Nei til suverenitetsavståelse på energiområdet til EU

Norge må for all del ikke avgi suverenitetsavståelse på energiområdet til EU. Det handler om norsk tilslutning til EUs energibyrå ACER. Målet med ACER er å etablere og regulere et felles strøm- og gassnett i Europa. Det er nedfelt i ACERS regelverk at det ikke skal tas nasjonale hensyn. Det er foreslått at styret i ACER skal fatte vedtak ved simpelt flertall. ESA er EFTAS overvåkningsorgan som påser at medlemslandene overholder EØS-avtalen, altså EUs regelverk på EØS- område. I dette tilfelle skal ESA påse at Norge overholder EU-byrået ACERs regelverk og beslutninger.

Det bygges nå eksportkabel til Tyskland fra sørlandet. ( Har kabler til Sverige og Danmark fra før) I tillegg har statsnett konsesjon på en ny kabel til Skottland. Blir begge disse bygd, så kan nesten halvparten av norsk kraftproduksjon eksporteres. Krafta selges etter frimerkeprinsippet og vil gå dit prisen er høyest. I Norge i dag er strømprisen vesentlig lavere en i Storbritania og Tyskland. Det er all mulig grunn til å tro at Norge vil importere en Europeisk strømpris og miste vår viktigste konkuransefordel.

Prossesindustrien i Norge står for 20 prosent av norsk eksport. De aller fleste av disse bedriftene er avhengig av en forutsigbar og konkuransedyktig pris på strømmen. På vassdragsområdet er tilbudet at NVE (Norges vassdrags og energidirektorat) deltar i virksomheten ACER på vegne av Norge uten stemmerett. EU har i mange år brukt store ord om hvilken energiunion som skal utvikles. Det store prosjektet den såkalte tredje energipakke ble vedtatt i 2009. Den omfatter en serie forordninger og direktiver, som etter EUs plan skal inn i EØS-avtalen. Pakka handler om energiefektivisering, fornybar energi og regelverk for el-markedet. Grensekryssende krafthandel og om hvordan EU skal koble sammen de nasjonale energimyndighetene til en efektiv overnasjonal styring av energiunionen.

Tilsammen dreier det seg om over ett-tusen sider med nytt regelverk, og det aller meste er såkalt EØS- relevant. Kjernen i energipakka er et nytt styringssystem for det som skal bli EUs energiunion. Fra 2021 skal medlemsstatene sende inn årlige energiplaner som EU-kommisjonen skal godkjenne- eller kreve endring.

Regjeringen legger opp til at Norge skal godta dette opplegget som EU- komisjonen dikterer. Det er det slettes ingen grunn til. Denne saken er oppe i stortinget i disse dager, og det skal etter planen tas en endelig beslutning ut på nyåret 2018. Etter min mening er det galskap og avgi suverenitetsavståelse til EU på dette området. Norge er et land med stor propduksjon både av fornybar og fossil energi.

Med de energi og klimaforandringene Europa og resten av Verden står ovenfor, kunne Norge vært et foregangsland både energi og klimapolitisk. Men istedet så ønsker regjeringen norsk tilslutning til EUs energibyrå ACER, og det er all grunn til å frykte at Norge vil importere en europesisk strømpris, og de følger dette medfører for oss alle.

Innlegget har bl.a vært på trykk i Oppland Arbeiderblad

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange i Oslo er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.