Jernbane. Nå blir det jernbanekaos framover på Vestfoldbanen.

Jernbanekaos i Vestfold – hvorfor det, egentlig?

Bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting.

Da stortingsflertallet vedtok EUs jernbanepakke 4 i Erna Solbergs regjeringstid (2013–2021) fulgte det mange nisser med på lasset. Et av dem var den oppsplittinga av jernbanen i en rekke selskaper (med en rekke direktører med millionlønninger) – av det som tidligere hadde vært ett selskap – Norges Statsbaner (NSB).

Artikkel fra valgavisen

Denne artikkelen er hentet fra Nei til EUs valgkampavis Standpunkt. Les hele avisen på valgsiden.

Nå blir det jernbanekaos framover på Vestfoldbanen. Hvorfor det? Jo, nettopp fordi ett selskap som reparerer jernbanemateriell (Bane NOR) har bestemt at deres verksted i Drammen – Sundland verksted – må bygges om. Fra april 2025 til ut i 2027. Dette får da konsekvenser for det selskapet som kjører de fleste togene her til lands – Vy. De blir nødt til å kjøre tog med færre vogner og redusert kapasitet, på en jernbane som allerede er overfylt i dag – da det stort sett kjøres med doble togsett (8 vogner).

Konkurranse for enhver pris

Kunne ikke dette vært planlagt bedre – samordna bedre? Tja. I «gamle dager», da alt med jernbane var samla i en organisasjon, NSB, hadde vi noe som het NSB Verksted. En sjølstendig enhet, men underlagt samme ledelse og del av samme organisasjon som resten av jernbaneorganisasjonen NSB. Da visste man om hverandre og hadde samme mål og interesse.

Nå sier Vys direktør for marked og kommunikasjon (!) Marius Holm, at «dette skjer på en måte vi ikke ville gjort» (NRK 22. april 2025). Javel, nei. Så de snakker ikke sammen? Planlegger de ikke sammen? På tross av at Vy sjølsagt er helt avhengige av en så stor beslutning som det Bane NOR her har tatt? Det er pinlig, på grensa til skandaløst!

Og bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting. Ok – nå har markedsmekanismen fått sin sjanse, og her ser vi resultatet: Kaos, kommunikasjonssvikt og elendig service. Men millionene går ufortrødent inn på konto til mengden av direktører som ikke klarer å snakke sammen. Og EU er fornøyd med Norge. Så da så.

Stort bilde i toppen: Jernbane. Nå blir det jernbanekaos framover på Vestfoldbanen. (Foto: Mads Kristiansen/Vy)

reLATERT

Se alle arrangementer

Hva svarer neikandidatene?

28. aug. 2025

Vi i Vestfold Nei til EU har stilt førstekandidatene fra de største nei-partiene tre sentrale spørsmål i samband med det kommende stortingsvalget.

EØS-avtalen: Nødvendig for norsk handel? 

28. aug. 2025

Det er velkjent og naturlig at mye av norsk eksport går til EU og EØS, selv om andelen er lavere enn for bare noen år siden. Storbritannia er utenfor EU og en av Norges største handelspartnere. 

– Ta kontroll over krafta!

26. aug. 2025

– Nei til EU krever at Stortinget sier nei og legger ned veto mot EUs energipakke 4, sier Heidi Larsen, nestleder i Nei til EU.

Hva skal du stemme?

22. aug. 2025

Er det ikke bare for SV og Rødt å si det samme som Vedum?

22. aug. 2025

Det enkleste er at SV og Rødt ikke inngår budsjettsamarbeid uten at Ap garanterer at det ikke innføres nye energidirektiv, spesielt EUs fjerde energipakke.

– Norge står fortsatt trygt utenfor EU

21. aug. 2025

– EU-medlemskap svekker folkestyret og vår egen beredskap, sier Victoria Elisabeth Andal.

Er EU-medlemskap svaret på endret sikkerhetssituasjon og handelskrig?

21. aug. 2025

Høy temperatur og humør i valgdebatt om EU og EØS-avtalen på Litteraturhuset i Trondheim.

Solid flertall til neisida

11. aug. 2025

Neisida har et solid forsprang på jasida med 55 prosent nei og 33 prosent ja, viser en ny meningsmåling fra Opinion.

Erna bløffer på direkten om EØS og strømpriser

08. aug. 2025

Høyre-leder Erna Solberg hevder at strømprisene ikke har noen ting å gjøre med Acer og EØS-avtalen. Det er ikke riktig. Prissmitten fra EUs kraftmarked har gitt historisk høye og ustabile priser i Norge.

Kan alt pantes?

28. juli 2025

Det er langt fra Trondheim til Napoli, særlig når det gjelder flaskepant.

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.