Det er svært viktig for Nei til EU som organisasjon og folkebevegelse at fylkes- og lokallaga driver bevisst utadrettet virksomhet.
Det er viktig for Nei til EU som organisasjon og folkebevegelse at fylkes- og lokallaga driver bevisst utadrettet virksomhet. Slik kan fylkeslaget få aktive og engasjerte medlemmer og skape bevissthet rundt viktige lokale saker.
Det er flere måter å drive med utadrettet arbeid på. Under finner du tips og triks til gjennomføring av aktivitet ute i lokal- og fylkeslagene, å få en vellykket plattform på sosiale medier, ha et medieutspill og lage medlemsblad.
Stands og åpne møter
Synlighet i lokalmiljøet er viktig for å spre politikken vår til flere personer. Det er på disse fysiske møteplassene vi også kommer i kontakt med mennesker, og har viktige mellommenneskelige treff.
Det er flere måter å skape fysiske møteplasser på. I denne skoleringen tar vi for oss stand, møter og markeringer.
Standsvirksomhet
Standsvirksomhet er en god måte å nå ut med informasjon og nå potensielle medlemmer.
Hvor ha stand:
- I forbindelse med kommune-, fylkes- og stortingsvalg.
- Messer, festivaler og andre lokale tilstelninger i kommunen.
- I forbindelse med politiske partiers og andre organisasjoners årsmøter og landsmøter.
- I forbindelse med aksjonsdager, markeringer og lignende.
Tips til stand
- Ta med aktuelt informasjonsmateriell som er tilpasset både de som har mye kunnskap om EU, og de som ikke er så kjent med EU fra før.
- Informer om ei aktuell sak og reklamer for et kommende møte.
- Hold standen ryddig. En ryddig stand gir et godt inntrykk av organisasjonen. Oppbevar ekstra materiell i ekser eller skjult under bord.
- Vær blid og imøtekommende. Det er viktig å være tilgjengelig når man står på stand. En standsaktivist bør unngå å sitte for mye eller stå for lenge i samtaler med andre standsaktivister.
- Vis at du tilhører standen ved bruk av jakkemerker, vest, caps eller t-skjorte.
- Pynt standen med plakater, roll-ups eller andre effekter. Det er viktig for at folk skal legge merke til standen. Du kan bestille materiell via vår nettbutikk.
- Skal fylkeslaget ha stand på offentlig sted bør politiet, kommunen og/eller andre ansvarlige aktører kontaktes for tillatelse. Er det en mobil løpeseddelutdeling på offentlig sted, er det ikke nødvendig med tillatelse. Ved kjøpesenter, må det søkes senterledelsen om standstillatelse.
Møtevirksomhet
Å ha åpne medlemsmøter eller debattmøter er en god måte å treffes på, og få nye medlemmer og kan skape et sosialt miljø for nye og gamle medlemmer. Innholdet kan være alt fra organisatorisk til politisk.
Tips til gjennomføring av møte
- Mobiliser aktivister og andre medlemmer slik at mange kommer på møtet. Har laget mulighet til det, kan dere ta en ringerunde for å invitere medlemmer.
- Informer om møtet gjennom stands, informasjon til aktuelle lag og foreninger, annonsering, utdeling av plakater/flygeblad, e-postutsendelse og god informasjon på sosiale medier.
- Ha et tema som engasjerer folk lokalt og kunnskapsrike innledere eller debattpanel. Tema og innledere avgjør hvor mange som kommer på møtet.
- Forbered spørsmål til innleder. Noen ganger er det stor deltakelse fra salen, andre ganger ikke. Ved å ha forberedt spørsmål til innleder kan man være med å sparke i gang diskusjonen om det går litt trått.
- Ta imot nye ansikter og legg til rette for at alle som ønsker det får ta del i diskusjonen.
- Ha enkel servering. Det skaper en god ramme for politiske og organisatoriske møter og er med å trekke til seg folk.
- Kultur har alltid vært viktig i neibevegelsen, og et kunstnerisk innslag gjør et alltid et møte både triveligere og mer komplett.
