Vervekampanjen 2017: Ivrig vervegeneral i Hedmark
Hedmark Nei til EU har utnevnt Idar Tollan til vervegeneral. Han er drivkraften i vervearbeidet i fylket, og får store resultater.
Rigmor Tollan, fylkesstyremedlem i Hedmark Nei til EU, gir oss en liten situasjonsrapport nå i siste innspurt i vervekampanjen, frem mot 1. mai. Hun er svært godt fornøyd med sin vervegeneral, og ektefelle, Idar Tollan, som på bildet er godt i gang med telefonvervingen.
– Hedmarks verveansvarlige har hovedansvaret for at vervekampanjer planlegges godt, med fordeling av ansvar ut fra kapasiteten til hver enkelt i styret. Men det viser seg jo stadig at våre personlige målsettinger for verving kan være vanskelige å innfri, sier Rigmor Tollan.
– Da er det godt å ha en hovedansvarlig som hjelper til i innspurten. Og heldigvis liker denne vervegeneralen vår godt å ringe rundt og prate med folk om både EU/EØS, Nei til EUs viktige rolle og vårt behov for å ha en stor medlemsmasse. Og ikke minst: han liker det å trekkes med i en prat rundt andre relaterte temaer som dukker opp i løpet av samtalen.
– Til inspirasjon for oss alle.
Nei til EU-leder Kathrine Kleveland er svært glad for å ha det ivrige ekteparet med på laget.
– Slike entusiaster som vervegeneral Idar Tollan, setter vi enormt stor pris på. Han viser at verving er en jobb, men også hvor mye Nei til EU får igjen når jobben gjøres, og at det er moro underveis.
– Idar og Rigmor Tollan er i tillegg til stor inspirasjon for oss andre, her er det bare å heie!
Like nervøs hver gang.
Rigmor Tollan forteller at mange års rutine med vervearbeid ikke fører til at Idar Tollan tar lett på oppgaven.
– Det er greit å poengtere at til tross for at fylkeslaget vårt som et kollektiv har fått innarbeid en vervepraksis som fungerer, er vår verveansvarlige skikkelig nervøs hver gang en ny vervekampanje står for døra. «Er ikke målet vårt for ambisiøst denne gangen?», «Er ikke vervepotensialet snart uttømt?», «Hvordan skal vi klare dette på så kort tid?». Slikt kverner rundt i hodet på stakkaren.
– Men så viser det seg at jevnt og trutt arbeid, fra planleggingsfasen og helt frem mot kampanjeavslutning, fungerer. Nok en gang fungerer det. Det er første skritt som er det helt essensielle. Eller for å bruke et annet bilde: Å begynne å konkretisere planene for en vervekampanje er som å sette inn tenningsnøkkelen i bilen og vri den rundt. Etter det ruller kampanjen nærmest fremover av egen kraft, avslutter Rigmor Tollan.