Fornybardirektivet på 1-2-3

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Les mer og se video her!

Les artikkelen under videoen:

Norge har allerede 75 prosent fornybar energi, i hovedsak vannkraft. Det er mer enn i noe EU-land. Fornybardirektivet sier at EU-landene skal ha 42,5 prosent fornybar energi innen 2030. Hvis Norge godtar fornybardirektivet, vil Norge være medansvarlig for at hele EU når dette målet. EU vil at Norge skal bygge ut mye mer kraft, blant annet vindkraft, som skal gå til EU-land. 

Mange er bekymret for virkningene av fornybardirektivet. 

For det første vil direktivet svekke demokratiet. Utbyggingsprosjektene skal behandles raskere. I fornybardirektivet som Norge nå skal ta stilling til i EØS settes det en tidsfrist på to år. I dag er vanlig behandlingstid av vindkraft syv år. 

Når godkjenningen skal skje raskere, enklere og billigere går det på bekostning av muligheten for involvering av berørte parter. Faren er stor for at lokaldemokratiet blir overkjørt. Tiden blir for knapp til å gjennomføre en ordentlig behandling i kommunene. 

Fornybardirektivet gir dessuten ekstra argumenter for private selskap som kan saksøke kommuner hvis deres prosjekt blir avvist. 

I den nyeste versjonen av direktivet, som allerede gjelder i EU, settes tidsfristen til bare ett år i utpekte områder for kraftutbygging. 

Fornybardirektivet er en del av EUs fjerde energipakke, som flytter mer myndighet til EUs energibyrå ACER. 

For det andre vil hastverksbehandlingen svekke hensynet til naturen. I de utpekte områdene gjøres det unntak fra krav om utredning a miljøkonsekvenser. 

Formålet med fornybardirektivet om mye mer kraftutbygging vil føre til ødeleggelse av natur. 

Fornybardirektivet sier at utbygging av ny kraft skal være en samfunnsinteresse som går foran andre hensyn i EUs naturlovgivning. 

Prosjekter med ødeleggende konsekvenser for natur vil kunne gjennomføres ved at utbygger betaler et pengebeløp. Men er naturen en vare som kan kjøpes og selges? 

For det tredje pålegger fornybardirektivet at ordningen med opprinnelsesgarantier skal fortsette. En opprinnelsesgaranti skal garantere at en viss mengde energi er produsert, men selges uavhengig av krafta. Dette skaper spekulasjon og øker kostnadene for bedrifter som vil bruke fornybar kraft. 

Regjeringen har lovet å «fjerne ordningen med opprinnelsesgarantier og prioritere industriens kraftbehov» (Hurdalsplattformen). Burde ikke regjeringen alene av denne grunnen avvise fornybardirektivet? 

Fornybardirektivet er en del av EUs fjerde energipakke, som flytter mer myndighet til EUs energibyrå ACER. 

Nei til EU mener at Norge må bruke vetoretten i EØS mot fornybardirektivet og resten av EUs fjerde energipakke. Det er nødvendig for å ta tilbake politisk kontroll over krafta, og sikre levelige strømpriser for folk og bedrifter. 

Se også Morten Harper: Stopp EUs fornybardirektiv!

reLATERT

Se alle arrangementer

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.

Avløpsdirektivet og hva Norge bør gjøre

08. okt. 2025

Elisabeth Lyngstad fra Norsk Vann holdt innledning om avløpsdirektivet på Nei til EUs fylkesledermøte 2. oktober.

Nei til EU ønsker demokratisk forvaltning av digital teknologi

02. okt. 2025

Nei til EU ber departementet avstå fra å innføre EU-forordningen om digitale tjenester i sin helhet, og i stedet vurdere en nasjonal regulering som er målrettet, demokratisk forankret, og i tråd med Grunnloven.

Høringsuttalelse til avskogingsforordningen

30. sep. 2025

Nei til EU høringsuttalelse til forskrift om gjennomføring av avskogingsforordningen

Nei til EUs 7 krav til det nye Stortinget og regjering 

30. sep. 2025

Nei til EU krever blant annet at regjeringen ikke må søke om EU-medlemskap, at nasjonal kontroll over strømmen sikres og at Stortinget ikke skal avgi suverenitet til EU-organer. Les hele listen under.

Spenning på strømgjerdet

29. sep. 2025

Norgespris skal lindre problemene med å ha et felles kraftmarked med EU, men ordningen kan falle fra hverandre på grunn av EØS-avtalen.