Eksempler på tomgods av plastflasker og bokser. Foto: Infinitum.

Kan alt pantes?

Det er langt fra Trondheim til Napoli, særlig når det gjelder flaskepant.

Bryggeri- og drikkevarenæringen advarer om kostnader i milliardklassen og økte klimautslipp hvis EUs nye emballasjeforordning blir innført i Norge gjennom EØS-avtalen. Forordningen pålegger et system for ombruk av drikkeflasker, som kommer i tillegg til dagens norske panteordning der plastflasker og metallbokser blir samlet inn og smeltet om.

Forordningen skal redusere emballasjeavfall og oppnå miljømål, men passer ikke til virkeligheten i Norge. Det kan være enorme forskjeller mellom landene, likevel forsøker EU å støpe regler for det indre markedet i én og samme form.

 

På ferie i Italia fikk jeg i sommer en påminnelse om hvor store forskjellene kan være. Jeg har mye fint å si om Napolibukten, men da vi gikk gjennom byen fra havna og til hotellet ved sentralstasjonen, var noe av det mest slående avfallet som lå i gatene og ikke minst plastflasker. Det var like ille som jeg husker det fra vi besøkte Napoli for tjue år siden.

Italia har ikke noe pantesystem. Returselskapet Coripet opplyser at de samler inn 64 prosent av plastflaskene. En svært høy andel er altså på avveier som søppel og forurensning. I Norge er innsamlingsgraden for drikkevareemballasje i plast og aluminium over 98 prosent, ifølge Infinitum.

 

EU-direktivet om plastprodukter fra 2019 sier at landene skal samle inn minst 77 prosent av drikkevareemballasjen innen 2025, og innen 2029 skal innsamlingsgraden være 90 prosent. Det er et mål Norge oppnådde før direktivet ble innført, men for land som Italia er direktivet et nyttig pålegg.

Slik er det også med emballasjeforordningen, som pålegger retur- og panteordninger. Flere andre EU-land som Spania og Frankrike har heller ikke pant, og reglene vil redusere ressursforbruk og miljøforurensning. For det velfungerende norske pantesystemet vil virkningene derimot være mer ressurskrevende. Derfor er det overraskende at regjeringen har vært så passiv i saken, og ikke krevd tilpasninger eller unntak. Et samlet storting har krevd at hensynene til det norske pantesystemet og bryggeriene må ivaretas hvis forordningen skal innføres.

 

Emballasjeforordningen sier at 10 prosent av drikkevareemballasjen skal ombrukes innen 2030 (artikkel 29.6). Det vil si glassflasker eller tykkere plastflasker som vaskes og brukes på nytt. Forordningen setter også som mål at denne andelen skal øke til 40 prosent i 2040. Dette betyr at det må etableres et ekstra, parallelt system for ombruk – i tillegg til dagens panteordning der flasker og bokser resirkuleres. Nye panteautomater må monteres og mottakene i flere tusen butikker bygges om.

Retur av flasker betyr mer transport. Bryggeriene trenger nytt tappeutstyr og systemer for kontroll og vask av flaskene. Ifølge Infinitum vil den årlige merkostnaden være 2,5 milliarder kroner, og da er investeringene ved ombygging ikke regnet med.

 

Norge avviklet ombrukssystemet i 2014, og erstattet det med gjenbruk av materialene. En studie utført av forskere ved Norsk institutt for bærekraftsforskning (NORSUS) konkluderer med at dagens resirkuleringssystem er bedre blant annet i forhold til klimautslipp, energi og vann. Den viktigste grunnen er økt transport i et ombrukssystem.

Studien er finansiert av panteselskapet Infinitum, men ble nylig publisert i fagtidsskriftet Journal of Cleaner Production (utgave datert 10. august 2025).

EU-kommisjonen mener ut fra sine utredninger at det ikke er mulig å fastslå generelt at ombruksflasker er bedre eller verre for klima og miljø enn resirkulert engangsemballasje. Norske miljømyndigheter har ikke gjort egne analyser av miljømessig nytte eller kostnader. Studien fra NORSUS er derfor det beste kunnskapsgrunnlaget vi har.

 

Det er ganske så ironisk at EU nå vil at vi gjeninnfører ombruk av flasker. I 2007 åpnet EØS-tilsynet ESA sak mot Norge for det de mente var en diskriminerende avgift på drikkevarer med engangsemballasje. ESA kritiserte den gangen den norske staten for ikke å ha dokumentert at ombruk er mer miljøvennlig enn resirkulering.

For å hindre unødvendig engangsemballasje har Norge en grunnavgift. Denne avgiften mente ESA var en ulempe for importerte varer, og derfor måtte fjernes. Norske myndigheter sto på sitt, og engangsavgiften finnes fortsatt. Nå er den 1,42 kr per enhet.

Det er i tillegg en miljøavgift på engangsemballasje, som skal sikre innsamling og resirkulering. Ettersom innsamlingsgraden er over 95 prosent, er miljøavgiften for bokser og flasker nå satt til null. Et godt eksempel på avgiftspolitikk som virker og sirkulærøkonomi i praksis.

 

Med innføringen av EUs plastdirektiv kom pålegget om skrukorkene som henger fast. Løse flaskekorker har vel ikke vært noe stort avfallsproblem her hjemme, og tiltaket har ikke resultert i mer innsamling av korkene, verken på flasker eller drikkekartonger. Også i Napoli henger korkene nå fast på plastflaskene. Men det blir ikke mindre forsøpling av det når flaskene ligger strødd i hytt og vær.

Artikkelen er trykt i Klassekampen 26. juli 2025.

Stort bilde i toppen: Eksempler på tomgods av plastflasker og bokser. Foto: Infinitum.

reLATERT

Se alle arrangementer

Utkantenes velstand

18. juli 2025

Når EU utpeker strategiske gruveprosjekter i Norge og på Grønland, er det nytale for kolonialisme.

EU-regler mot grønnvasking i det blå

27. juni 2025

Grunnstøtingen for EUs direktiv mot grønnvasking er det nyeste av flere eksempler på at miljøpolitikken fra Brussel er satt i revers.

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.