Bygging av vindkraftanlegg.

Hvem skal bestemme over norsk energi? (2024)

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Tilhengerne av EUs energiunion vil:

  • At EU skal styre norsk energiproduksjon.
  • Godta EUs energipakker med lover, direktiver og forordninger.

 

Nå legger de opp til at Norge skal godta EUs energipakke 4. 
Det såkalte fornybardirektivet er et helt sentralt direktiv i pakka.

EU vil ha norsk fornybar energi

I dag har Norge nærmere 75 prosent fornybar energi, i hovedsak vannkraft. Målet for EU-landene er at de skal ha 42,5 prosent fornybar energi innen 2030. EU vil at Norge skal bygge ut enormt mye ny fornybar kraft som skal gå til EU-land. Hvis Norge godtar fornybardirektivet, vil Norge være medansvarlig for at hele EU når sitt unionsmål, og bygge ut fort. Dette vil gå ut over kraftforedlende industri, øke de historisk høye strømprisene enda mer for folk flest og ødelegge enda mer natur. 

Norge må nedlegge veto mot fornybardirektivet

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet. Nei til EU advarer mot alle forsøk på å innlemme regelverket i EØS-avtalen bit for bit.

Nei til EU samarbeider med mange folkelige organisasjoner som Motvind, Industriaksjonen, miljøbevegelsen osv. Bli med i vår folkebevegelse for natur, levelige strømpriser og demokrati!

 

Teksten fortsetter under bildet. 

RoanVindkraft_Ole Martin Wold.jpg
Roan Vindkraft. (Foto: Ole Martin Wold, CC BY-NC-ND 2.0)

Fornybardirektivet truer norsk natur. Stans EUs energipakke 4

Vi vil ikke ha: 

  • massiv ødeleggelse av norsk natur 
  • høye norske strømpriser 
  • svekket konkurranseevne for norsk kraftforedlende industri. 
  • økte økonomiske byrder for nordmenn flest. 
  • svekka lokaldemokrati grunnet nye bestemmelser om urimelig korte behandlingstider for konsesjoner. 

 

EU vil ikke utrede konsekvenser for miljøet ved alle utbyggingsprosjekter.
Saksbehandlings-tida skal være ekstremt kort. I dag er vanlig behandlingstid sju år. EU legger opp til ett år i viktige områder og to år i andre. Dette undergraver lokaldemokratiet i kommunene der utbygginga vil skje. I dag må kommunene vedta utbygging etter plan- og bygningsloven før konsesjon til utbygging kan gis. 

Vedtas fornybardirektivet blir denne bestemmelsen illusorisk. Prosjekter med ødeleggende konsekvenser for natur vil kunne gjennomføres ved at utbygger betaler et pengebeløp. Men naturen er ikke en vare som kan kjøpes og selges!

Stort bilde i toppen: Bygging av vindkraftanlegg. (Foto: Ole Martin Wold, CC BY-NC-ND 2.0)

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.