Bygging av vindkraftanlegg.

Hvem skal bestemme over norsk energi? (2024)

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Tilhengerne av EUs energiunion vil:

  • At EU skal styre norsk energiproduksjon.
  • Godta EUs energipakker med lover, direktiver og forordninger.

 

Nå legger de opp til at Norge skal godta EUs energipakke 4. 
Det såkalte fornybardirektivet er et helt sentralt direktiv i pakka.

EU vil ha norsk fornybar energi

I dag har Norge nærmere 75 prosent fornybar energi, i hovedsak vannkraft. Målet for EU-landene er at de skal ha 42,5 prosent fornybar energi innen 2030. EU vil at Norge skal bygge ut enormt mye ny fornybar kraft som skal gå til EU-land. Hvis Norge godtar fornybardirektivet, vil Norge være medansvarlig for at hele EU når sitt unionsmål, og bygge ut fort. Dette vil gå ut over kraftforedlende industri, øke de historisk høye strømprisene enda mer for folk flest og ødelegge enda mer natur. 

Norge må nedlegge veto mot fornybardirektivet

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet. Nei til EU advarer mot alle forsøk på å innlemme regelverket i EØS-avtalen bit for bit.

Nei til EU samarbeider med mange folkelige organisasjoner som Motvind, Industriaksjonen, miljøbevegelsen osv. Bli med i vår folkebevegelse for natur, levelige strømpriser og demokrati!

 

Teksten fortsetter under bildet. 

RoanVindkraft_Ole Martin Wold.jpg
Roan Vindkraft. (Foto: Ole Martin Wold, CC BY-NC-ND 2.0)

Fornybardirektivet truer norsk natur. Stans EUs energipakke 4

Vi vil ikke ha: 

  • massiv ødeleggelse av norsk natur 
  • høye norske strømpriser 
  • svekket konkurranseevne for norsk kraftforedlende industri. 
  • økte økonomiske byrder for nordmenn flest. 
  • svekka lokaldemokrati grunnet nye bestemmelser om urimelig korte behandlingstider for konsesjoner. 

 

EU vil ikke utrede konsekvenser for miljøet ved alle utbyggingsprosjekter.
Saksbehandlings-tida skal være ekstremt kort. I dag er vanlig behandlingstid sju år. EU legger opp til ett år i viktige områder og to år i andre. Dette undergraver lokaldemokratiet i kommunene der utbygginga vil skje. I dag må kommunene vedta utbygging etter plan- og bygningsloven før konsesjon til utbygging kan gis. 

Vedtas fornybardirektivet blir denne bestemmelsen illusorisk. Prosjekter med ødeleggende konsekvenser for natur vil kunne gjennomføres ved at utbygger betaler et pengebeløp. Men naturen er ikke en vare som kan kjøpes og selges!

Stort bilde i toppen: Bygging av vindkraftanlegg. (Foto: Ole Martin Wold, CC BY-NC-ND 2.0)

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Europabevegelsen bagatelliserer problemene med EUs helseunion

18. feb. 2025

Det er både naturlig og nødvendig å behandle spørsmålet om en mulig norsk tilslutning til EUs helseunion med en sunn skepsis, skriver Einar Frogner.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.