Bygging av vindkraftanlegg.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Tilhengerne av EUs energiunion vil:

  • At EU skal styre norsk energiproduksjon.
  • Godta EUs energipakker med lover, direktiver og forordninger.

 

Nå legger de opp til at Norge skal godta EUs energipakke 4. 
Det såkalte fornybardirektivet er et helt sentralt direktiv i pakka.

EU vil ha norsk fornybar energi

I dag har Norge nærmere 75 prosent fornybar energi, i hovedsak vannkraft. Målet for EU-landene er at de skal ha 42,5 prosent fornybar energi innen 2030. EU vil at Norge skal bygge ut enormt mye ny fornybar kraft som skal gå til EU-land. Hvis Norge godtar fornybardirektivet, vil Norge være medansvarlig for at hele EU når sitt unionsmål, og bygge ut fort. Dette vil gå ut over kraftforedlende industri, øke de historisk høye strømprisene enda mer for folk flest og ødelegge enda mer natur. 

Norge må nedlegge veto mot fornybardirektivet

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet. Nei til EU advarer mot alle forsøk på å innlemme regelverket i EØS-avtalen bit for bit.

Nei til EU samarbeider med mange folkelige organisasjoner som Motvind, Industriaksjonen, miljøbevegelsen osv. Bli med i vår folkebevegelse for natur, levelige strømpriser og demokrati!

 

Teksten fortsetter under bildet. 

RoanVindkraft_Ole Martin Wold.jpg
Roan Vindkraft. (Foto: Ole Martin Wold, CC BY-NC-ND 2.0)

Fornybardirektivet truer norsk natur. Stans EUs energipakke 4

Vi vil ikke ha: 

  • massiv ødeleggelse av norsk natur 
  • høye norske strømpriser 
  • svekket konkurranseevne for norsk kraftforedlende industri. 
  • økte økonomiske byrder for nordmenn flest. 
  • svekka lokaldemokrati grunnet nye bestemmelser om urimelig korte behandlingstider for konsesjoner. 

 

EU vil ikke utrede konsekvenser for miljøet ved alle utbyggingsprosjekter.
Saksbehandlings-tida skal være ekstremt kort. I dag er vanlig behandlingstid sju år. EU legger opp til ett år i viktige områder og to år i andre. Dette undergraver lokaldemokratiet i kommunene der utbygginga vil skje. I dag må kommunene vedta utbygging etter plan- og bygningsloven før konsesjon til utbygging kan gis. 

Vedtas fornybardirektivet blir denne bestemmelsen illusorisk. Prosjekter med ødeleggende konsekvenser for natur vil kunne gjennomføres ved at utbygger betaler et pengebeløp. Men naturen er ikke en vare som kan kjøpes og selges!

Stort bilde i toppen: Bygging av vindkraftanlegg. (Foto: Ole Martin Wold, CC BY-NC-ND 2.0)

reLATERT

Se alle arrangementer

Strømkrisa

15. okt. 2024

Strøm

Brev fra Brussel

14. okt. 2024

EU-kommisjonen omtaler seg selv som en nøytral «vokter av traktatene». Om Fru Justitia er blind, er det bare på ett øye.

Vi har ingen garantier for framtida

07. okt. 2024

EØS-avtalen setter arbeidsplasser i spill og begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk, skriver Einar Frogner.

Striden om EU-medlemskap kan både vinnes og tapes

02. okt. 2024

Hvordan bør vi tenke og hvordan bør vi handle? Innledning av Ole Langeland på medlemsmøte i Vest-Agder Nei til EU 17. september 2024.

560 underskrifter på 24 timer

24. sep. 2024

Det manglet ikke på engasjement da Telemark Nei til EU sto på stand under Dyrsku’n og samlet inn underskrifter for veto mot Fornybardirektivet.

Utbyggernes fortelling

23. sep. 2024

EUs fornybardirektiv skriver utbyggerinteressenes fortelling. Da er det ikke rart at NHO lar seg rive med.

Norske EU-penger til Israel?

20. sep. 2024

Utenriksministeren måtte svare om norsk deltakelse i EUs samarbeid med Israel, i lys av Norges folkerettslige forpliktelser om ikke å bidra til krigsforbrytelser.

Handelsavtale er svaret

18. sep. 2024

En løsning med en reforhandlet handelsavtale og bilaterale avtaler på andre områder er ikke bare et reelt alternativ – det er svaret på framtidas samarbeidsform med EU-landene, skriver Einar Frogner.

Fornybardirektivet og folkestyre

13. sep. 2024

Hva blir igjen av kommunal sjølråderett om vindkraft om fornybardirektivet vedtas inn i EØS?

Høringssvar fra Vest Agder Nei til EU

13. sep. 2024

Vest-Agder Nei til EU synes det er trist at vi ikke kan få en NOU som ærlig går inn og diskuterer alternativene til EØS.

Alternativet handels­avtale er høyst levende

12. sep. 2024

Det å anta at EU-landene ikke vil være villige til å reforhandle eller inngå nye handelsavtaler er etter mitt syn en grov feilvurdering, skriver Einar Frogner.

Utgått på dato

09. sep. 2024

Norske myndigheter satser hardt på EØS, men hva om tida har løpt fra det indre markedet?