ESA og regjeringens taxiforslag

Vill vest innføres i drosjenæringen etter krav fra ESA.

En drosjesjåfør i Oslo fikk ideen om at han ville starte opp sjøl med 20 biler.  Han fikk nei. Fordi Norge har regler som begrenser antall løyver. Drosjeeieren meldte saken til ESA.

ESA holdt med drosjeeieren. Å begrense antall drosjeløyver strir mot EUs frie etableringsrett. Slik fikk regjeringen den lissepasningen de trengte.  De opphever ordningen og forteller at dette vil føre til lavere pris for kunden og bedre inntekt for drosjesjåføren. De mener altså at når flere drosjer skal dele på samme inntekt så blir det mer på hver.

EU snakker om å skape en sosial union. Sosial i ord, sosial dumping i handling.

Den eneste måten taxinæringa kan leve av det er ved å sette opp prisen.  Resultatet der det er fritt fram for drosjeløyver er høyere pris for kunden og lavere inntekt for sjåførene.

Nå går regjeringen lenger enn ESA krever. De opphever plikten til å være tilknyttet drosjesentral og plikten til å være merket som drosjebil. De inviterer Uber tilbake og innfører løsarbeidersystemet i drosjenæringen.

EU snakker om å skape en sosial union. Sosial i ord, sosial dumping i handling.

reLATERT

Se alle arrangementer

«Proaktiv» meldeplikt til ESA gjør demokratiet til en parodi

21. feb. 2019

EU forbereder et nytt direktiv som presiserer hvordan Tjenestedirektivet skal håndheves. Norge og de andre EFTA-statene i EØS legger seg ikke bare flate – de ber om forhåndssensur fra ESA før nye nasjonale reguleringer kommer opp til vedtak.

Derfor kan vi fortsatt selge fisk til EU uten EØS-avtalen

19. feb. 2019

Seks grunner til at vi kan selge fisken vår til EU uten EØS.

ELAstikk eller tvangstrøye for arbeidslivet?

16. feb. 2019

Europabevegelsen og Fredrik Mellem omfavner kritikkløst ethvert initiativ som har EU-stempel. Det bør ikke overraske noen.

EØS-debatt i Dagsnytt 18

15. feb. 2019

Nei til EU-leder Kathrine Kleveland debatterte EØS-avtalen i Dagsnytt 18 12. februar. Motdebattant var Steinar Juel fra Civita.

Striden om Kielferja

15. feb. 2019

Hva skjedde med sjøfolka på Kielferja som skulle flagges ut?

AP skjerper språkbruken

14. feb. 2019

Er det EØS som bekymrer Støre – eller er det oppslutningen om EØS som bekymrer?

Kur mot mareritt

12. feb. 2019

Det vi kan lære av det Storbritannia opplever nå, er at det er livsfarlig å bli EU-medlem. Det er et mareritt å komme seg ut.

Et Arbeidslivsbyrå for enda mer «fri flyt»

08. feb. 2019

Arbeidslivsbyrået ELA, som EU vil ha på beina snarest mulig i 2019, har til overordnet formål å gjøre den europeiske arbeidskrafta enda mer «mobil» enn den allerede er i dag.

Nyttig møte med landets nest største industri

08. feb. 2019

Norsk EU-motstand, landbruks- og fiskeripolitikk og viktigheten av handelsadgang til Europa var noen av temaene da Nei til EU møtte Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN).

Klart vi kan handle med EU uten EØS

08. feb. 2019

Handelstall og WTO-regler tilbakeviser skremselsargumentene for EØS-avtalen.

Et tannløst ELA?

07. feb. 2019

LO-kongressen krevde forrang for norsk lovgivning på arbeidslivets område og norske tariffavtaler. EUs arbeidslivbyrå ELA er et sentralt ledd i det helt motsatte, at landenes sjølråderett på dette området oppheves. Om ELA feller noen myndighetstenner nå, så er det for å gi plass for nye, kvassere og sterkere tenner i neste omgang.

– Nødvendig med mer kunnskap om EØS-alternativ

05. feb. 2019

– Nei til EU mener det er nødvendig å skaffe mer kunnskap og undersøke nye muligheter for norske handelsrelasjoner med Europa, sa Kathrine Kleveland under høringen om EØS-utredning på Stortinget 4. februar.