Klima og miljø

Bakgrunn, fakta og analyse om klima og miljø.

Klimakrisa og naturkrisa krever at handler nå! EUs mål om fri flyt og økonomisk vekst lar seg ikke kombinere med effektive miljøtiltak.

Når lokalsamfunn kan påvirke får klimapolitikken mer støtte. Derfor må Norge ha en egen ambisiøs klimapolitikk som er tilpasset samfunnet vårt og naturen vår. Nei til EU ønsker en ambisiøs og folkelig klimapolitikk som kutter utslipp lokalt og globalt.  

EUs Green Deal-strategi skal gjøre EU klimanøytralt innen 2050, men EU er ikke i rute for å nå sine klimamål. EUs frie flyt i markedet og vekstpolitikk gjør det umulig å nå miljømålene. Green Deal legger opp til en voldsom vekst i forbruket av mineraler og metaller, og legger et hardt press på utbygging i naturen - både i EU og andre land. Utbygging av ny, utslippsfri energi må ta hensyn til sårbar natur og underlegges demokratiske prosesser. Lokale myndigheter må opprettholde og styrke innflytelsen, og det må tas sosiale hensyn.   

Klima- og miljøproblemene er globale, og verden er større enn EU. Når Norge står utenfor EU, har vi vår egen stemme i forhandlinger om blant annet klima og naturmangfold. Vi har da et større handlingsrom til å være en pådriver.   

Mer om klima og miljø

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Fornybardirektivet: Mer marked og mindre demokrati

14. mars 2025

​​​​​​​Fornybardirektivet finnes i flere versjoner. Felles for dem er mer markedsordninger og hastebehandling av kraftutbygging. Vi har gjennomgått noen sentrale deler av fornybardirektivene fra 2018 og 2023, og sett på likhetene og forskjellene.

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.