Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.

Grensa mellom de to sørligste prisområdene i Norge går i dag gjennom Vestfold og Buskerud. Statnett vil vurdere om flytting av grensa mellom områdene NO1 og NO2 til vest for Telemark «løser flaskehalsene mer effektivt, og kan muliggjøre økt tilknytning tidligere», ifølge systemoperatørens områdeplan.

Industriledere sier til E24 at de frykter priseksplosjon i Østlandsområdet og for Herøya. Første fase av Googles datasenter i Skien krever aleine inntil 2 terawattimer (TWh) strøm; fullt utbygd er det snakk om 7 TWh. Yara trenger opp mot 5 TWh for å erstatte gass med hydrogen på ammoniakkanlegget på Herøya. Vi snakker om ti prosent av Norges totale strømforbruk i dag.

Kan bli dyrt for Østlandet

I vinter er det Sør- og Sørvestlandet (prisområde NO2) som i lange perioder har hatt de høyeste strømprisene. Det er her tilknytningspunktene for eksportkablene til kontinentet og Storbritannia ligger. NO2 omfatter i dag også det industritunge Telemark.

Suget fra eksportkablene har krevd overføring av kraft fra Østlandet (NO1) og Sverige for å balansere systemet. Sinnrike algoritmer gjør at strømmen flyter dit prisen er høyest og behovet er størst.

Nå innser Statnett at det kan bli vanskelig å fylle dette kraftsluket i fortsettelsen når både Google, Tyskland og Storbritannia skal fôres fra samme budsone. Konsulentselskapet Afry anslår at bare første fase av Google-prosjektet vil øke strømprisen med 440 kroner for en gjennomsnittshusholdning i NO2 i 2026. Det er i NO2 de store vannmagasinene ligger, mens Østlandet har lite annet å tilby enn varierende elvekraft. Så nå vil Statnett at flyten skal gå den andre veien, ved å flytte prisområdegrensene fra Buskerud ned mot Agder. Da havner Google og Yara i et annet prisområde, NO1. Det betyr med stor sannsynlighet at Grenland og Oslo må betale en enda høyere pris for å konkurrere om krafta.

Statnett og RME kan ikke gjøre som de vil

Statnett-sjefen Gunnar Løvås sier at endringene ikke kan skje umiddelbart, men først om minst ett års tid. Nye prisområder må godkjennes av Reguleringsmyndigheten for Energi (RME), påpeker han. RME er i realiteten ACERs oppsynsorgan og skal være upåvirkelig av norske myndigheter. Løvås unnlater å nevne at Statnett og RME (tidligere Elmarkedstilsynet) ikke kan avgjøre dette helt etter eget hode, slik tilfellet var før Norges tilslutning til EUs energiunion i 2018.

Strømprisutvalget skriver i sin rapport: «Hvordan et land definerer budområder har stor betydning for prisdannelsen også i naboland. Prosessen er nøye regulert gjennom en europeisk forordning om kapasitetsallokering og flaskehalshåndtering (CACM).» (Balansekunst, side 30.)

Slike soneendringer internt i Norge kan bare skje hvis det fastsatte budområde har «en uvesentlig innvirkning på systemområder, herunder samkjøringslinjer, til andre systemoperatører (TSO) som grenser opp til budområdet». Dette som følge av kapasitetsforordningen (CACM, art. 32) som ble tatt inn i EØS-avtalen i 2021 i forlengelsen av EUs tredje energimarkedspakke, og etter at ESA 24. april 2023 kolporterte et ACER-diktat retta mot RME. Vedtaket dreide seg om at prisområde NO2 ble inkludert i kapasitetsregionen (CCR) Hansa, som blant annet omfatter Tyskland.

