Nei til EU utfordrer Stortingspartiene på viktige EU- og EØS-saker i programprosessene fram mot Stortingsvalget.

Utfordrer partiene før valgkampen

Nei til EU har nå sendt brev til alle stortingspartiene der de blir utfordret på viktige EU- og EØS-spørsmål fram mot Stortingsvalgkampen i 2021.

Nei til EUs innspill er rettet mot partienes programprosesser og går både på nei til norsk EU-medlemskap og på å si opp EØS-avtalen og utrede alternativer til EØS.

«EØS-avtalen griper inn i norsk politikk og hverdag på mange måter og nivåer, fra nytt regelverk innført fra EU og til overstyringen fra overvåkingsorganet ESA. Myndighetsoverføring til flere EU-byråer, direkte og indirekte, bryter dessuten ned topilarsystemet i EØS, der Norge og EFTA-landene ikke skulle være underlagt EU-organer», heter det i innspillet Nei til EU har sendt partiene.

Nei til EU følger nøye med på hva de ulike partiene mener om EU og EØS, og ønsker å påvirke prosessen i forkant. 

Nei til innføring av EUs fjerde jernbanepakke

«EUs fjerde jernbanepakke medfører pålegg om konkurranseutsetting av persontrafikken samt myndighetsoverføring til blant annet EUs jernbanebyrå ERA og EU-domstolen. Nei til EU krever veto mot å innføre EUs fjerde jernbanepakke i EØS-avtalen».

Nei til EU framhever også at siden myndighetsoverføringen er mer enn lite inngripende, kan Stortinget ikke gjøre vedtak om å gjennomføre jernbanepakken med alminnelig flertall.

Nei til innføring av EUs energipakke 4

Nei til EU skriver videre at «EUs energipakke 4 gir energibyrået ACER økt myndighet til å gjennomføre unionens målsetninger og regelverk». Videre krever Nei til EU «veto mot å innføre Energipakke 4 i EØS-avtalen (reservasjonsretten). Siden myndighetsoverføringen er mer enn lite inngripende, kan Stortinget ikke gjøre vedtak om å gjennomføre Energipakke 4 med alminnelig flertall […] Nei til EU mener at det må arbeides for en reversering av innføringen av Energipakke 3».

Nei til EU krever videre bruk av vetoretten mot uønsket EU-regelverk.

Stort bilde i toppen: Nei til EU utfordrer Stortingspartiene på viktige EU- og EØS-saker i programprosessene fram mot Stortingsvalget. (Silje R Kampesæter, aktivioslo.no)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.