Veto mot EUs energipakke 4!

Nei til EU krever at Stortinget legger ned veto mot fornybardirektivet og energipakke 4!

Steg for steg innebærer tilknytningen til EUs energiunion svekket nasjonal kontroll og myndighet på energiområdet.

Nei til EU mener EUs energipakke 4 med fornybardirektivet griper inn i norsk samfunn og næringsliv på en måte som er både udemokratisk og uakseptabel, og krever derfor at regelverket ikke tas inn i EØS-avtalen.

Derfor krever vi at Stortinget sier nei og legger ned veto mot fornybardirektivet og energipakke 4, slik EØS-avtalen gir full anledning til.

Stopp fornybardirektivet!

Fornybardirektivets endring av dagens konsesjonssystem for vindkraft er et angrep på vårt demokrati.

Norge har allerede 75 prosent fornybar energi, i hovedsak vannkraft. Det er mer enn i noe EU-land. Fornybardirektivet i Energipakke 4 sier at EU-landene skal ha 32 prosent fornybar energi innen 2030 som en felles forpliktelse (økt til 42,5 prosent i EUs nye versjon av direktivet). EU vil at Norge skal bygge ut mye mer kraft, blant annet vindkraft, som skal gå til EU-land. 

Direktivet vil svekke demokratiet ved at utbyggingsprosjektene skal behandles raskere. I fornybardirektivet som Norge nå skal ta stilling til i EØS settes det en tidsfrist på to år. I dag er vanlig behandlingstid av vindkraft syv år. 

Når godkjenningen skal skje raskere, enklere og billigere går det på bekostning av muligheten for involvering av berørte parter. Faren er stor for at lokaldemokratiet blir overkjørt. Tiden blir for knapp til å gjennomføre en ordentlig behandling i kommunene. 

Formålet med fornybardirektivet om mye mer kraftutbygging vil føre til ødeleggelse av natur. Hastverksbehandlingen vil svekke hensynet til naturen.

I EUs nye versjon av fornybardirektivet skal det utpekes områder der ny kraftutbygging får unntak fra krav om utredning av miljøkonsekvenser. Direktivet sier at utbygging av ny kraft skal være en samfunnsinteresse som går foran andre hensyn i EUs naturlovgivning. Prosjekter med ødeleggende konsekvenser for natur vil kunne gjennomføres ved at utbygger betaler et pengebeløp. Men er naturen en vare som kan kjøpes og selges? 

Fornybardirektivet pålegger at ordningen med opprinnelsesgarantier skal fortsette. En opprinnelsesgaranti skal garantere at en viss mengde energi er produsert, men selges uavhengig av krafta. Dette skaper spekulasjon og øker kostnadene for norske bedrifter som  uansett bruker fornybar kraft. I Hurdalsplattformen lovte også Arbeiderpartiet å «fjerne ordningen med opprinnelsesgarantier og prioritere industriens kraftbehov». Burde ikke regjeringen alene av denne grunnen avvise fornybardirektivet? 

Les mer

Veto mot energipakke 4!

Energipakke 4 er tusen sider med regelverk for EUs energiunion. Pakka kommer til oss gjennom EØS. Men vi kan si NEIVi trenger politisk kontroll over krafta – utenlandskablene må brukes til utveksling, ikke import av høye strømpriser! Vi krever veto mot hele energipakke 4. 

EUs energipakke 4 er et omfattende regelverk som består av fire forordninger og fire direktiver, som endrer og legger til regelverket i energipakke 3 (tredje energimarkedspakke). Energipakke 4 ble vedtatt sommeren 2019, og har trådt i kraft i EU. Den er per i dag ikke tatt inn i EØS-avtalen. Regjeringen ønsker å innføre tre av direktivene fra pakken, men sier de ikke ønsker å innføre det resterende direktivet og de fire forordningene. 

Norge har hatt lave strømpriser for folk og industri som et viktig konkurransefortrinn. Det koster kun 12 øre å produsere en kilowattime vannkraft i Norge. EUs energipakker har som mål å skape et konkurransebasert indre marked i EU, der EU bestemmer. Men lave strømpriser i Norge forutsetter at vi må ha politisk kontroll med krafta av hensyn til næringsliv og folk i Norge. Kraft er viktig infrastruktur som ikke kan være underlagt et børsbasert strømmarked.  

Energipakke 4 innebærer at energibyrået ACER og reguleringsmyndigheten for energi (RME), får enda mer myndighet på bekostning av nasjonal kontroll. Vi blir pålagt å gjøre 70 prosent av eksportkapasiteten tilgjengelig for markedet. Unntaksmulighetene for å bruke deler av flaskehalsinntektene til å redusere nettleien, blir enda mer begrenset.

Vi har allerede sett at tredje energimarkedspakke gjør det svært vanskelig å regulere krafteksporten. Energipakke 4 lager et nettsystem der kapasitetsbegrensninger skal bli så godt som umulig. Nasjonal politisk kontroll settes helt til siden.

Energipakke 4 har av EU blitt kalt «ren energi»-pakken. Ved å innordne seg EUs energiunion og ACER mister derimot Norge viktige verktøy for grønn omstilling. Tilkoblingen har gitt økt strømpris i Norge, og tilgangen på strøm som er nødvendig for klimaomstillingen og framtidsrettet næringsutvikling blir enda mer en knapphetsvare.

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å reservere seg mot nytt regelverk, også kalt vetoretten. EØS-avtalen setter rammer for eventuelle motreaksjoner fra EUs side. Det er ingen krav om begrunnelse for å bruke vetoretten.

Les mer

Slik kan du bidra!

  • Bli aktiv i ditt lokal- og fylkeslag i Nei til EU
  • Skriv innlegg til dine lokalaviser
  • Vær aktiv på sosiale media 
  • Delta på markeringer og arrangement mot fornybardirektivet og EP4. Se arrangement i kalenderen

Mer om fornybardirektivet og energipakke 4:

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.