Avklare, men hvordan?

Vil vi stå utafor EUs energiunion, må vi reservere oss mot de rettsaktene som drar oss dit.

Regjeringa vil ha oss inn i EUs energiunion. Det vil EU også. Da må vi godta den «tredje energimarkedspakka» som handler om energieffektivisering, fornybar energi, grensekryssende krafthandel og om hvordan EU skal få til en effektiv overnasjonal styring av energiunionen. Regelverket på godt over tusen sider er fastlagt av en mengde forordninger og direktiv.

Stortingsgruppa til Arbeiderpartiet har nylig satt opp ei liste med «forutsetninger som må innfris før Arbeiderpartiet tar endelig stilling til EUs tredje energimarkedspakke» – som det står i pressemeldinga som ble sendt ut sist onsdag.

Lista fanger opp mange av de bekymringene som har utløst heftig motstand mot energiunionen mange steder i landet. Det er bra. Fra AP-lag og lokalledd i fagbevegelsen har det strømma inn med advarsler mot at Norge skal gå inn i EUs energiunion.

Her er fire av de viktigste «forutsetningene» – eller skal vi kalle det avklaringene – som stortingsgruppa til Arbeiderpartiet vil ha innfridd:

  1. «Norske myndigheter skal ha selvstendig kontroll over alle avgjørelser av betydning for energitryggheten i Norge, herunder avgjørelser knyttet til «industri og utkobling av kraft».

  2. «Beslutninger om nye utenlandskabler skal fortsatt være en suveren beslutning fattet av norske myndigheter. Eventuelle nye kabler skal være samfunnsøkonomisk lønnsomme.»

  3. «Statnett skal eie og drifte alle framtidige mellomlandsforbindelser. Vi ønsker dette inn i energiloven.»

  4. «Flaskehalsinntektene skal fortsatt kunne benyttes til å redusere nettariffene så vel som til vedlikehold og utbygging av det norske strømnettet.»

Barth Eide på nordisk-baltisk ministermøte i Helsingfors
Espen Barth Eide på ministermøte i Helsingfors.
Foto: Magnus Fröderberg/Norden.org

Til Klassekampen sier Espen Barth Eide: «Vi tror ikke dette vil bli utfordret av EU, men vi vil forsikre oss om det. Om det ikke går å avklare, er det ikke sikkert vi er for.» Eide er energipolitisk talsmann i Arbeiderpartiet og saksordfører om energiunionen i Stortinget.

Men hvordan finne ut om «forutsetningene» til Arbeiderpartiet «kan innfris»?  Hvem skal i så fall avklare om de kan innfris?

Stortingsgruppa ser ikke en gang utover egen skigard: «Stortingsgruppa vil trekke sin endelige konklusjon når disse viktige spørsmålene er avklart, blant annet gjennom forhandlinger med andre partier».

Men kan forhandlinger med andre partier i det norske Stortinget avklare hvordan villniset av rettsakter i energimarkedspakke kommer til å gripe inn i den norske energipolitikken?   

Endrer det for eksempel energiunionen en tøddel om alle norske partigrupper slutter opp om de «forutsetningene» som stortingsgruppa til Arbeiderpartiet vil ha innfridd? Forutsetningene 1, 2 og 3 kan vi bare verge oss mot ved å reservere oss mot elmarkedsdirektivet 72/2009. Så si det da!

Både EU-traktaten og EØS-avtalen slår fast at enhver nasjonal lov må vike hvis den er i strid med en EU-lov eller EØS-lov.

Og det hjelper ikke å ta inn i Energiloven at Statnett skal eie og drifte alle framtidige mellomlandsforbindelser – slik det foreslås i forutsetning 3. Både EU-traktaten og EØS-avtalen slår fast at enhver nasjonal lov må vike hvis den er i strid med en EU-lov eller EØS-lov.

Energiunionen til EU har som oppgave å opprette et felles nett for strøm og gass i EUs Europa. Styringssentret i denne unionen er energibyrået ACER som skal overvåke de nasjonale energimyndighetene, i Norge NVE og Statnett.

ACER har rett til å fatte vedtak om oppbyggingen av infrastruktur som krysser grenser, «om adgang til nettverk og forsyningssikkerhet» og om «prosjekter av felles interesse». Vil vi hindre det, må vi reservere oss mot EU-forordning 713/2009.

Hvis deltakerne i slike fellesprosjekt ikke blir enige om hvordan utgiftene skal fordeles, kan ACER bestemme hvem som skal betale hvor mye. Det kan f.eks. bety at ACER kan pålegge oss å betale for kraftkabler og rørledninger fra Norge til andre land.

ACER skal ha kompetanse til å godkjenne vilkår som binder medlemsstatene f.eks. ved tildeling av kapasitet og ved håndtering av flaskehalser ved grensekryssende virksomhet. Hvis nasjonale myndigheter ikke kan bli enige på tvers av grenser, kan ACER fatte vedtak både om adgang til nettverk og om operasjonell sikkerhet.

EU krever at reguleringen i Norge skal overtas av en ny reguleringsmyndighet (RME) som skilles ut fra NVE og skal være «helt uavhengig av nasjonale myndigheter». Til gjengjeld skal RME være helt avhengig av alt ACER bestemmer.

Det skal skje ved at ACER fatter vedtak som sendes til EØS-avtalens overvåkingsorgan ESA som – ord for ord – fatter samme vedtak og sender det videre til RME. Så fatter RME «helt uavhengig av nasjonale myndigheter» også det samme vedtaket. Slik skal ACER få reell håndhevings- og vedtaksmyndighet over energisektoren vår.

– Det hjelper ingen ting å avklare noe her i Norge

Det hjelper ingen ting å avklare noe her i Norge. Vil vi ha klarhet, må reservasjonsretten i EØS-avtalen brukes mot det vi vil unngå å bli utsatt for. Godtar vi en rettsakt, er det EU-kommisjonen og EU-domstolen som avgjør hvordan den rettsakten er å forstå.

De fire avklaringene Arbeiderpartiet etterlyser, kan bare sikres ved at flertallet på Stortinget reserverer seg mot de rettsaktene som åpner for en rettstilstand som rammer det vi vil trygge.

Slik reservasjon må gjelde elmarkedsdirektivet (2009/72), ACER- forordningen (713/2009) og forordningen om grensekryssende el-handel (714/2009).

Det gir håp at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og MDG for to år sia la fram en felles fraksjonsinnstilling om at en energiunion «vil innebære overføring av makt og myndighet fra nasjonale organer» og advarte mot en løsning som «kan åpne for at norske interesser blir svekket dersom det skulle oppstå tvist knyttet til infrastrukturen på norsk sokkel eller overføringskabler til utlandet». Innst. S (2015-2016)

Sammen med Rødt har disse fire partiene 80 stemmer på dagens Storting. Hvis Arbeiderpartiet holder stand og hvis fem fra Kristelig Folkeparti, Venstre eller Fremskrittspartiet også skulle stemme nei til energiunionen, har vi fortsatt trygg nasjonal kontroll over vår viktigste varige naturressurs.

Innlegget sto på trykk i Klassekampen lørdag 17. februar 2018 (uke 7/2018).

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.