Nei til suverenitetsavståelse på energiområdet til EU

Norge må for all del ikke avgi suverenitetsavståelse på energiområdet til EU. Det handler om norsk tilslutning til EUs energibyrå ACER. Målet med ACER er å etablere og regulere et felles strøm- og gassnett i Europa. Det er nedfelt i ACERS regelverk at det ikke skal tas nasjonale hensyn. Det er foreslått at styret i ACER skal fatte vedtak ved simpelt flertall. ESA er EFTAS overvåkningsorgan som påser at medlemslandene overholder EØS-avtalen, altså EUs regelverk på EØS- område. I dette tilfelle skal ESA påse at Norge overholder EU-byrået ACERs regelverk og beslutninger.

Det bygges nå eksportkabel til Tyskland fra sørlandet. ( Har kabler til Sverige og Danmark fra før) I tillegg har statsnett konsesjon på en ny kabel til Skottland. Blir begge disse bygd, så kan nesten halvparten av norsk kraftproduksjon eksporteres. Krafta selges etter frimerkeprinsippet og vil gå dit prisen er høyest. I Norge i dag er strømprisen vesentlig lavere en i Storbritania og Tyskland. Det er all mulig grunn til å tro at Norge vil importere en Europeisk strømpris og miste vår viktigste konkuransefordel.

Prossesindustrien i Norge står for 20 prosent av norsk eksport. De aller fleste av disse bedriftene er avhengig av en forutsigbar og konkuransedyktig pris på strømmen. På vassdragsområdet er tilbudet at NVE (Norges vassdrags og energidirektorat) deltar i virksomheten ACER på vegne av Norge uten stemmerett. EU har i mange år brukt store ord om hvilken energiunion som skal utvikles. Det store prosjektet den såkalte tredje energipakke ble vedtatt i 2009. Den omfatter en serie forordninger og direktiver, som etter EUs plan skal inn i EØS-avtalen. Pakka handler om energiefektivisering, fornybar energi og regelverk for el-markedet. Grensekryssende krafthandel og om hvordan EU skal koble sammen de nasjonale energimyndighetene til en efektiv overnasjonal styring av energiunionen.

Tilsammen dreier det seg om over ett-tusen sider med nytt regelverk, og det aller meste er såkalt EØS- relevant. Kjernen i energipakka er et nytt styringssystem for det som skal bli EUs energiunion. Fra 2021 skal medlemsstatene sende inn årlige energiplaner som EU-kommisjonen skal godkjenne- eller kreve endring.

Regjeringen legger opp til at Norge skal godta dette opplegget som EU- komisjonen dikterer. Det er det slettes ingen grunn til. Denne saken er oppe i stortinget i disse dager, og det skal etter planen tas en endelig beslutning ut på nyåret 2018. Etter min mening er det galskap og avgi suverenitetsavståelse til EU på dette området. Norge er et land med stor propduksjon både av fornybar og fossil energi.

Med de energi og klimaforandringene Europa og resten av Verden står ovenfor, kunne Norge vært et foregangsland både energi og klimapolitisk. Men istedet så ønsker regjeringen norsk tilslutning til EUs energibyrå ACER, og det er all grunn til å frykte at Norge vil importere en europesisk strømpris, og de følger dette medfører for oss alle.

Innlegget har bl.a vært på trykk i Oppland Arbeiderblad

reLATERT

Se alle arrangementer

EØS-avtalen skaper usikkerhet om velferdsstaten

04. des. 2019

NAV-skandalen om trygd for nordmenn med korttidsopphold i utlandet er også en EØS-skandale. Uretten som er begått mot de som er blitt uskyldig dømt og fratatt trygderettigheter, opprører mange. At det må gjøres en fullstendig opprydding og granskning bør være selvsagt.

Klimakrisa er større enn EU

02. des. 2019

Kan EU sin rådande politikk om fri flyt og med auka vekst gjennom meir transport foreinast med effektive tiltak mot klimakrisa? Nei til EU meiner nei.

Nei-allianse med toleranse

26. nov. 2019

28. november 1994 sa det norske folk nei til EU for andre gang. 25 år senere trengs det fortsatt et sterkt Nei til EU.

Freiberg i flaskehalsen

26. nov. 2019

Energidepartementet holder fast ved at flaskehalsinntektene kan brukes i sin helhet til å redusere nettleia. Elektrisitetsforordningen til EU/EØS sier det motsatte.

Mat og miljø hos Tante Gerda

18. nov. 2019

Kreativiteten svekkes i miljøpolitikken og forbildene forsvinner nå regler og politikk skal harmoniseres i EUs indre marked.

ACER-anken er levert

08. nov. 2019

- NAV-skandalen viser behovet for rettslig prøving av hvordan EØS-regler gjennomføres i Norge, påpekes det i Nei til EUs anke i ACER-søksmålet. Nei til EU mener Oslo tingrett har tatt feil på en rekke punkter da søksmålet ble avvist.

Krogstad ville ikke ta stilling

08. nov. 2019

Etter et landsmøte der EØS-avtalen dominerte fra begynnelse til slutt, så gir det ikke mening å vise til tidligere vedtak.

NAV-skandalen utfordrer EØS-lojaliteten

07. nov. 2019

NAV-skandalen handler mer om arbeidslinja enn om trygdeeksport. Mest av alt handler den om at læren om nasjonalt manøvreringsrom innenfor EØS-regelverket, har fått et alvorlig skudd for baugen.

ACER-søksmålet er nødvendig

04. nov. 2019

Det er overraskende at Aftenposten ikke ser noe «klanderverdig» ved at den ene statlige myndigheten ukritisk kopierer den andre. Oslo tingrett har hentet sin begrunnelse fra regjeringsadvokatens disposisjon uten at rettens egne vurderinger kommer tilstrekkelig til syne.

Med euro og RME i stikkontakten

01. nov. 2019

Til tross for normal magasinfylling, fyker strømprisen i været. Velkommen til energiunionen.

LO-kongressens alternativ til EØS

29. okt. 2019

«Norske tariffavtaler og norsk arbeidslivslovgivning må gis forrang foran EU-regler.» Dette ble vedtatt enstemmig på de to siste LO-kongressene, den i 2013 og den i 2017.

EØS-debatt? – Skal bli!

28. okt. 2019

Fellesforbundet vil få utreda om det fins alternativ til EØS. Det blir det EØS-debatt av.