Tusenvis av arbeidsplasser i kraftkrevende industri er satt i spill

Bindingene til EUs energiunion og EØS setter Norge i klimaets Catch 22.

I en kommentar som tilsynelatende skulle handle om Nei til EUs ACER-søksmål, postulerer Kjell Werner, ansvarlig redaktør i ANB: «Norges tilknytning til EU er ikke perfekt, men EØS-avtalen synes å være det beste vi kan få. Alternativet er ikke handelsavtaler, men fullt medlemskap i EU.» (23.11.21.) Hvorfor dette skulle være det eneste alternativet, begrunner Werner ikke.

Det må sies å være et understatement at EØS-avtalen ikke er perfekt. Det har ikke minst vist seg gjennom sosial dumping i norsk arbeidsliv, og gjentatte saker der EØS-tilsynet ESA angriper norske reguleringer og kontrolltiltak. Nå er EU nær ved å vedta et minstelønnsdirektiv som møter knallhard kritikk fra nordisk fagbevegelse for å komme på tvers av den nordiske lønnsmodellen. Det gjenstår å se om direktivet blir en del av EØS.

Handelsavtale er et opplagt alternativ til dagens EØS. EU inngår og oppdaterer stadig nye handelsavtaler, og land som Sveits, Canada, Japan og nå Storbritannia har en ustrakt handel av både varer og tjenester med EU på det grunnlaget. 95 prosent av EUs import kommer utenfra EØS, det vil si fra andre land enn Norge, Island og Liechtenstein.

Werner hevder videre at «globalt sett er norsk EU-tilknytning et godt klimatiltak». Det vi derimot nå ser er at vedtaket om å innføre EUs tredje energipakke og legge Norge inn i EUs energiunion har gjort det enda mer krevende å ta omstillingen ut av fossilalderen. Klimavennlig strøm eksporteres ut av landet, i et markedsstyrt system der mulighetene for nasjonal politisk regulering er blitt minimal.

Selvsagt skal det være kraftutveksling med naboland. Det er rasjonelt. Men nå har vi fått en kabalkapasitet hinsides det som er nødvendig for eksport av kraftoverskudd og forsyningssikkerhet. Dermed eksporteres det i store volum som slår beina under egen utnyttelse av kraftressursene og øker strømprisen. Stadig mer «langreist» strøm innebærer også sløsing i form av effekttap underveis.

Tusenvis av arbeidsplasser i kraftkrevende produksjon er satt i spill, der norsk industri er ledende på energieffektive løsninger med reduserte klimautslipp. Resultatet kan bli at kraftkrevende industri flyttes til land hvor energibehovet dekkes av kull, noe som driver opp de globale klimautslippene.

Norge har gode forutsetninger til å gå foran i klima- og miljøpolitikken, og lede an med eksemplets makt. Gjennom EØS-avtalen, EUs kvotesystem og klimaavtalen med EU har norsk miljøpolitikk derimot blitt tilpasset EU. I en tid der bevisstheten om klimakrise og naturmangfoldkrise er større enn noen gang, ser vi paradoksalt nok at norsk miljøpolitikk har blitt mer passiv og avventende. Man venter på felles tiltak fra EU. Det blir en slags selvsensur som bremser utviklingen av nasjonal politikk og regler. Kreativiteten forsvinner, og foregangslandet forspiller mange muligheter.

Bindingene til EUs energiunion og EØS setter Norge i klimaets Catch 22: Bundet i et marked der det lønner seg å kutte utslipp utenfor Norge og dermed utsette omstilling, samtidig som tilgangen på strøm som er nødvendig for denne omstillingen blir enda mer en knapphetsvare. Markedets logikk er kortsiktig. EUs markeder for klimakvoter og strøm virker motsatt av en planmessig omstilling i Norge, som er tilpasset regionale og sosiale forskjeller.

Teksten er opprinnelig publisert hos Frifagbevegelse 30.11.21.

reLATERT

Se alle arrangementer

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.  

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Aksjonsdag 26. mars: Veto mot EUs fjerde Energipakke

24. mars 2025

Industriaksjonen i lag med en rekke LO lokalorganisasjoner arrangerer aksjonsdag onsdag 26. mars. Bli med du også!

Norge som et selvstendig land i verden, ikke i EU

17. mars 2025

Uttalelse fra årsmøtet i Buskerud Nei til EU 2025. Vi vil ha norske politikere som forstår at de er valgt for å representere folket og for å jobbe for norske interesser, og ikke for å være EUs agenter i Norge.

Politisk kontroll over krafta

17. mars 2025

Uttalelse fra årsmøtet i Buskerud Nei til EU 2025. Vi krever at politikerne tar tilbake kontroll over vår egen kraft ved å ta strømmen av markedet og sørge for at strømmen selges til selvkost.

Fornybardirektivet: Mer marked og mindre demokrati

14. mars 2025

​​​​​​​Fornybardirektivet finnes i flere versjoner. Felles for dem er mer markedsordninger og hastebehandling av kraftutbygging. Vi har gjennomgått noen sentrale deler av fornybardirektivene fra 2018 og 2023, og sett på likhetene og forskjellene.

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av ACER!

27. feb. 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.