- Nei til EU skal være en møteplass for hele nei-siden, og det er mangfold og takhøyde som skaper en ordentlig folkebevegelse.
Nett-møte og webinar i fylkeslagene.
Skal ditt lag gjennomføre en stand, et møte eller en markering? Legg arrangementet inn i kalenderen på Nei til EUs nettsider. Om ikke laget får det til selv, ta kontakt med sekretariatet via fylkessek@neitileu.no.
Informasjonskampanjer
Å gjennomføre en informasjonskampanje er noen ganger viktig hvis du ønsker å belyse og skape bevissthet rundt et spesielt tema eller politisk felt.
Tips til planlegging av en kampanje:
- Hva er målsetningen?
- Er kampanjen rettet mot en spesiell målgruppe?
- Hva er denne gruppen opptatt av?
- Hvordan skal kampanjen presenteres?
- Hvilke plattformer skal vi bruke og hvordan? Eksempler på plattformer er Facebook, Twitter, plakater, medlemsblad, løpesedler, brosjyrer og/eller standsvirksomhet.
- Andre virkemidler kan for eksempel være medlemsmøter, temakvelder og leserinnlegg i perioden kampanjen starter.
- Hvilke argumenter skal brukes?
- I hvilket tidsrom skal kampanjen finne sted?
- Hvem har ansvar for de forskjellige oppgavene?
- Har vi ressurser til å gjennomføre det vi ønsker?
- Hvis nei: start på nytt.
- Hvis ja: kjør!
Eksempler på kampanjer:
Sosiale medier
Her vil du finne retningslinjer for Nei til EUs aktivitet på sosiale media, informasjon og ressurser om hvordan bruke sosiale media effektivt, samt logoer til bruk i Nei til EU.
Retningslinjer for sosiale media
Nei til EUs sider på sosiale media er møteplasser på samme måte som møter og andre sammenhenger. Det betyr at de samme retningslinjene for hvordan Nei til EU skal framstå og hvordan deltakerne skal opptre, gjelder. Det vil si at hos oss stiller alle på like fot, og alle skal møtes med respekt i en inkluderende organisasjon. Les mer om organisasjonskultur her.
Den viktigste regelen for sosiale media er hentet fra Nei til EUs retningslinjer for trygg organisasjon. Der står det at «Det skal vises respekt for alle mennesker, uavhengig av kjønn, kjønnsidentitet, alder, religion, seksuell legning, sosial status, etnisk bakgrunn og politisk ståsted».
Disse retningslinjene gjelder for all kommunikasjon fra Nei til EU på alle plattformer. Både fra sentralleddet, fylkeslaga og fra lokallaga. Administratorer må holde et øye med kommentarfeltet og skjule de som er grovt usaklige. Brukere som bryter med våre retningslinjer, bør utestenges.
Med utgangspunkt i retningslinjene for trygg organisasjon er det laget mer konkrete retningslinjer for enkelte plattformer. Her er for eksempel debattreglene for Nei til EUs Facebooksider:
- Respekter dine meddebattanter og utøv normal folkeskikk
- Vær saklig og hold deg til tema
- Ta ballen – ikke spilleren!
- Vi fjerner innlegg som er diskriminerende, hetsende og usaklige, spam og identiske kommentarer.
- Ved brudd på reglene vil følger bli utestengt fra siden, uten advarsel.
- Er du uenig i en eventuell utestengelse? Ta kontakt med oss på neitileu@neitileu.no
Vær kildekritiske
Det er viktig at vi leser artikler før vi deler dem. Hvor artikkelen er publisert betyr også noe. Selv om mange artikler på en nettside kan være gode kan det være negativt for Nei til EU å publisere fra siden. Nei til EU sentralt deler aldri artikler fra iNyheter.no, Document.no og Steigan.no, fordi disse sidene står for langt fra Nei til EUs verdigrunnlag og har fritt fram for fremmedfiendtlige kommentarer og konspirasjonsteorier. Dersom Nei til EU bidrar til å spre slikt innhold vil det gå ut over omdømmet og troverdigheten vår, samt at det fører til at medlemmer og sympatisører vender seg bort fra Nei til EU.
