Alternativ i alpene?

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Etter mindre enn ett år med forhandlinger har Sveits og EU blitt enige om en ny avtalepakke som skal videreutvikle handelsforbindelsene og blant annet kraftsamarbeid, helseberedskap og forskningsprogrammer.

Både EU-kommisjonen og Det sveitsiske forbundsrådet uttalte seg svært fornøyd da enigheten ble kunngjort 20. desember. Ifølge Forbundsrådet har Sveits oppnådd alle målene som var satt i forhandlingsmandatet. Næringslivsorganisasjonen Economiesuisse er også svært positiv. Samtidig bekrefter EU-kommisjonen at avtalepakken er «fundamentalt forskjellig» fra den EØS-lignende rammeavtalen som EU opprinnelig ønsket, men som Sveits avviste for å bevare suverenitet. Etter noen år med stillstand, restartet forhandlingene formelt i mars 2024.

I likhet med Norge har Sveits EU som sin største handelspartner. Både Norge og Sveits har dessuten inngått en rekke avtaler med EU. Norge har omtrent 100 slike bilaterale avtaler med EU, mens forholdet mellom Sveits og EU er regulert av 120 avtaler. Den store forskjellen er at Sveits ikke er med i EØS. I stedet har Sveits inngått to avtalepakker med EU om blant annet handel med varer og tjenester og godkjenning av produktstandarder, kalt Bilateral I og II. Den nye avtalepakken omtales derfor som Bilateral III.

 

Fem av de avtalene som allerede gir Sveits tilgang til EUs indre marked blir nå oppdatert. Det gjelder lufttransport, landtransport, fri bevegelse av personer, handel med landbruksprodukter og gjensidig anerkjennelse av produktstandarder (samsvarsvurderinger). Denne siste avtalen omfatter også sertifikater som viser at produktene oppfyller relevante krav, og skal sikre smidig handel uten at man trenger å ha akkurat det samme regelverket. Avtalene baserer seg på EU-regelverket, og det skal i større grad enn i dag skje en fortløpende oppdatering av regelverket. Det etableres en voldgiftsdomstol som skal løse uenigheter mellom Sveits og EU om det indre markedet. Når det dukker opp spørsmål om forståelsen av EU-retten, skal voldgiftsdomstolen sende det til EU-domstolen, som fatter en bindende avgjørelse.

Bilateral III inneholder også en avtale om deltagelse for Sveits i flere EU-programmer om forskning, utdanning, helse og digitalisering, som Horizon Europe og Erasmus+. Sveits skal betale for programdeltagelsen som andre land.

Sveits forplikter seg videre til å øke sine økonomiske bidrag til EU-land. Fra 2025 til utgangen av 2029 er utbetalingene rundt 140 millioner euro per år. Beløpet stiger til årlig 375 millioner euro fra 2030. Til sammenligning betaler Norge rundt 450 millioner euro per år i EØS-midler.

 

I den nye pakken er det en avtale om deltagelse for Sveits i EUs arbeid og organer om grensekryssende helsetrusler. I tillegg er det en avtale om mattrygghet, som gjør Sveits til en del av EUs felles regler og kontroll av mat- og fôrsikkerhet, dyre- og plantehelse og sprøytemidler. Det slås likevel fast at Sveits kan opprettholde egne standarder for dyrevelferd og genmodifiserte organismer, og avtalen berører ikke toll og kvoter eller landbrukspolitikken, som fortsatt er uavhengig.

Den nye kraftavtalen sier at Sveits skal innføre EUs regelverk om strøm og at det skal være gjensidig tilgang til kraftmarkedet. Dette omfatter deltagelse i kraftbørser og EUs energibyrå Acer. Avtalen går dermed langt i å innlemme Sveits i EUs energiunion, men det er noen forbehold. Sveits kan regulere krafthandelen ut fra behovet for vinterreserver, og strømprisen kan fortsatt være regulert innenfor en basisforsyning for både husholdninger og bedrifter. Her ligger det et større handlingsrom enn i EØS-avtalen.

Et særlig omstridt tema mellom Sveits og EU har vært arbeidsliv og fri bevegelse av personer over landegrensene. Sveits går nå langt i å akseptere EUs regler om fri bevegelse og utplassering av arbeidstakere. Samtidig skal dagens beskyttelsesklausul videreføres, men den skal presiseres og Sveits kan ikke innføre ensidige tiltak. Hvis EU og Sveits ikke blir enige om praktiseringen, går saken til den nye voldgiftsdomstolen.

 

Forbundsrådet lover at «langsiktige lønns- og arbeidsvilkår for utsendte arbeidere er sikret, og dagens beskyttelsesnivå opprettholdes» (pressemelding 20.12.24). Arbeidstakerorganisasjonen Swiss Union of Trade Unions er imidlertid ikke overbevist, og har uttalt at avtalepakken slik den nå er kan svekke lønningene i Sveits.

Satt på spissen kan en sak med konsekvenser for arbeidsforhold blir avgjort av EU-domstolen, ved at voldgiftsdomstolen sender spørsmål dit. Dette utfordrer den nasjonale suvereniteten. Denne domstolmekanismen er noe nytt i forholdet mellom Sveits og EU, som hele tiden har vært basert på konfliktløsning gjennom forhandlinger.

På en annen side viser den nye avtalepakken at det er fullt mulig å forhandle frem sektorvise avtaler med EU, der man mener det er gjensidige fordeler.

Teksten er opprinnelig trykt i Klassekampen 25. januar 2025.

reLATERT

Se alle arrangementer

Har EU åpnet handlingsrommet i EØS?

11. des. 2025

EUs toll på ferrolegeringer vekker til live en sovende bestemmelse i EØS-avtalen, og gir nye forutsetninger for tiltak mot prissmitte fra det europeiske kraftmarkedet, skriver Morten Harper.

Folket tenker selv

09. des. 2025

I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv.

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Nei til EU krever veto mot de nye energidirektivene

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.