Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund iverksetter politisk streik mot EUs Jernbanepakke 4

Nordland Nei til EU støtter den politiske streiken som Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbund iverksetter torsdag 10. oktober. Det blir en landsomfattende politisk streik mellom kl. 12.00 og 14.00

Tryggere og bedre togreise uten EU`s jernbanepakke.

Råderett over jernbanen for kommende generasjoner.

Norsk lokomotivmannsforbund og norsk jernbaneforbund går til landsomfattende politisk streik, torsdag 10.okt, mellom kl 12 og 14.

Dette gjør de med bl a følgende grunnlag:

«Regjeringen vil flytte råderetten over jernbanen til EU. Min og din jernbane må styres fra Norge, ikke underlegges EU

EU's fjerde jernbanepakke vil frata Norge muligheten til å bestemme sikkerhet og organisering av jernbanen. EU vil gjøre anbud, privatisering og konkurranseutsetting obligatorisk for all framtid.»

Nordland fylkesting gjorde et vedtak 8.okt, 2018, med bl a følgende ordlyd: (vedtatt av Ap, SV, Sp, Rødt og MDG)

«EU's jernbanepakke 4 inneholder krav om liberalisering av persontrafikk. Det betyr blant annet med omfattende bruk av anbud, anskaffelse av materiell, billettsystemer og lignende. 

Persontrafikken på Nordlandsbanen har aldri gått med overskudd. Det er godstrafikken som opprettholder lønnsomheten.

Med Norges spesielle topografi og høye utdanningsnivå på vårt personell frykter vi at overføring av myndighet til EU's jernbanebyrå, era, svekker sikkerheten. Fylkestinget i Nordland vil derfor be stortinget om å reservere Norge fra EU's jernbanepakke 4, slik EØS-avtalen gir anledning til.»

Årsmøtet i Nordland Nei til EU vedtok på årsmøtet 2019 en uttalelse med tittel:

Innfri fylkestingets vedtak: Si nei til EU's jernbanepakke 4!

Nå er tida inne!

Nordland Nei til EU vil i samarbeid med de ansattes organisasjoner og politiske støttespillere, oppfordre alle våre medlemmer om å støtte streiken!

Vi vil spesielt oppfordre til sympatiaksjoner på sentrale stasjoner i Nordland som Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.

                              

 

reLATERT

Se alle arrangementer

Jernbanebyrået ERA kort fortalt

14. april 2021

EUs jernbanebyrå ERA vil tvinge én felles mal på jernbanesystemene i Europa. Det kan gå på sikkerheten løs.

Om å flytte gjerder

12. april 2021

Refleksjoner etter Høyesteretts dom om nasjonal myndighetsavståelse.

Høyesterett stiller seg bak en høyst usikker forståelse av EUs jernbanepakke

09. april 2021

Høyesterett legger den utøvende makts vurdering til grunn om EUs fjerde jernbanepakke.

Tåken har klarnet i kanalen

29. mars 2021

Tre lærdommer fra britenes tre måneder utenfor EUs indre marked.

Skotsk jernbanedrift tilbake i offentlig regi

29. mars 2021

Det EU-vennlige uavhengighetspartiet SNP nasjonaliserer jernbanen i Skottland. Paradokset er at det ville ha vært umulig dersom Storbritannia fremdeles var bundet av EU-regelverket.

Kabotasje i sjøfart – verre enn på land

26. mars 2021

EUs kabotasjeforordning for sjøtransport tar myndigheten fra vertslandet Norge, og overfører den til flaggstaten.

Spenner Norge fast i EUs sikkerhetsbelte

26. mars 2021

I verdensbildet til regjeringa er EU svaret på alt, også når det gjelder å sikre vår trygghet og frihet. Selv når EU krenker folkeretten og havretten, og dermed vitale norske interesser.

Taxinæring på felgen

23. mars 2021

Den nye EU-tilpassede Yrkestransportloven har punktert drosjenæringa slik vi kjenner den.

Høgsteretts vedtak om ACER — eit vendepunkt i EØS-striden

22. mars 2021

Høgsterett har vedtatt at Nei til EU har høve til å føra sak mot regjeringa for brot på Grunnloven. Stortinget følgde ikkje Grunnlovens § 115 då dei vedtok EUs energipakke 3 og la Norge under EUs energibyrå ACER.

Råtne sviller under jernbanesporet

19. mars 2021

Striden rundt EUs fjerde jernbanepakke bør bli en valgkampsak, uansett hva Høyesterett konkluderer med i sin vurdering av behandlingsmåten i Stortinget.

EØS-guiden

17. mars 2021

EØS-avtalens innhold, konsekvenser og alternativer

Fortsatt kabotasje med EUs mobilitetspakker

16. mars 2021

Situasjonen for vogntog er ille med sosial dumping og svekket trafikksikkerhet. I turbussbransjen er den håpløs. Hvordan virker EUs nye mobilitetspakker i denne virkeligheten?