Et nei til ACER vil bli møtt med jubel i den norske befolkningen

Denne artikkelen stod på trykk i den islandske avisen Fréttablaðið 27. april. Avisen når hele nitti prosent av islendingene.

EUs energipakke skal ikke innføres i EØS dersom Island sier nei. Det vil også være i tråd med den norske befolkningens ønsker og interesser. Nei til EU har bedt den norske regjeringen respektere det standpunktet Island tar.

Den såkalte to-pilarstrukturen i EØS, med EU på den ene sida og de tre EFTA-landene på den andre, skulle sikre at nye elementer i avtalen ikke innføres ensidig på EUs premisser. Utgangspunktet er at Norge, Island og Liechtenstein ikke skal være underlagt EU-organer. Eventuell overstyring av nasjonale myndigheter skal bare kunne skje gjennom motsvarende organer i EFTA-pilaren. Gjennom stadig mer kreative konstruksjoner blir dette prinsippet nå omgått. EFTA-stater blir reelt underlagt EU-byråer uten at det finnes tilsvarende organer på EFTA-sida. Isteden blir overvåkingsorganet ESA brukt som et rent ekspedisjonskontor for vedtak fra EU, nå også fra energibyrået ACER.

Stort flertall mot

I Norge har regjeringen og stortingsflertallet trosset den folkelige motstanden ved å godkjenne myndighetsoverføring til EUs energibyrå. Sentrale deler av norsk energiforvaltning blir løsrevet fra nasjonal politisk styring i tråd med EUs krav.

Vi har sett at det i Island er voksende frustrasjon over at Norge bruker sin dominerende posisjon til å tvinge fram aksept av EU-regler i EØS.

Striden rundt EUs tredje energimarkedspakke og ACER vekker enormt engasjement og sterke følelser i det norske folk som vi må tilbake til EU-avstemningen i 1994 for å finne maken til. Fagbevegelsen, kommuner, fylkesting, ordførere, partier og organisasjoner har sagt nei eller har krevd at saken utsettes. Meningsmålinger viser at bare én av ti støtter ACER-vedtaket. Motstanden er altså stor.

Vi har sett at det i Island er voksende frustrasjon over at Norge bruker sin dominerende posisjon til å tvinge fram aksept av EU-regler i EØS. Norske diplomater i EØS-komiteen signaliserer enighet med EU allerede før nye rettsakter er gjennomdrøftet i den stående EFTA-komiteen, altså før konsensus er oppnådd mellom Norge, Island og Liechtenstein. Det betyr at to-pilarstrukturen ikke lenger fungerer, og med rette reises det nå spørsmål ved om Island er tjent med EØS-avtalen.

Veto i felles interesse

Flere islandske partier målbærer den samme skepsisen til EUs energibyrå ACER som den vi har sett tydelig uttrykt i Norge denne vinteren. Islandske politikere lytter altså til folket. Vil Island nå sette ned foten for ACER og dermed hindre at EØS-avtalen utvides videre på energiområdet?

Et islandsk veto vil ikke få negative konsekvenser for verken Island eller Norge. EU kan i høyden sette deler av EØS-avtalens vedlegg fire om energi ut av kraft, og det har de ingen som helst egeninteresse av. Tvert imot vil et islandsk veto være et direkte håndslag til norske samfunnsøkonomiske interesser. Mobiliseringen mot ACER har vært særlig sterk blant de ansatte i norsk kraftforedlende industri, som frykter nedleggelser og tapte arbeidsplasser hvis strømprisen nærmer seg EU-nivå.

Norges statsminister Erna Solberg mener at EØS-tilhengerne tydeligere må forsvare avtalens fortreffelighet. Da ville det være en god start å respektere avtalens bestemmelser om at ingen nye rettsregler fra EU skal inn i EØS uten at det faktisk er enighet mellom EFTA-landene.  

Norsk press i enhver form er en uakseptabel krenkelse av våre islandske naboer. Nei til EU forventer at den norske regjeringen viser Island respekt!

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.