Taxi fra Brussel
4. oktober slo Klassekampen opp at den såkalte taxiliberaliseringa har ført til en eksplosjonsarta vekst i antall drosjeløyver, spesielt i Oslo. Dette har vært en varsla katastrofe for drosjenæringa, og jeg mener det dreier seg om ei rasering mer enn ei liberalisering.
Etter de nedslående resultatene fra taxikontrollen på Romerke, der hver fjerde bil fikk bruksforbud, kan vi kanskje også kalle utviklinga ei piratisering av næringa. Det sto ikke spesielt bra til med lønns- og arbeidsvikårene i drosjenæringa fra før, men nå er den sosiale dumpinga blitt så iøynefallende at man må tilhøre undersåttene til den enøyde kongen for ikke å få øye på den. Men det artikkelen ikke nevner er bakgrunnen for alt dette. For det er kanskje høyrepolitikk å avregulere løyveantallet og fjerne krav til taksameter og tilknytningsplikt til sentral, men idéen ble ikke unnfanga i Høyres Hus. For det var et brev fra EØS-vaktbikkja ESA i Brussel som satte det hele i gang, og ga regjeringa en kjærkommen anledning til å drive litt ekstra arbeiderfiendtlig politikk. For ikke nok med at vi har våre egne erkeliberalister, som vi nå er i ferd med å jage ut av regjeringskontorene etter åtte lange år. Vi abonnerer i tillegg på høyrepolitikk gjennom EØS-avtalen, og tvinges til å la de fire frihetene trumfe både lov og tariffavtaler. Raseringa av taxibransjen viser hvordan EØS-avtalen, spesielt gjennom bestemmelsene om fri og lik etableringsrett, griper direkte inn i norsk arbeidsliv. Visstnok finnes det et handlingsrom, og Aps samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli er tydelig på at den nye regjeringa vil bruke det. Men så seint som i juli sa den samme Myrli at det vil bli vanskelig å få ESA til å gå med på å regulere løyvetallet igjen, og hva skal vi forresten gjøre med de som - på lovlig vis - nå har fått nye drosjeløyver? Det blir spennende å se hvor mye majones som lar seg klemme inn i tuben igjen, eller om det lar seg gjøre å oppbevare majonesen i en annen sort emballasje. Men om den nye regjeringa ikke makter å hamle opp med strømmen av høyrepolitikk fra Brussel kommer fler og fler til å støtte kravet om å spyle hele EØS-avtalen på sjøen. Vi har nok med våre egne blånisser.