EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen møter Tyrkias president Recep Tayyip Erdoğan i Ankara i desember 2024. (Foto: EU-kommisjonen.)

Tyrkiske tilstander

Bør vi følge Tyrkia inn i tollunion og felles handelspolitikk med EU?

Under unionstiden med Sverige ble handelsforholdene regulert av Mellomriksloven, som ble utvidet flere ganger gjennom 1800-tallet. Etter hvert ble reguleringene så omfattende at avtaleverket har blitt sammenlignet med en tollunion, der landene ikke har noen toll seg imellom samt felles tollsatser og handelspolitikk overfor andre land. Siden unionsoppløsningen i 1905, og mellomriksloven ble oppsagt noen år tidligere, har derimot en selvstendig handelspolitikk vært en hovedlinje for Norge. 

 

I 1960 var Norge et av landene som opprettet det europeiske frihandelsforbundet EFTA, som i dag består av Norge, Island, Sveits og Liechtenstein. De fleste av Norges over 30 frihandelsavtaler, som omfatter nærmere 50 land utenom EU, er inngått gjennom EFTA. Handelsavtalene er spredt over hele verden, for eksempel Storbritannia, Canada og India. Utenfor EFTA har Norge laget egne frihandelsavtaler med Færøyene og Grønland.

EFTA er et mellomstatlig samarbeid, uten den myndighetsoverføringen fra medlemslandene som gjør EU til en overnasjonal union. I motsetning til EU er EFTA heller ikke en tollunion. Handelen med landbruksvarer (råvarer) reguleres for eksempel i egne avtaler for hvert av EFTA-landene, som inngås bilateralt, slik at det gjøres nasjonale tilpasninger. Innad mellom EFTA-landene er det frihandel med industrivarer og fisk, mens tollvernet ikke er avviklet for landbruksvarer.

Gjennom 65 år har Norge utviklet en verdensomspennende handelspolitikk i EFTA, og det er en plattform som er grunnleggende forskjellig fra EU. Som tollunion har EU fjernet også beskyttelsen for landbruksvarer mellom medlemslandene. Derfor ville et EU-medlemskap eller full tilknytning til EUs tollunion være dramatisk for vår egen matproduksjon, og store deler av landbruket ville bli nedlagt.

 

Tollunionen fastsetter en felles handelspolitikk for alle medlemslandene overfor land utenfor EU. Dette er et av områdene der overnasjonaliteten i EU strekker seg lengst, og tollunionen tilhører det vi kaller EUs enekompetanse. Det vil si at alle avgjørelsene tas på EU-nivå og med flertallsvedtak. Medlemslandene kan ikke forhandle med andre land om nye handelsavtaler. Det er overlatt til EU-kommisjonen, som også representerer EU i Verdens handelsorganisasjon WTO.

Medlemskap i EUs tollunion medfører en betydelig suverenitetsavståelse, og ville være en dramatisk endring i norsk handelspolitikk. Likevel har det nå kommet forslag om at Norge burde gå inn i tollunionen, senest fremmet av MDG under trontaledebatten denne uken. Foranledningen er den usikkerheten som har oppstått om EU nå vil innføre toll på enkelte norske produkter, selv om både EØS-avtalen og handelsavtalen fra 1973 fastsetter tollfrihet for industrivarer mellom Norge og EU.

Da EU nylig økte tollen på import av stål, ble Norge sammen med Island og Liechtenstein unntatt. Nå er spørsmålet om EU innfører tiltak mot importen av ferrolegeringer, der Norge er en stor leverandør. Avklaringen kommer i løpet av noen uker.

 

Forslaget om å føre Norge inn i EUs tollunion fjerner ikke usikkerheten. Tyrkia har i snart 30 år vært tilknyttet tollunionen, selv om landet ikke er EU-medlem. Landbruksvarer samt kull og stålprodukter er unntatt, med egne avtaler om mer begrensede tollfordeler. Selv om Tyrkia har bundet seg til tollunionen, er landet ikke unntatt fra EUs ståltoll.

Det gir ingen beskyttelse mot nye handelstiltak fra EU å koble seg på tollunionen. I prinsippet kan Norge fremsette krav om dette i eventuelle forhandlinger, men erfaringene for Tyrkia tilsier at det er lite sannsynlig å oppnå en slik avtale.

Tyrkia er forpliktet av EUs felles handelspolitikk. Det vil si at tollsatsene for import av mange slags varer i de handelsavtalene EU inngår, også gjelder for Tyrkia. For eksempel har elbiler fra Kina blitt dyrere i Tyrkia, mens Norge ikke økte tollen slik EU gjorde.

Tyrkia kan heller ikke inngå egne handelsavtaler med andre land. Norges nye handelsavtale med India, inngått gjennom EFTA, trådte i kraft 1. oktober. I løpet av en overgangsperiode på ti år får over 90 prosent av norsk eksport til India nulltoll. Ifølge regjeringen gir avtalen «betydelig bedre vilkår og forutsigbarhet for norske eksportører». EU har per i dag ikke landet noen avtale med India.

 

Muligheten til å påvirke innholdet i avtalene er opplagt større gjennom EFTA, der Norge er en stormakt, enn ved å være koblet til en tollunion der det er EU-kommisjonen som forhandler. Ved siden av økonomiske interesser kan handelsavtalene preges også av hensyn som menneskerettigheter, miljø og standarder for arbeidsliv i den grad dette blir prioritert fra norske myndigheter. Utenfor tollunionen er dette noe regjering og storting kan bestemme.

I tirsdagens trontaledebatt var beskjeden fra Stortinget klar nok. Forslaget om å be «regjeringen snarest gjennomføre en utredning om fordeler og ulemper med medlemskap i EUs tollunion» fikk kun støtte fra MDG og Venstre. Ikke en gang Høyres representanter stemte ja til dette.

Teksten er trykt i Klassekampen 18. oktober 2025.

Stort bilde i toppen: EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen møter Tyrkias president Recep Tayyip Erdoğan i Ankara i desember 2024. (Foto: EU-kommisjonen.)

reLATERT

Se alle arrangementer

Ratifiseringsprosessen har begynt for EU-Mercosur avtalen

19. sep. 2025

Handelsavtalen mellom EU og Mercosur er vedtatt av EU kommisjonen og ratifiseringsprosessen har begynt. Det er fremdeles stor bekymring rundt hvordan avtalen vil påvirke europeisk landbruk, klima, bærekraft, og urfolks rettigheter.

EØS-avtalen: Nødvendig for norsk handel? 

28. aug. 2025

Det er velkjent og naturlig at mye av norsk eksport går til EU og EØS, selv om andelen er lavere enn for bare noen år siden. Storbritannia er utenfor EU og en av Norges største handelspartnere. 

Det du bør vite om toll

22. aug. 2025

Storbritannia har inngått en bedre handelsavtale med USA enn det EU har fått. Kan EU innføre toll mot Norge?

– Handel som våpen i ren mafiastil

14. aug. 2025

– Vi skal ikke undervurdere mulighetene vi har framfor oss. En av de største utfordringene er at mange tror det ikke finnes alternativer til dagens system, men det gjør det, sa Attac-leder Diego Marin Rios.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Ja til folkestyre og internasjonal solidaritet   

27. april 2025

Uttalelse fra Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

EU og Mercosur har underskrevet gigaavtale!

06. des. 2024

Naturen, småbøndene og klima taper med EU-Mercosur-avtalen.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

EU taper konkurransekraft

28. okt. 2024

EUs økonomiske styrke har blitt dramatisk svekket i forhold til Kina og USA. Mottiltakene som lanseres vil svekke folkestyre og handlingsrom.