EU-kommisjonspresident Ursula von der Leyen under EU-parlamentets sesjon i Strasbourg i desember 2024.

EU-regler mot grønnvasking i det blå

Grunnstøtingen for EUs direktiv mot grønnvasking er det nyeste av flere eksempler på at miljøpolitikken fra Brussel er satt i revers.

Det er ikke lett å vite hvilke produkter og tjenester som faktisk er mer miljøvennlige enn andre, i en jungel av merkeordninger og reklamepåstander. EUs direktiv om «grønne påstander» (eller grønnvasking, om du vil) skulle stanse villedende påstander fra produsentene om hvor fortreffelig deres varer og tjenester er for miljøet.

Fredag 20. juni erklærte imidlertid EU-kommisjonen at den ville trekke tilbake direktivforslaget, som har vært til behandling i rådet og parlamentet siden det ble lansert i mars 2023. Kommisjonen mener nå at direktivet gir ekstra kostnader for bedriftene, og er i strid med kommisjonens politikk for å forenkle reguleringene for næringslivet.

Beskyldningene haglet mot kommisjonspresidenten

Miljøretretten ble ikke godt mottatt av Sosialdemokratene og det liberale partiet Renew, som sammen med høyrepartiet EPP har vært maktkonstellasjonen for kommisjonspresidenten Ursula von der Leyen. Beskyldningene haglet om at von der Leyen hadde lagt seg flat for EPP, som hun selv kommer fra, og ytre høyre.

Mandag 23. juni modererte kommisjonen budskapet noe: hvis småselskaper unntas fra direktivet, så ville de likevel ikke trekke det tilbake. Dette er gjenstand for forhandlinger mellom kommisjonen, rådet, parlamentet. Men i kjølvannet av kommisjonens utspill har EU-land som Italia gjort det klart at de vil forkaste direktivet, så mye tyder på at forslaget ikke kommer videre.

Ytre høyre øker innflytelsen i Brussel

EU-parlamentsvalget i fjor ga fremgang for partier på ytre høyre. EPP, som er den største partigruppen, er ikke lenger avhengig av sosialdemokratene og sentrum med Renew og De grønne, men kan også få flertall sammen med ytre høyre.

Ikke minst innenfor miljøpolitikken ser vi en utvikling der ytre høyre preger mer av EUs politikk. EPP har tilpasset seg det politiske terrenget, og tydelig markert seg mot flere av EUs tidligere miljøinitiativ. For eksempel sto EPP i spissen for å utvanne EUs naturrestaureringslov. Vi har den siste tiden også sett at EUs regler for vern av ulv og reguleringene av kjemikalier har blitt svekket. Milliarder av euro er flyttet fra klimatiltak til forsvar. Og ikke minst oppmykingen av forbudet mot forbrenningsmotorer i biler fra 2035.

Stort bilde i toppen: EU-kommisjonspresident Ursula von der Leyen under EU-parlamentets sesjon i Strasbourg i desember 2024. (Foto: EU-kommisjonen)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Fornybardirektivet: Mer marked og mindre demokrati

14. mars 2025

​​​​​​​Fornybardirektivet finnes i flere versjoner. Felles for dem er mer markedsordninger og hastebehandling av kraftutbygging. Vi har gjennomgått noen sentrale deler av fornybardirektivene fra 2018 og 2023, og sett på likhetene og forskjellene.

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Et varsko for Norge – EU tilsidesetter Green Deals miljøkrav på grunn av høye energipriser 

19. nov. 2024

Norge må derfor etablere egen politikk på klima- og miljøområdet utenfor EU, utenfor EØS, tilpasset norske forhold, og der vi samarbeider internasjonalt gjennom bilaterale avtaler.