Plan for opplæring og gjennomføring av digitalt rådsmøte
Styret vedtok på styremøtet 20. april å gjennomføre rådsmøtet digitalt. Det ble på e-post noen dager etterpå avklart at rådsmøtet gjennomføres på én dag, lørdag 5. juni.
Møtet vil foregå i sin helhet i Microsoft Teams. Hver delegat deltar på møtet via egen PC eller et nettbrett. Dette fordrer at alle delegater har tilgang til internett og egen maskin. Talestyring og votering vil også bli gjennomført i Teams.
Krav for deltagelse:
- PC eller nettbrett
- God internettlinje
- Høretelefoner eller høyttaler og mikrofon
For tekniske spørsmål kontakt Sindre Humberset på 906 05 056, eller sindre.humberset@neitileu.no.
Opplæring
Vi vil gjennomføre opplæring av delegater på et frivillig informasjonsmøte og et prøverådsmøte som vi ønsker at alle delegatene blir med på.
Uke 21: Frivillig informasjonsmøte for alle delegater. Her går vi igjennom enkel bruk av Teams og opplegget for møtegjennomføring. Er Teams helt nytt for deg bør du delta på dette møtet.
Møte er satt opp på kveldstid onsdag den 26. mai klokken 19.00. Alle påmeldte vil få Teams-lenke for å delta, men dette er et valgfritt tilbud.
Uke 22: Vi gjennomfører et prøverådsmøte hvor vi går gjennom forretningsorden og hvordan vi vil gjennomføre møtet for å sikre at organisasjonsdemokratiet blir ivaretatt.
Møtet er satt opp på kveldstid onsdag den 2. juni klokken 19.00. Alle påmeldte vil få Teams-lenke for å delta og vi håper så mange som mulig stiller opp på dette prøverådsmøtet.
Gjennomføring av møtet
Deler av AU, ordstyrere, referenter og stab samles i Bondelagets lokaler i Oslo og styrer møtet derfra. Alle øvrige delegater deltar via egen PC/nettbrett og må ha god og stabil internettlinje
Skru av lyd og kamera når du ikke skal ha ordet. Ordstyrerbordet har adgang til å slå av mikrofonen og logge enkeltdelegater ut av møtet, hvis det kommer bråk og bakgrunnsstøy inn i møtet.
Slik tegner du deg:
- Ønsker ordet til saken: Skriv Innlegg + delegatnummeret ditt i chatten.
- Replikk: Skriv Replikk + delegatnummeret i chatten.
- Til dagsorden eller forretningsorden: Bruk funksjonen håndsopprekning i Teams.
Ordstyrer gir deg ordet når det er din tur. Ordstyrer vil alltid oppgi hvem som er neste på talerlisten.
Chatten i Teams skal kun brukes til å tegne seg til innlegg eller replikk. Møtedeltakerne kan ikke bruke chatten til andre meldinger enn tegning til å ta ordet.
Votering blir normalt gjennomført som passiv stemmegivning. De som støtter innstillingen, forholder seg i ro. Stemmer man mot innstillingen skriver man delegatnummer + MOT i møtechatten. (Ved kontra blir det motsatt)
Hvis en representant forlater møtet før eller under valg/avstemning skal den opplyse om dette per e-post til ordstyrere.
Forslag til forretningsorden vil bli sendt ut sammen med rammeprogram i uke 19. Denne er det svært viktig at alle setter seg godt inn i for at vi kan få en best mulig gjennomføring av møtet.
Teknisk assistanse gis på telefon fra 1 time før møtestart og ut møtetiden. Ved behov for teknisk assistanse kan du ringe:
- Sindre på tlf 906 05 056
- Lisa på tlf 918 96 920
- Kjell på tlf 918 96 930
- Marte på tlf 918 96 921
VIKTIGE datoer
- Onsdag 26. mai 2021 19.00. Frivillig informasjonsmøte
- Onsdag 2. juni 2021 19.00. Prøverådsmøte som vi håper så mange som mulig har anledning til å delta på.
- Lørdag 5. juni 2021 10.00-17.00: Rådsmøte