Jernbane. Nå blir det jernbanekaos framover på Vestfoldbanen.

Jernbanekaos i Vestfold – hvorfor det, egentlig?

Bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting.

Da stortingsflertallet vedtok EUs jernbanepakke 4 i Erna Solbergs regjeringstid (2013–2021) fulgte det mange nisser med på lasset. Et av dem var den oppsplittinga av jernbanen i en rekke selskaper (med en rekke direktører med millionlønninger) – av det som tidligere hadde vært ett selskap – Norges Statsbaner (NSB).

Artikkel fra valgavisen

Denne artikkelen er hentet fra Nei til EUs valgkampavis Standpunkt. Les hele avisen på valgsiden.

Nå blir det jernbanekaos framover på Vestfoldbanen. Hvorfor det? Jo, nettopp fordi ett selskap som reparerer jernbanemateriell (Bane NOR) har bestemt at deres verksted i Drammen – Sundland verksted – må bygges om. Fra april 2025 til ut i 2027. Dette får da konsekvenser for det selskapet som kjører de fleste togene her til lands – Vy. De blir nødt til å kjøre tog med færre vogner og redusert kapasitet, på en jernbane som allerede er overfylt i dag – da det stort sett kjøres med doble togsett (8 vogner).

Konkurranse for enhver pris

Kunne ikke dette vært planlagt bedre – samordna bedre? Tja. I «gamle dager», da alt med jernbane var samla i en organisasjon, NSB, hadde vi noe som het NSB Verksted. En sjølstendig enhet, men underlagt samme ledelse og del av samme organisasjon som resten av jernbaneorganisasjonen NSB. Da visste man om hverandre og hadde samme mål og interesse.

Nå sier Vys direktør for marked og kommunikasjon (!) Marius Holm, at «dette skjer på en måte vi ikke ville gjort» (NRK 22. april 2025). Javel, nei. Så de snakker ikke sammen? Planlegger de ikke sammen? På tross av at Vy sjølsagt er helt avhengige av en så stor beslutning som det Bane NOR her har tatt? Det er pinlig, på grensa til skandaløst!

Og bakom synger EØS-avtalen, som skal fremme konkurranse for enhver pris, og som mener statlig drift og samordning er en uting. Ok – nå har markedsmekanismen fått sin sjanse, og her ser vi resultatet: Kaos, kommunikasjonssvikt og elendig service. Men millionene går ufortrødent inn på konto til mengden av direktører som ikke klarer å snakke sammen. Og EU er fornøyd med Norge. Så da så.

Stort bilde i toppen: Jernbane. Nå blir det jernbanekaos framover på Vestfoldbanen. (Foto: Mads Kristiansen/Vy)

reLATERT

Se alle arrangementer

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

02. okt. 2025

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Høringsuttalelse til avskogingsforordningen

30. sep. 2025

Nei til EU høringsuttalelse til forskrift om gjennomføring av avskogingsforordningen

Nei til EUs 7 krav til det nye Stortinget og regjering 

30. sep. 2025

Nei til EU krever blant annet at regjeringen ikke må søke om EU-medlemskap, at nasjonal kontroll over strømmen sikres og at Stortinget ikke skal avgi suverenitet til EU-organer. Les hele listen under.

Spenning på strømgjerdet

29. sep. 2025

Norgespris skal lindre problemene med å ha et felles kraftmarked med EU, men ordningen kan falle fra hverandre på grunn av EØS-avtalen.

Gratulerer til det norske folk!

26. sep. 2025

Last ned løpeseddelen som oppsummerer valget. Stortingsvalget er overstått. Folket har valgt et storting som sier nei til EU-medlemskap.

Norway will not be joining the EU anytime soon

16. sep. 2025

The Norwegian parliament has a majority opposed to EU membership after the recent election.

Valget ga et EU-kritisk storting – regjeringen må slå fast at EU-medlemskap er uaktuelt

09. sep. 2025

Stortingsvalget ga langt flere representanter til partier som sier nei til EU-medlemskap enn til ja-partier.

Ingen valgfrihet fra Høyre

08. sep. 2025

Høyre har latt EU-drømmen ligge i valgkampen, men fortegner hverdagen og valgmulighetene i EØS.

Se alle valg-videoene våre!

05. sep. 2025

Her kan du se alle videoene Nei til EU har laget om Stortingsvalget.

EU-kontroll av kommunikasjon i strid med personvernet og Grunnloven

04. sep. 2025

En ny forordning, som er til behandling i EU, vil innføre kontroll av krypterte meldingstjenester. Datatilsynet advarer mot forslaget fordi det undergraver privat kommunikasjon.

Valget kan få store konsekvenser for bruken av handlingsrommet i EØS

04. sep. 2025

Om det blir rødgrønn side som vinner valget eller et borgerlig flertall kan ha mye å si for om handlingsrommet i EØS-avtalen blir brukt på områder som arbeidsliv, transport og strøm.