er fritt fram for drosjeløyver er høyere pris for kunden og lavere inntekt for sjåførene.

Nå går regjeringen lenger enn ESA krever. De opphever plikten til å være tilknyttet drosjesentral og plikten til å være merket som drosjebil. De inviterer Uber tilbake og innfører løsarbeidersystemet i drosjenæringen.

EU snakker om å skape en sosial union. Sosial i ord, sosial dumping i handling.

reLATERT

Se alle arrangementer

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Konsekvenser av EUs helseunion for helsevesenet i Norge

31. jan. 2025

Oppsummering av konferanse om EUs helseunion 30. november 2024 i Cinemateket i Oslo.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.

Nei til fjerde energimarkedspakke!  

27. jan. 2025

Vi står midt i en regjeringskrise. Ap og Sp blir ikke enige om EUs fjerde energimarkedspakke.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Enda en seier for innleiereglene  

22. jan. 2025

Forbudet mot innleie fra bemanningsforetak i byggebransjen er å utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen!

Minstelønnsdirektivet kan bli annullert

17. jan. 2025

EUs minstelønnsdirektiv skal annulleres sier EU-domstolens generaladvokat i sin innstilling til avgjørelse i den omstridte saken.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Islendingene sier nei til EU

06. jan. 2025

Det er flere på Island som er mot enn for et EU-medlemskap, viser en ny meningsmåling. Samtidig er det også flertall for å holde en folkeavstemning.

Vilkårene for kraftmarkedet dramatisk endret

23. des. 2024

Nei til EU sier nei til ny Danmarkskabel når Skagerrak 1 og 2 når sin tekniske levealder.

Hva er det EØS ikke omfatter?

20. des. 2024

Det er bare det indre markedet Norge har tilsluttet seg i og med EØS.