Jernbanen skal styres fra Norge, ikke av EU!

Stopp EUs jernbanepakke – nei til anbudstvang og svekket sikkerhet

Regjeringen vil la EU ta kontroll over norsk jernbane og sikkerheten på skinnene. Vi sier nei til å la norsk jernbane bli underlagt EUs jernbanepakke IV.

Nei til EU trapper nå opp kampanjen mot EUs jernbanepakke IV. 

Dette er saken: 

Stortinget skal ta stilling til om Norge skal slutte seg EUs jernbanepakke IV. Om det skjer frasier Stortinget seg retten til å bestemme over norsk jernbanepolitikk i framtida. Et ja til jernbanepakke IV vil bety anbudstvang på jernbanen. På grunn av geografi og klima følger vår jernbane strenge sikkerhetsforskrifter fastsatt av norske samferdselsmyndigheter. Et ja til
jernbanepakke IV vil gi EU myndighet til å fastsette, og i verste fall svekke, de strenge sikkerhetsforskriftene vi har i dag.

Finn raske svar på det du lurer på når det gjelder jernbanepakke IV:


Gi regjering og storting beskjed! Allerede har to fylkesting gjort vedtak mot Jernbanepakke IV. Tips oss gjerne om nye vedtak i lokale organer eller partilag.


Her kan du laste ned materiellet vårt om jernbanepakke IV.

Den fjerde jernbanepakka fra EU handler om vår rett til å styre norsk jernbanepolitikk og til å stille høye nasjonale sikkerhetskrav.

Fagforbundene Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund står i spissen for kampanjen mot EUs jernbanepakke, men  Nei til EU støtter opp og kjører vår egen kampanje.

Les mer om EUs jernbanepakke her:

Her kan du se en kort film om kampanjen mot EUs jernbanepakke:

reLATERT

Les om andre temaer i Kunnskapsbank

Stortinget må bruke vetoretten mot Jernbanepakke IV

12. nov. 2018

Uttalelse fra Nei til EUs landsmøte 2018: Uansett om man støtter jernbanereformen eller ikke, burde man kunne enes om at jernbanepolitikk er noe vi trenger demokratisk og nasjonal kontroll over.

Kraftsamling for nei-alliansen

09. nov. 2018

På Nei til EUs landsmøte møtes to hundre delegater, ansatte, gjester og representanter fra våre gode samarbeidsorganisasjoner. Audun Lysbakken, Per Olav Lundteigen og Bjørnar Moxnes hilset landsmøtet.

Kathrine Kleveland: – Nå har KrF muligheten til å sikre norsk suverenitet

09. nov. 2018

Nei til EUs landsmøte 2018 er nå i gang og leder Kathrine Kleveland stiller krav til KrF i regjeringsforhandlingene.

Det skjer en nesten umerkelig invasjon - Jernbanepakke IV

07. nov. 2018

Det skjer en nesten umerkelig invasjon i Norge, en stille inntrengning i norsk lovverk som vil vare i all evighet - og det er en veldig lang tid. Hva mener jeg så med dette? Jo det er det at samferdselsdepartementet, i forbindelse med Jernbanepakke 4, foreslår en myndighetsoverdragelse (altså avståelse av suverenitet) til EU-organet ERA (European Union Agency for Railways). Dette vil være i strid med EØS-avtalen og Grunnloven fordi vi vil, for første gang i så fall, bli direkte underlagt EU.

EU detaljstyrer sikkerhetskrav og klageprosedyrer

05. nov. 2018

Hvor lenge skal et sikkerhetssertifikat for et togselskap være gyldig? Hvem avgjør klageprosedyren hvis Statens jernbanetilsyn er uenig i avgjørelser fra jernbanebyrået ERA? Svar: EU-kommisjonen.

Bruk Grunnloven som veiviser, KrF

31. okt. 2018

Nå har KrF muligheten til å sikre norsk suverenitet. Det er et ansvar jeg håper og tror partiet tar, skriver Kathrine Kleveland.

SP: – Norsk jernbanepolitikk må styres fra Norge

30. okt. 2018

«Hvis vi ikke bruker vetoretten mot EUs jernbanepakke vil oppstykkingen og liberaliseringen i regjeringens jernbanereform bli irreversibel», heter det i en uttalelse vedtatt av Senterpartiets landsstyre 29. oktober 2018.

Skal EU bestemme over norsk jernbane?

26. okt. 2018

EUs jernbanepakke IV vil bety en ny bølge av konkurranseutsetting og privatisering av jernbanedrift i EU. Samtidig blir det fri etablering av jernbaneselskap på tvers av alle grenser, mens all drift og vedlikehold skal legges ut på anbud. Stortinget har ennå ikke vedtatt å ta jernbanepakke IV inn i EØS-avtalen, men regjeringa har allerede lagt ut de ni første strekningene på anbud.