Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.

Grensa mellom de to sørligste prisområdene i Norge går i dag gjennom Vestfold og Buskerud. Statnett vil vurdere om flytting av grensa mellom områdene NO1 og NO2 til vest for Telemark «løser flaskehalsene mer effektivt, og kan muliggjøre økt tilknytning tidligere», ifølge systemoperatørens områdeplan.

Industriledere sier til E24 at de frykter priseksplosjon i Østlandsområdet og for Herøya. Første fase av Googles datasenter i Skien krever aleine inntil 2 terawattimer (TWh) strøm; fullt utbygd er det snakk om 7 TWh. Yara trenger opp mot 5 TWh for å erstatte gass med hydrogen på ammoniakkanlegget på Herøya. Vi snakker om ti prosent av Norges totale strømforbruk i dag.

Kan bli dyrt for Østlandet

I vinter er det Sør- og Sørvestlandet (prisområde NO2) som i lange perioder har hatt de høyeste strømprisene. Det er her tilknytningspunktene for eksportkablene til kontinentet og Storbritannia ligger. NO2 omfatter i dag også det industritunge Telemark.

Suget fra eksportkablene har krevd overføring av kraft fra Østlandet (NO1) og Sverige for å balansere systemet. Sinnrike algoritmer gjør at strømmen flyter dit prisen er høyest og behovet er størst.

Nå innser Statnett at det kan bli vanskelig å fylle dette kraftsluket i fortsettelsen når både Google, Tyskland og Storbritannia skal fôres fra samme budsone. Konsulentselskapet Afry anslår at bare første fase av Google-prosjektet vil øke strømprisen med 440 kroner for en gjennomsnittshusholdning i NO2 i 2026. Det er i NO2 de store vannmagasinene ligger, mens Østlandet har lite annet å tilby enn varierende elvekraft. Så nå vil Statnett at flyten skal gå den andre veien, ved å flytte prisområdegrensene fra Buskerud ned mot Agder. Da havner Google og Yara i et annet prisområde, NO1. Det betyr med stor sannsynlighet at Grenland og Oslo må betale en enda høyere pris for å konkurrere om krafta.

Statnett og RME kan ikke gjøre som de vil

Statnett-sjefen Gunnar Løvås sier at endringene ikke kan skje umiddelbart, men først om minst ett års tid. Nye prisområder må godkjennes av Reguleringsmyndigheten for Energi (RME), påpeker han. RME er i realiteten ACERs oppsynsorgan og skal være upåvirkelig av norske myndigheter. Løvås unnlater å nevne at Statnett og RME (tidligere Elmarkedstilsynet) ikke kan avgjøre dette helt etter eget hode, slik tilfellet var før Norges tilslutning til EUs energiunion i 2018.

Strømprisutvalget skriver i sin rapport: «Hvordan et land definerer budområder har stor betydning for prisdannelsen også i naboland. Prosessen er nøye regulert gjennom en europeisk forordning om kapasitetsallokering og flaskehalshåndtering (CACM).» (Balansekunst, side 30.)

Slike soneendringer internt i Norge kan bare skje hvis det fastsatte budområde har «en uvesentlig innvirkning på systemområder, herunder samkjøringslinjer, til andre systemoperatører (TSO) som grenser opp til budområdet». Dette som følge av kapasitetsforordningen (CACM, art. 32) som ble tatt inn i EØS-avtalen i 2021 i forlengelsen av EUs tredje energimarkedspakke, og etter at ESA 24. april 2023 kolporterte et ACER-diktat retta mot RME. Vedtaket dreide seg om at prisområde NO2 ble inkludert i kapasitetsregionen (CCR) Hansa, som blant annet omfatter Tyskland.

ACER kan komme til å avgjøre

En endring av sonegrensene mellom NO2 og NO1 kan åpenbart få virkning både for tyske TenneT og for Svenska Kraftnät. Det kan for eksempel øke behovet for såkalte motkjøp. Statnett kan ikke treffe ensidige foranstaltninger for belastningsfordeling eller motkjøp uten at dette skjer «koordinert» (CACM art. 35). Eventuell uenighet mellom de berørte systemoperatørene og Statnett kan i siste instans avgjøres av energibyrået ACER og EU-kommisjonen.

Sjøl om ideen om nye prisområder (også for Nord-Norges del) måtte være unnfanget hos Statnett i Nydalen, så er nye inndelinger av de norske prisområdene avhengig av aksept fra andre lands systemoperatører og deres organisasjon ENTSO-E, eller av ACER.

reLATERT

Se alle arrangementer

Har EU åpnet handlingsrommet i EØS?

11. des. 2025

EUs toll på ferrolegeringer vekker til live en sovende bestemmelse i EØS-avtalen, og gir nye forutsetninger for tiltak mot prissmitte fra det europeiske kraftmarkedet, skriver Morten Harper.

Folket tenker selv

09. des. 2025

I slutten av november var det 31 år sia vi stemte nei til å bli medlem i EU. En beslutning det norske folk tok fordi vi er i stand til å tenke selv.

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Nei til EU krever veto mot de nye energidirektivene

11. nov. 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 9. november 2025.