Hurtigruten Polarlys på vei inn til Trondheim havn. (Foto: Wikimedia Commons.)

Ny sak om suverenitet i Stortinget

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Regjeringen vil innføre EU-forordningen om felles regler og standarder for organisasjoner som skal inspisere og besikte skip. Forslaget er at forordningen innføres i EØS-avtalen og at det gjøres endringer i lov om skipssikkerhet.

Forordningen gir EU-kommisjonen myndighet til å ilegge gebyrer og tvangsmulkt til selskaper som kontroller sikkerhet ved skip (såkalte klasseselskaper). For Norges del er denne myndigheten foreslått lagt til EØS-tilsynet ESA. Forslaget innebærer at ESA kan fastsette sanksjoner overfor selskaper direkte i Norge. Dette er noe bare norske myndigheter normalt kan gjøre, og forslaget er derfor er en suverenitetsavståelse.

Avgir suverenitet til ESA og EFTA-domstolen

Spørsmålet om suverenitetsavståelse har vært omstridt i flere EØS-saker, deriblant EUs tredje energipakke og den fjerde jernbanepakken. Selve sikkerhetsbestemmelsene i EU-forordningen om klasseselskap er imidlertid ikke kontroversielle.

Saken skal behandles i Stortinget 2. juni. Næringskomiteen kom 22. mai med sin innstilling i saken. En samlet komite viser til at forordningen «i stor grad viderefører gjeldende regelverk», og innstiller på at forslaget vedtas.

Et mindretall i komiteen bestående av Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt har flere merknader vedrørende spørsmålet om suverenitetsavståelse. Partienes komitemedlemmer «merker seg at Norge i denne saken avgir suverenitet til EFTAs overvåkningsorgan (ESA), ved at ESA overføres myndighet til å ilegge sanksjoner med direkte virkning overfor norske virksomheter. Ettersom ESAs vedtak kun kan prøves i EFTA-domstolen, er det også snakk om en ytterligere suverenitetsavståelse ved at rettslig prøving av vedtak flyttes fra den norske domstolstrukturen.»

Mindretallet vil endre Stortingets praksis

Medlemmene fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener videre at «...suverenitetsavståelse er et prinsipielt spørsmål som krever stor tilslutning i Stortinget, at dagens praksis er for liberal, og at det er uheldig at mindretallsvernet i Grunnloven § 115 er svekket. Disse medlemmer mener Stortinget bør revidere dagens praksis helhetlig slik at mindretallsvernet i Grunnloven blir strengere fortolket. Disse medlemmer mener at i påvente av en slik helhetlig revidert praksis bør Stortinget og de enkelte partier forsøke å endre Stortingets praksis i samme retning gjennom stemmegivning og merknader.»

De peker også på at EU-kommisjonen får rettigheter i EFTA-delen av EØS (som Norge tilhører), mens ESA ikke får tilsvarende rettigheter i EU-delen.

Inngrep i norsk forvaltningsmyndighet

I tillegg viser de til at proposisjonen fra regjeringen fastslår: «Overføring av myndighet til å ilegge sanksjoner med direkte virkning overfor norske virksomheter, anses i utgangspunktet å utgjøre et relativt omfattende inngrep i norsk forvaltningsmyndighet». Dette er en vurdering som medlemmene fra de tre partiene støtter.

Når de likevel slutter seg forslaget fra regjeringen viser medlemmene til at forordningen viderefører gjeldende regelverk i stor grad og at det er viktig med felles regler på dette området.

Samtidig presiseres det i innstillingen: «Disse medlemmer understreker at stemmegivningen ikke skal tas til inntekt for generell støtte til suverenitetsavståelse i slike saker…»

Stort bilde i toppen: Hurtigruten Polarlys på vei inn til Trondheim havn. (Foto: Wikimedia Commons.)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nei til EU podkast: Burde Norge komme med en reaksjon på EUs jerntoll?

05. des. 2025

I denne korte miniepisoden av Nei til EUs podkast diskuterer Einar Frogner og Alexander Fossen Lange den nye EU-tollen på norske ferrolegeringer.

Regjeringen må stå opp for norske interesser

04. des. 2025

EUs nye toll på norske ferrolegeringer viser at EØS-avtalen ikke er verdt papiret den er skrevet på, skriver Einar Frogner i Nei til EU.

Vil ikke bukke, nikke og neie for EU

02. des. 2025

– Vi har alt å tjene på godt samarbeid med våre naboland. Men vi har ikke noe å tjene på at det skal gå automatikk i at det som bestemmes i Brussel skal alltid godtas i det norske Stortinget, fastslo Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum i EU/EØS-debatten.

Et norsk mottrekk?

01. des. 2025

Å svare på EUs jerntoll med mottiltak vil ivareta både norske økonomiske interesser og EØS-avtalens prinsipper.

EUs jerntoll mot Norge

25. nov. 2025

EØS-avtalen skulle utelukke toll på industrivarer, men nå har EU innført kvoter og toll på ferrolegeringer fra Norge og Island. Hva koster EUs toll, og hva er konsekvensene for norsk industri?

Ja-sidas fallitt i møte med EU-makta

25. nov. 2025

Har vi ei regjering som har som eneste strategi å logre for Brussel og håpe at de ikke banker oss opp enda en gang?

Legg ned veto mot dei nye energidirektiva!

21. nov. 2025

Nei til EU meiner at dei grunnleggjande problema ved EUs fjerde energipakke ikkje berre består, men også blir forverra gjennom dei reviderte utgåvene av direktiva.

EØS-avtalen har spilt fallitt

20. nov. 2025

EUs nye tollsatser overfor Norge viser at vi må tenke nytt om vårt forhold til unionen.

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.