Statens jernbanetilsyn har «første ord» når det oppstår en akutt sikkerhetsrisiko, men langt ifra siste.
I et innlegg i Klassekampen 3. juni forsvarer samferdselsminister Knut Arild Hareide sitt lovforslag om å innføre EUs fjerde jernbanepakke i Norge. Det faktum at lovproposisjonen omgår så vel Grunnlovens bestemmelser som EØS-avtalens forutsetninger, skal vi la ligge her. Det er et godt tegn at Stortinget har fått så store betenkeligheter at behandlingen er utsatt til oktober.
Vi vil imidlertid påpeke regelrett feilinformasjon i Hareides innlegg. Her blir det insistert på at «Statens jernbanetilsyn kommer likevel fortsatt til å ha det siste ordet om sikkerheten. Dersom tilsynet mener at et togselskap ikke kan kjøre tog på en tilstrekkelig sikker måte i Norge, har det myndighet til å stoppe kjøring av tog – uavhengig av om ERA [dvs. EUs jernbanebyrå] har utstedt et sikkerhetssertifikat eller en kjøretøytillatelse».
Dette er i beste fall en halvsannhet. Statens jernbanetilsyn har anledning til å stoppe tog og materiell som en midlertidig nødforanstaltning. Innen tre måneder må Jernbanetilsynet pent anmode EUs jernbanebyrå ERA om å trekke tilbake sikkerhetssertifikatet. Dersom EU-byrået og det norske Jernbanetilsynet ikke kommer til enighet, går saken videre til klagenemnd og eventuell voldgift. Aller siste ankeinstans er EU-domstolen.
Derfor kan man gjerne si at Statens jernbanetilsyn har «første ord» når det oppstår en akutt sikkerhetsrisiko, men langt ifra siste. Et kjøreforbud fra Jernbanetilsynet vil i alle tilfelle være midlertidig uten medhold fra EUs jernbanebyrå og det kan etter fastsatte prosedyrer overprøves av nasjonale domstoler, ERA og ERAs klageorgan samt av EU-domstolen i Luxembourg.
Alt dette framgår tydelig av ERA-forordningen, Samtrafikkdirektivet og Sikkerhetsdirektivet som Hareide vil gjøre til norsk lov.
Faktum er at Statens jernbanetilsyn i dag har «siste ord» når det gjelder sikkerheten på norsk jernbane. Dette vil ikke lenger være tilfelle dersom regjeringen lykkes i sitt forsett om å melde jernbanen inn i EU.
I kampen om EUs fjerde jernbanepakke er siste ord ikke sagt.
Avisa Klassekampen fant ikke plass til dette innlegget.