– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU.
ESA har åpnet sak mot Norge etter at Vy fikk midlertidig kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. ESA mener tildelingen er et brudd på EU-regler, som krever konkurranse ved tildeling av kontrakter for passasjertog.
Nei til EU mener at vi nå ser de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4 og krever at regjeringa tar kampen for å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.
– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU.
– Konkurranse fungerer ikke på den norske jernbanen. Vi har få dobbeltspor, så i praksis konkurrer selskapene på lønn og arbeidsforhold. Regjeringa må ta kampen for å få tilbake politisk kontroll over jernbanen, sier Einar Frogner fra Nei til EU.
Ap, SV, Rødt, Sp og MDG stemte i 2021 nei til å innføre jernbanepakke 4. Nei til EU mener det er på tide at Norge forhandler problematiske deler av jernbanepakka ut av EØS-avtalen. De fem partiene har flertall på Stortinget.
– Partiene som i sin tid stemte mot jernbanepakke 4 må vise politisk styrke og kreve at konkurransen på jernbane tas ut av EØS. Støre-regjeringa har en perfekt mulighet til å vise at de setter hensynet til ansatte i jernbanen og passasjerer først, sier Einar Frogner.
Ved spørsmål ta kontakt med Einar Frogner: 976 96 163
Stort bilde i toppen: Eidsvolls plass foran Stortinget ble godt fylt opp da jernbanefolk, fagforeninger, politiske partier, togvenner og Nei til EU markerte motstand mot Jernbanepakke 4 i oktober 2018.