Bruke sosiale media effektivt
Nei til EUs fylkeslag har ulik aktivitet på Facebook, men her er noen generelle tips som vi håper kan være til nytte.
Dele poster fra Nei til EUs Facebookside
Vi anbefaler å dele poster fra Nei til EUs Facebookside. Der er det stor aktivitet med nettsaker, nyhetslenker, delebilder med mer. For å dele trykker du på knappen med dele-pila, og «Del på ei side». Dersom du administrerer flere Facebook-sider, må du passe på å velge rett side. Videre kan du legge inn egen kommentar, og velge om du inkluderer den originale posten.
Del saker fra nettet
Dere kan dele saker fra neitileu.no og fra andre nettsider som har aktuelle EU og EØS-saker. Den enkleste måten er å markere adresselinjen, kopiere adressen og lime den inn i en post på fylkeslagets Facebookside. Når du har limt inn lenken og fått opp forhåndsvisning av artikkelen du lenker til, kan du markere lenke-teksten og skrive inn din egen kommentar. Ta med et sitat fra artikkelen eller fylkeslagets egen mening. Husk å legg med verveinfo til slutt.
Inviter venner
Inviter gjerne Facebookvenner til å følge fylkets Facebookside.
Post egne tekster
Skriver dere leserinnlegg eller er aktive i media, så post det på fylkets side. Leserinnlegg og andre lengre tekster bør først postes på fylkeslagets nettsider på neitileu.no, og deretter deles slik det er beskrevet over. Send innlegg og andre tekster til fylkessek@neitileu.no for publisering. Da får du tilbake en lenke du kan poste når rådgiverne har lagt artikkelen ut på neitileu.no.
Lenk til bli medlem
Husk også å ta med lenke til https://neitileu.no/bli-medlem når dere poster på Facebook. Det fungerer! Det er så enkelt som å lime inn denne lenken som en del av posten: https://neitileu.no/bli-medlem
Kommenter og diskuter
For å skape aktivitet og engasjement er det fint om tillitsvalgte skriver kommentarer og diskuterer både på Nei til EUs og fylkeslagets side. Som administrator er det viktig å passe på om man kommenterer i rollen som fylkeslagets offisielle talsperson, eller som privatperson.
Spør om hjelp
Ta kontakt med sindre.humberset@neitileu.no om dere har spørsmål om sosiale media.
Medieutspill
Medieutspill i lokale aviser er en god måte å være synlige på.
Tips til å komme på med et medieutspill:
- Direkte kontakt med media fungerer bedre enn utsending av pressemeldinger.
- Ta kontakt med en i redaksjonen som bruker å lage slike saker. Dersom man ikke har egne kontakter, så kan man ringe til redaksjonen. Det er gjerne slik nye kontakter blir skapt.
- Send ut en pressemelding eller invitasjon i forkant av arrangement og møter. Følg opp med en telefon til redaksjonen dagen før arrangementet. Det kan også være mulig å få omtale på forhånd dersom man sender en pressemelding som kan klippes inn som en notis i avisen. I etterkant av arrangementet kan man sende tekst og bilde fra arrangementet til media.
- De fleste lokalaviser er interesserte i leserinnlegg. Nei til EU sentralt sender av og til innlegg bredt ut til alle aviser, men det er mye bedre med innlegg fra lokale aktivister og tillitsvalgte. Det er også mye lettere for lokale å komme på.
- Trenger du inspirasjon og bakgrunnsstoff til innlegg så har nettsidene veldig mye godt innhold. Vi oppfordrer også hele organisasjonen til å låne fritt fra tekstene som ligger ute. Her kan du bla gjennom alle artiklene som ligger ute. Eller du kan søke på temaet du vil skrive om.
Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål eller trenger hjelp.
Medlemsblad
Har fylkeslaget eget medlemsblad, innkallinger eller ønsker å sende annen info til alle medlemmene, vil det være lurt å avtale med trykkeriet eller liknende at det sendes som massebrev. Det er rimeligere enn å betale full brevporto. Slike sendinger kan også sendes elektronisk til de som har e-postadresse registrert, og så i posten til de andre.