ACER kan komme til å avgjøre

En endring av sonegrensene mellom NO2 og NO1 kan åpenbart få virkning både for tyske TenneT og for Svenska Kraftnät. Det kan for eksempel øke behovet for såkalte motkjøp. Statnett kan ikke treffe ensidige foranstaltninger for belastningsfordeling eller motkjøp uten at dette skjer «koordinert» (CACM art. 35). Eventuell uenighet mellom de berørte systemoperatørene og Statnett kan i siste instans avgjøres av energibyrået ACER og EU-kommisjonen.

Sjøl om ideen om nye prisområder (også for Nord-Norges del) måtte være unnfanget hos Statnett i Nydalen, så er nye inndelinger av de norske prisområdene avhengig av aksept fra andre lands systemoperatører og deres organisasjon ENTSO-E, eller av ACER.

reLATERT

Se alle arrangementer

Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet etter uttalelse fra EFTA-domstolen

20. nov. 2024

Bakgrunnen for de nye innleiereglene er at fagbevegelsen har krevd tiltak mot sosial dumping og innstramminger av innleie fra bemanningsforetak, for å sikre et trygt arbeidsliv. I dag kom EFTA-domstolen med sin uttalelse til saken som går i Oslo tingrett om innleieforbudet. Uttalelsen avklarer ikke saken, og utfallet i Oslo tingrett er fortsatt usikkert.

EFTA-domstolen: Fortsatt usikkerhet om innleieforbudet  

20. nov. 2024

Norge må selv kunne bestemme over arbeidslivsspørsmål. Nei til EU ser på kampen for at innleiereglene skal bestemmes i Norge som en av de viktigste enkeltsakene akkurat nå.  

Innleieregler må bestemmes i Norge – ikke av ESA/EFTA-domstolen gjennom EØS

20. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte mener at det beste for norsk arbeidsliv er en handelsavtale med EU der Norge kan bestemme hva som tjener norsk arbeidsliv.

– Landbruket er sterkt påvirket av EØS-avtalen

19. nov. 2024

Landbruket skulle holdes utenfor EØS-avtalen, men næringen merker likevel konsekvensene, viser høringsuttalelser om EØS-utredningen. Importen av landbruksvarer fra EU har økt kraftig. Norge har fått et mindre handlingsrom på mat- og veterinærområdet.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke. 

– Eldring-utvalget vil knytte Norge stadig tettere til EU

14. nov. 2024

I høringsmøtet om EØS-utredningen 13. november var Nei til EU-leder Einar Frogner kritisk til at Eldring-utvalget ønsker en raskere innføring av EU-tilpasninger i EØS-avtalen, og dermed knytte Norge stadig tettere til EU.

Einar Frogners landsmøtetale 2024

08. nov. 2024

Nei til EUs landsmøte 2024 er nå i gang på Scandic Hamar Hotell. Einar Frogners ledertale er oppsparket til generaldebatt og meningsutveksling. Les hele talen her.

Opptrapping for landbruket utenfor EU

05. nov. 2024

– Grensekontroll og suverenitet over landbrukspolitikken kan det ikke forhandles om. Det må EU forstå, fastslo Beat Röösli i Det sveitsiske bondelaget på Nei til EUs landbrukskonferanse.

Er SV fremdeles mot EØS?

30. okt. 2024

Det foreslåtte standpunktet er politisk krevende og pedagogisk uholdbart. Hvis målet er å å få også EØS-skeptikernes og -tvilernes stemme ved stortingsvalget 2025.

Island er langt unna et EU-medlemskap

28. okt. 2024

De fleste av Islands politiske partier avviser ideen om å bli med i EU. En regjeringskoalisjon som søker EU-medlemskap er ikke sannsynlig.

Vil sikre suverenitet og egen valuta

28. okt. 2024

Det er levert grunnlovsforslag som sier at enhver suverenitetsavståelse krever kvalifisert flertall i Stortinget og at Norge skal ha en egen valuta.

Fornybardirektivet på 1-2-3

24. okt. 2024

EU presser på for at Norge skal innføre fornybardirektivet i EØS-avtalen. Se videoen med Morten Harper her!