Bak det digitale gitteret.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi som ivaretar befolkningens grunnleggende rettigheter, som ytringsfrihet, og bygger på åpenhet og en offentlighet som har demokratisk kontroll med digitaliseringen.

Nei til EU mener at forslag til lov om digitale tjenester (digitaltjenesteloven) som gjennomfører EU-forordningen Digital Services Act (DSA) i norsk lovgivning medfører suverenitetsoverføring, og dermed må behandles av Stortinget etter Grunnlovens §115. Blant annet foreslås det å gi ESA myndighet til stedlig kontroll i Norge av store nettbaserte plattformer og søkemotorer.

Ifølge Grunnlovens § 115 kan Stortinget med tre fjerdedelers flertall, forutsatt at to tredjedeler av Stortingets medlemmer er til stede, samtykke i «at en internasjonal sammenslutning som Norge er tilsluttet eller slutter seg til, på et saklig begrenset område skal ha rett til å utøve beføyelser som etter denne Grunnlov ellers tilligger statens myndigheter, dog ikke beføyelser som forandrer denne Grunnlov.»

Forordningen griper inn i hvordan ytringer og informasjon håndteres på digitale plattformer og kan dermed også komme i konflikt med Grunnlovens § 100, som gir sterk beskyttelse for ytringsfriheten. Grunnlovens § 100 gir en bedre beskyttelse mot forhåndssensur enn det som ligger i EUs Charter om fundamentale rettigheter. Norge er ikke tilsluttet EU-chartret. DSA har bestemmelser som virker inn på ytringsfriheten og den offentlige samtalen, og gir kompetanse til EU-kommisjonen (for Norges del ESA) til å sikre gjennomføringen. Fortolkningen og praktiseringen av DSA vil skje blant annet i lys av EUs Charter om fundamentale rettigheter. Satt på spissen kan den grunnlovsbestemte ytringsfriheten bli innskrenket. Det er EU-domstolen (og for Norges del EFTA-domstolen) som vil fortolke bestemmelsene. EØS-avtalen har som prinsipp rettsenhet med EU, det vil si lik fortolkning. Hvilke muligheter det finnes for å avvike fra dette rettsenhetsprinsippet av hensyn til den grunnlovsbestemte ytringsfriheten er ikke vurdert i høringsdokumentene.

Nei til EU vil gjøre oppmerksom på at med EØS-avtalen innføres forordninger ordrett. Høringen har egentlig ikke plass til refleksjoner og forslag til en annen type regulering av digitale plattformer. Ifølge EØS-avtalen skal forordningen tas inn i norsk rett som den er, så fremt den ikke avvises ved å bruke veto-/reservasjonsretten. Det høringen handler om er de tekniske og logistiske spørsmålene departementet stiller i høringsnotatet. Så høringssvar som for eksempel foreslår mer omfattende regulering av skadelig innhold på nett er det, så vidt vi kan se, ikke rom for.

Forslaget til digitaltjenesteloven og høringen bærer preg av en EU-logikk med markedstenkning hvor befolkningen behandles som forbrukere, ikke borgere. Målet er et indre marked for digitale tjenester, med fri konkurranse og ivaretakelse av forbrukerrettigheter. Kontrollmyndigheten skal da også være EFTAs overvåkningsorgan ESA, som vanligvis forholder seg til konkurranselovgivning.

Stortinget har bedt regjeringen vurdere hva slags handlingsrom Norge har for å regulere digitale tjenester utover DSA (Innst. 100 S (2022-2023)). Vi kan ikke se at dette handlingsrommet er redegjort for i høringsnotatet.

DSA setter ganske begrensede forbud mot overvåkingsbasert markedsføring, relatert til reklame basert på særskilte personopplysninger og overfor mindreårige. Handlingsrommet for å innføre ytterligere reguleringer av dette burde vært utredet.

Vi vil sitere fra høringssvaret til VitalSynkron AS: "Det foreliggende forslaget preges av juridisk ryddighet, men også av demokratisk fattigdom." Vi stiller oss ellers bak refleksjonene og bekymringene som VitalSynkron AS beskriver godt i sitt høringssvar.

I likhet med Forbundet Styrke vil vi dessuten understreke at arbeidstakeres behov, partsamarbeid og trepartssamarbeid må være en integrert del av lovens gjennomføring. Digitalisering må bidra til et trygt og inkluderende arbeidsliv.

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre DSA-forordningen i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Stort bilde i toppen: Bak det digitale gitteret. (CC0)

reLATERT

Se alle arrangementer

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.