EUs jerntoll mot Norge

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Tirsdag 18. november ga et flertall av medlemslandene tilslutning til EU-kommisjonens kvoter og toll på import av ferrolegeringer. Dette er ulike sammensetninger av jern og andre metaller, som ferrosilisum og ferromangan, og brukes i produksjonen av blant annet rustfritt stål og støpejern. Nesten halvparten av EUs import at ferrolegeringer kommer fra Norge og Island.

Tollen skal gjelde i tre år, frem til 17. november 2028. Hovedpunktene er:

  • Det er satt en tollfri kvote på 75 prosent av importvolumet i treårsperioden 2022–2024.
  • For resten av importen gjelder en minstepris fastsatt av EU-kommisjonen. Hvis salgsprisen er under minsteprisen, må differansen betales som toll.
  • Minsteprisen på ferrosilisium er satt til 2408 euro pr tonn og på ferromangan 1316 euro pr tonn, som er en del over det som har vært markedspris.
  • Tollen gjelder ferrolegeringer fra alle land utenfor EU (tredjeland).

EUs industri har tapt i konkurransen

Det var uenighet innad i EU om å innføre toll også mot Norge og Island. Fire land var avholdende og seks land stemte mot, blant dem Tyskland, Sverige og Finland.

EU har meldt handelstiltaket inn til Verdens handelsorganisasjon WTO. Formålet for EU er å begrense importen. Ferrolegeringsindustrien i EU er ikke veldig stor, men særlig Polen, Slovakia, Spania og Frankrike har arbeidet for tiltaket. Høye energikostnader har bidratt til at EUs egen industri har tapt i konkurransen de siste årene og importen har økt.

WTO-regelverket åpner for toll i visse situasjoner når det er nødvendig for å beskytte egen industri, men handelstiltakene skal gjelde likt for alle tredjeland. Gjennom EØS-avtalen er Norge og Island del av EUs indre marked, og EU kunne brukt dette handelsfelleskapet som begrunnelse for å unnta de to landene fra tollen. Slik EU langt på vei gjorde da Norge og Island fikk unntak fra EUs ståltoll i oktober. Nå valgte imidlertid EU ikke å argumentere på denne måten.

EU påberoper seg EØS-avtalens beskyttelsesklausul

Både EØS-avtalen og Frihandelsavtalen fra 1973 fastsetter tollfrihet for industrivarer mellom Norge og EU. EØS-avtalen artikkel 10 har et klart forbud mot å innføre toll.

Samtidig åpner EØS-avtalen artikkel 112 for beskyttelsestiltak, men det må foreligge «alvorlige økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter» i en sektor eller region. EU mener det er tilfellet for ferrolegeringsindustrien, mens norske myndigheter mener at vilkårene ikke er oppfylt. Beskyttelsesklausulen har tidligere nesten ikke blitt benyttet.

Usikkerhet om konsekvenser

Ettersom 75 prosent av dagens eksport fortsatt vil være uten toll, skal ikke konsekvensene for norsk ferrolegeringsindustri, med omkring 2 500 ansatte, overdrives.

Elkem, som er blant verdens største produsenter av ferrosilisium, opplevde verdistigning på aksjene da EU-tollen ble bestemt. Kursen har siden gått litt opp og ned, men er langt høyere enn for ett år siden. Det forventes at tollen betyr nedgang i det volumet som selges til EU, men at det blir kompensert ved at prisene i det europeiske markedet stiger og at salget til andre deler av verden kan økes.

Elkem og andre norske bedrifter får ikke høyere toll enn andre bedrifter som eksporterer til EU, men kan være sårbar for konkurransen fra lavkostland. Med kvotene og høyere markedspris kan lavkostproduksjonen øke fortjenesten betydelig. Samtidig kan de eksportere utenfor kvote med omtrent samme fortjeneste som tidligere, fordi de fortsatt etter fratrukket toll vil ha en salgsinntekt omtrent som før.

Det er usikkerhet rundt hvordan EU-tollen vil slå ut over tid for norsk industri, også med tanke på nye investeringer i næringen.

Bruk av beskyttelsesklausulen i EØS-avtalen skal ha begrenset varighet. EU er i EØS-avtalens artikkel 113 forpliktet til å drøfte tiltaket med Norge, Island og Liechtenstein i EØS-komiteen hver tredje måned, med sikte på å avgrense eller avvikle tollen tidligere enn planlagt.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Vett 2 2025 Krone eller euro?

29. okt. 2025

Vett 2 2025 undersøker virkningen av euroen i medlemslandene, og viser hvorfor det passer dårlig for Norge å erstatte krone med euro. Her kan du også lese om hvordan vi best møter trusler om toll.