Både Nei til EU sentralt, fylkeslag, lokallag og enkeltpersoner er aktive med å bringe Nei til EUs budskap ut på sosiale medier. Her er en veileder du bør lese før du etablerer Facebookside på vegne av et lokallag eller fylkeslag.
1. Tenk gjennom hva som er ditt mål med å være på Facebook
Tenk gjennom hvorfor du er der og hva du vil oppnå. Medlemspleie? Gi dine medlemmer raske svar? Verve nye medlemmer til Nei til EU? Se hva som rører seg blant og engasjerer dine medlemmer men også tilhengere av siden? Dele kunnskap og informasjon? Husk at det tar tid å bygge en tilhengerskare og å få en god side, så tenk langsiktig. Ikke mas på dine tilhengere om å dele siden, det er ditt ansvar å skaffe nye tilhengere, ikke andres. Husk at alle tilhengere av siden er potensielle nye medlemmer av Nei til EU, ta godt vare på de.
2. Dialog og interaksjon
Facebook er et sosialt medium laget for dialog og interaksjon. Derfor bør du reagere raskt når folk engasjerer seg på siden din, akkurat som når du får en telefon eller e-post. Svar i en høflig og skikkelig tone, og ikke diskuter! Hold hodet kaldt. Noen ganger er det bedre å overse enn å gå i konfrontasjon. Husk at jo lengre enn diskusjon går, jo større sjanse er det for at noen troller, det vil si at noen forsøker å høyne temperaturen på debatten, med rasistiske kommentarer og annet som er opplagt provoserende. Slett disse fortløpende. Du er ikke forpliktet til å forklare hvorfor du sletter unna. De aller fleste foretrekker at Facebook er et trivelig sted uten grums, husk det.
3. Få flest mulig tilhengere
Alle som har trykket på ”Liker”-knappen på siden din vil automatisk begynne å abonnere på store deler av det du publiserer på siden, jo flere som leser, kommenterer, trykker liker og deler, jo flere får innlegget i sin nyhetsstrøm. Klarer du dette spres lenken videre. Denne spredningen kalles viral og gjør Facebook til et meget kraftig verktøy hvis du bruker det riktig. Facebook har hele 2,7 millioner norske brukere og en milliard på verdensbasis, så du har et potensielt meget stort publikum.
Men ikke legg ut for mye, og ikke for ofte. Slikt kalles spam og da mister man fort tilhengere. Legg ut mellom 1 til 5 innlegg per dag, ikke mer. La det gå noen timer mellom vært innlegg. Har du ingenting spennende å legge ut, la det være. Ikke kjed dine tilhengere. Fjern også adresselenken på dine poster, sørg for at innleggene gjør godt for øynene og ikke bruk for mye tekst. Det enkle er ofte det beste. Tenk også noen tanker før du legger ut en post, det kan lønne seg.
4. Lag et godt profilbilde
Logoen til Nei til EU må være en del av profilbildet til siden din. Lag også et godt toppbilde. Dette kan du variere, tenk reklame! Kurs, konferanser, aktuelle temaer og kampanjer. Lek deg og vær kreativ.
5. Spennende, interessant og relevant innhold
Det er svært viktig at du gjør deg opp en mening rundt hvem som liker siden din og at du tilpasser innholdet etter disse. Hva er aktuelt akkurat i dag? Hva hadde du selv likt å få informasjon om? Se litt på hva dine favorittsider gjør, hvorfor liker du å følge akkurat disse? Husk at Nei til EU er tverrpolitisk, legg fra deg dine egne preferanser, og tilpass deg ditt publikum. Prøv å balanser informasjonen slik at alle får litt. Det er ikke du som er siden, men organisasjonen Nei til EU, og du snakker dermed på vegne av organisasjonen. Dette er meget viktig å legge seg på minnet.
Det er lov å ta helg eller noen fridager fra Facebook og siden din, men la det ikke gå uker. Dette tar seg veldig dårlig ut utad og er dårlig reklame for Nei til EU. Da kan du heller stenge (deaktivere) siden for en stund eller slette siden.
6. Inviter til dialog
Engasjerer du tilhengerne dine, får du en helt annen effekt enn om ingen responderer på budskapet ditt. Prøv derfor å være mest mulig dagsaktuell, ha mest mulig relevant innhold og still gjerne spørsmål. - Hva mener du? er flott å bruke etter et innlegg. Vær litt dus! Vær hyggelig med dine tilhengere, ønsk de ei god uke, god helg, skryt litt av de og vis at du setter pris på alle dine tilhengere. Glem heller ikke å sjekke innboksen på siden din, gi hyggelige og informative svar. Husk å skrive hvem du er når du svarer: - Med vennlig hilsen Kari Hansen, administrator på vegne av Nei til EU.
7. Eksperimenter
Eksperimentere med ulike typer innhold, som lenker, video, bilder og spørsmål, alt er lov.
Du forstår raskt om noe fungerer eller ikke. Husk, er du redd for å feile, er det vanskelig å lære og bli flinkere. Facebook er gøy, trykk litt rundt omkring, det er ingenting som går i stykker om det ikke blir akkurat slik du tenkte. Det er lov å gjøre feil.
8. Lær av innsynet
Facebook kan gi deg mengder med innebygget statistikk, som du finner i innsynet. Dette kan du bruke for å følge med på aktivitet og kvalitet på siden din. Du kan blant annet finne ut hvor engasjerende de ulike innleggene er. Sjekk innsynet ofte og helst daglig.
Bruk noen timer på å finne ut hvordan alt fungerer og bli litt kjent med de forskjellige funksjonene, slik at du føler deg trygg før du hiver deg ut i det. Når du har fått øvet deg litt og lært basisfunksjonene, har Facebook uante muligheter.
Lykke til!