Steg for steg innebærer tilknytningen til EUs energiunion svekket nasjonal kontroll og myndighet på energiområdet.
Fornybardirektivets endring av dagens konsesjonssystem for vindkraft er et angrep på vårt demokrati.
Nei til EU mener fornybardirektivet og EUs energipakke 4 griper inn i norsk samfunn og næringsliv på en måte som er både udemokratisk og uakseptabel, og krever derfor at regelverket ikke tas inn i EØS-avtalen.
Energipakke 4 er tusen sider med regelverk for EUs energiunion. Pakka kommer til oss gjennom EØS. Men vi kan si NEI.
ACER får en enda større rolle og vi blir pålagt å gjøre 70 prosent av eksportkapasiteten tilgjengelig for markedet.
Derfor krever vi at Stortinget sier nei og legger ned veto mot fornybardirektivet og Energipakke 4, slik EØS-avtalen gir full anledning til.
Nyttig lesestoff om Energipakke 4
- Fornybardirektivet på 1-2-3 (Tekst og video)
- Uttalelse fra Nei til EUs råd: Veto mot fornybardirektivet
- Denne siden gir god bakgrunn om EUs energipakke 4: Sant og usant om ACER og energiunionen
- Vett nummer 3 2020: Skal EU styre strømmen?
- Analyse: ACER-veto er ingen trussel for norsk eksport til EU
- Folder fra 2022: Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av ACER!
- Løpeseddel fra 2024: Hvem skal bestemme over norsk energi?
Hva er Energipakke 4?
- EUs energipakke 4 er et omfattende regelverk som består av fire forordninger og fire direktiver, som endrer og legger til regelverket i Energipakke 3 (tredje energimarkedspakke). Energipakke 4 ble vedtatt sommeren 2019, og har trådt i kraft i EU. Den er per i dag ikke tatt inn i EØS-avtalen.
- Energipakke 4 innebærer at energibyrået ACER, EU-kommisjonen (eller EØS-tilsynet ESA) og ACERs underbruk i Norge, Reguleringsmyndigheten for energi (RME), får enda mer myndighet på bekostning av nasjonal kontroll.
- For eksempel skal ACER kunne utplassere én eller flere tjenestemenn også i andre land enn ved hovedkontoret i Slovenia. EU-byrået kan etablere et slikt kontor selv om landet ikke vil. Det betyr at ACER kan drive en svært tett oppfølging av enkeltland, og med et utvidet forvaltningsapparat.
- ACER kan kreve utlevert all informasjon fra både foretak og myndigheter, og gi bøter hvis byrået mener denne informasjonsplikten er brutt. I tillegg kan ACERs forlengede arm RME ilegge store bøter til foretak i Norge som ikke følger EU-reglene eller pålegg fra ACER.
- Unntaksmulighetene for å bruke deler av flaskehalsinntektene til å redusere nettleien, blir enda mer begrenset.
- Vi har sett at allerede tredje energimarkedspakke gjør det svært vanskelig å regulere krafteksporten. Energipakke 4 lager et nettsystem der kapasitetsbegrensninger skal bli så godt som umulig. Nasjonal politisk kontroll settes helt til siden.
- Energipakke 4 har av EU blitt kalt «ren energi»-pakken. Ved å innordne seg EUs energiunion og ACER mister derimot Norge viktige verktøy for grønn omstilling. Tilkoblingen har gitt økt strømpris i Norge, og tilgangen på strøm som er nødvendig for klimaomstillingen og framtidsrettet næringsutvikling blir enda mer en knapphetsvare.
Slik kan du bidra!
- Bli aktiv i ditt lokal- og fylkeslag i Nei til EU
- Skriv innlegg til dine lokalaviser
- Vær aktiv på sosiale media
- Send høringssvar om EØS-utredningen med fokus på motstand mot EUs energiunion. Her er Nei til EUs høringssvar. Her kan du sende inn høringssvar.