Bak det digitale gitteret.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi som ivaretar befolkningens grunnleggende rettigheter, som ytringsfrihet, og bygger på åpenhet og en offentlighet som har demokratisk kontroll med digitaliseringen.

Nei til EU mener at forslag til lov om digitale tjenester (digitaltjenesteloven) som gjennomfører EU-forordningen Digital Services Act (DSA) i norsk lovgivning medfører suverenitetsoverføring, og dermed må behandles av Stortinget etter Grunnlovens §115. Blant annet foreslås det å gi ESA myndighet til stedlig kontroll i Norge av store nettbaserte plattformer og søkemotorer.

Ifølge Grunnlovens § 115 kan Stortinget med tre fjerdedelers flertall, forutsatt at to tredjedeler av Stortingets medlemmer er til stede, samtykke i «at en internasjonal sammenslutning som Norge er tilsluttet eller slutter seg til, på et saklig begrenset område skal ha rett til å utøve beføyelser som etter denne Grunnlov ellers tilligger statens myndigheter, dog ikke beføyelser som forandrer denne Grunnlov.»

Forordningen griper inn i hvordan ytringer og informasjon håndteres på digitale plattformer og kan dermed også komme i konflikt med Grunnlovens § 100, som gir sterk beskyttelse for ytringsfriheten. Grunnlovens § 100 gir en bedre beskyttelse mot forhåndssensur enn det som ligger i EUs Charter om fundamentale rettigheter. Norge er ikke tilsluttet EU-chartret. DSA har bestemmelser som virker inn på ytringsfriheten og den offentlige samtalen, og gir kompetanse til EU-kommisjonen (for Norges del ESA) til å sikre gjennomføringen. Fortolkningen og praktiseringen av DSA vil skje blant annet i lys av EUs Charter om fundamentale rettigheter. Satt på spissen kan den grunnlovsbestemte ytringsfriheten bli innskrenket. Det er EU-domstolen (og for Norges del EFTA-domstolen) som vil fortolke bestemmelsene. EØS-avtalen har som prinsipp rettsenhet med EU, det vil si lik fortolkning. Hvilke muligheter det finnes for å avvike fra dette rettsenhetsprinsippet av hensyn til den grunnlovsbestemte ytringsfriheten er ikke vurdert i høringsdokumentene.

Nei til EU vil gjøre oppmerksom på at med EØS-avtalen innføres forordninger ordrett. Høringen har egentlig ikke plass til refleksjoner og forslag til en annen type regulering av digitale plattformer. Ifølge EØS-avtalen skal forordningen tas inn i norsk rett som den er, så fremt den ikke avvises ved å bruke veto-/reservasjonsretten. Det høringen handler om er de tekniske og logistiske spørsmålene departementet stiller i høringsnotatet. Så høringssvar som for eksempel foreslår mer omfattende regulering av skadelig innhold på nett er det, så vidt vi kan se, ikke rom for.

Forslaget til digitaltjenesteloven og høringen bærer preg av en EU-logikk med markedstenkning hvor befolkningen behandles som forbrukere, ikke borgere. Målet er et indre marked for digitale tjenester, med fri konkurranse og ivaretakelse av forbrukerrettigheter. Kontrollmyndigheten skal da også være EFTAs overvåkningsorgan ESA, som vanligvis forholder seg til konkurranselovgivning.

Stortinget har bedt regjeringen vurdere hva slags handlingsrom Norge har for å regulere digitale tjenester utover DSA (Innst. 100 S (2022-2023)). Vi kan ikke se at dette handlingsrommet er redegjort for i høringsnotatet.

DSA setter ganske begrensede forbud mot overvåkingsbasert markedsføring, relatert til reklame basert på særskilte personopplysninger og overfor mindreårige. Handlingsrommet for å innføre ytterligere reguleringer av dette burde vært utredet.

Vi vil sitere fra høringssvaret til VitalSynkron AS: "Det foreliggende forslaget preges av juridisk ryddighet, men også av demokratisk fattigdom." Vi stiller oss ellers bak refleksjonene og bekymringene som VitalSynkron AS beskriver godt i sitt høringssvar.

I likhet med Forbundet Styrke vil vi dessuten understreke at arbeidstakeres behov, partsamarbeid og trepartssamarbeid må være en integrert del av lovens gjennomføring. Digitalisering må bidra til et trygt og inkluderende arbeidsliv.

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre DSA-forordningen i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Stort bilde i toppen: Bak det digitale gitteret. (CC0)

reLATERT

Se alle arrangementer

Har EU åpnet handlingsrommet i EØS?

11. des. 2025

EUs toll på ferrolegeringer vekker til live en sovende bestemmelse i EØS-avtalen, og gir nye forutsetninger for tiltak mot prissmitte fra det europeiske kraftmarkedet, skriver Morten Harper.

Folket tenker selv

09. des. 2025

I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv.

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.