Vil EØS-tilpasse drosjene

Regjeringa bøyer seg for ESA, drosjesjåførene betaler prisen.

Samferdselsdepartementet vil foreslå at det ikke lenger skal settes grenser for hvor mange som kan få løyve til å kjøre drosjer i Norge. Regjeringen vil heller ikke at det skal være noe krav at løyvehaverne skal være tilknyttet noen drosjesentral. Forslagene framkommer i et brev til overvåkingsorganet ESA, som tidligere har ment at reguleringen av det norske drosjemarkedet er i strid med EØS-avtalens bestemmelser om fri konkurranse.

Roald Arentz, drosjesjåfør i Trondheim og leder for Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi sier til Fri Fagbevegelse:

– Dette viser veldig tydelig at EØS-avtalen griper rett inn i norsk arbeidsliv. Det kan åpne for en videre debatt om EØS-avtalen i Norge. Det er bare så synd at det er drosjesjåførene som må betale prisen for det, påpeker han.

Med ubegrenset antall løyver og uten krav til drosjesentral betyr det rett og slett lavere lønn til sjåførene som lever på provisjon. Uten drosjesentraler kan det ikke heller stilles krav til drosjer når det er lite penger å hente. Forslaget er skreddersydd for Uber.

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs fornybardirektiv artikkel for artikkel

28. juni 2024

Et av de mest omstridte regelverkene i EUs energipakke 4 er fornybardirektivet.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

27. juni 2024

Strøm er et samfunnsgode, ikke handelsvare. Strømmen må ut av markedet! Direktivene og forordningene i EUs fjerde energipakke må avvises i sin helhet.

Forutsigbarheten som forsvant

19. juni 2024

Line Eldring og Olav Slettebø fra EØS-utredningen avfeier empiri som motsier eller nyanserer deres egne konklusjoner som «anekdotisk».

Einar Frogner hilset Bondetinget

13. juni 2024

– Vi skal kjempe sammen med dere for folkestyret. Derfor sier vi ja til folkestyre og nei til EU, sa Einar Frogner i hilsenen til Bondelagets årsmøte.

– Vi er tøffe

08. juni 2024

Tone Berg og resten av gjengen i Sør-Trøndelag Nei til EU står på stand og tar kampen for folkestyre og rettferdighet.  

EØS-utredningens slagside

05. juni 2024

De sentrale studiene EØS-utredningen viser til, omhandler ikke de siste ti-tolv årene, der EU har sakket akterut i økonomisk utvikling i forhold til flere andre deler av verden.

Vett 1 2024 30 år med EØS

28. mai 2024

Konsekvenser for folkestyre, arbeidsliv, klima og næringsliv. Alternativer til EØS-avtalen.

Taxifrislipp truer organisert næring

28. mai 2024

– Under forrige regjering ble det påstått at frislipp av taxinæringen kom til å føre til billige priser. Det har ikke skjedd.

Økonomi og næringsliv

26. mai 2024

EØS-avtalen begrenser verktøykassen for at myndighetene kan drive en aktiv næringspolitikk. Gir avtalen forutsigbarhet for norsk næringsliv?

Handel og samarbeid med EU uten EØS

26. mai 2024

Hva skjer dersom EØS-avtalen sies opp?

Har EØS gitt gevinst?

26. mai 2024

Eldring-utvalget overser at norsk fastlandsindustri har fått et økende underskudd mot EU gjennom tiårene med EØS-avtalen.

Flere ønsker en handelsavtale enn EØS

26. mai 2024

Det er flere som er for en handelsavtale med EU enn EØS-avtalen. Et klart flertall mener EU har for mye makt i Norge.