Et nei til ACER vil bli møtt med jubel i den norske befolkningen

Denne artikkelen stod på trykk i den islandske avisen Fréttablaðið 27. april. Avisen når hele nitti prosent av islendingene.

EUs energipakke skal ikke innføres i EØS dersom Island sier nei. Det vil også være i tråd med den norske befolkningens ønsker og interesser. Nei til EU har bedt den norske regjeringen respektere det standpunktet Island tar.

Den såkalte to-pilarstrukturen i EØS, med EU på den ene sida og de tre EFTA-landene på den andre, skulle sikre at nye elementer i avtalen ikke innføres ensidig på EUs premisser. Utgangspunktet er at Norge, Island og Liechtenstein ikke skal være underlagt EU-organer. Eventuell overstyring av nasjonale myndigheter skal bare kunne skje gjennom motsvarende organer i EFTA-pilaren. Gjennom stadig mer kreative konstruksjoner blir dette prinsippet nå omgått. EFTA-stater blir reelt underlagt EU-byråer uten at det finnes tilsvarende organer på EFTA-sida. Isteden blir overvåkingsorganet ESA brukt som et rent ekspedisjonskontor for vedtak fra EU, nå også fra energibyrået ACER.

Stort flertall mot

I Norge har regjeringen og stortingsflertallet trosset den folkelige motstanden ved å godkjenne myndighetsoverføring til EUs energibyrå. Sentrale deler av norsk energiforvaltning blir løsrevet fra nasjonal politisk styring i tråd med EUs krav.

Vi har sett at det i Island er voksende frustrasjon over at Norge bruker sin dominerende posisjon til å tvinge fram aksept av EU-regler i EØS.

Striden rundt EUs tredje energimarkedspakke og ACER vekker enormt engasjement og sterke følelser i det norske folk som vi må tilbake til EU-avstemningen i 1994 for å finne maken til. Fagbevegelsen, kommuner, fylkesting, ordførere, partier og organisasjoner har sagt nei eller har krevd at saken utsettes. Meningsmålinger viser at bare én av ti støtter ACER-vedtaket. Motstanden er altså stor.

Vi har sett at det i Island er voksende frustrasjon over at Norge bruker sin dominerende posisjon til å tvinge fram aksept av EU-regler i EØS. Norske diplomater i EØS-komiteen signaliserer enighet med EU allerede før nye rettsakter er gjennomdrøftet i den stående EFTA-komiteen, altså før konsensus er oppnådd mellom Norge, Island og Liechtenstein. Det betyr at to-pilarstrukturen ikke lenger fungerer, og med rette reises det nå spørsmål ved om Island er tjent med EØS-avtalen.

Veto i felles interesse

Flere islandske partier målbærer den samme skepsisen til EUs energibyrå ACER som den vi har sett tydelig uttrykt i Norge denne vinteren. Islandske politikere lytter altså til folket. Vil Island nå sette ned foten for ACER og dermed hindre at EØS-avtalen utvides videre på energiområdet?

Et islandsk veto vil ikke få negative konsekvenser for verken Island eller Norge. EU kan i høyden sette deler av EØS-avtalens vedlegg fire om energi ut av kraft, og det har de ingen som helst egeninteresse av. Tvert imot vil et islandsk veto være et direkte håndslag til norske samfunnsøkonomiske interesser. Mobiliseringen mot ACER har vært særlig sterk blant de ansatte i norsk kraftforedlende industri, som frykter nedleggelser og tapte arbeidsplasser hvis strømprisen nærmer seg EU-nivå.

Norges statsminister Erna Solberg mener at EØS-tilhengerne tydeligere må forsvare avtalens fortreffelighet. Da ville det være en god start å respektere avtalens bestemmelser om at ingen nye rettsregler fra EU skal inn i EØS uten at det faktisk er enighet mellom EFTA-landene.  

Norsk press i enhver form er en uakseptabel krenkelse av våre islandske naboer. Nei til EU forventer at den norske regjeringen viser Island respekt!

reLATERT

Se alle arrangementer

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.

Seminar og fanemarkering i regi av Industriaksjonen

01. april 2025

Oslo 26. mars 2025. Kort oppsummering av Toril Mongstad, fylkesleiar Hordaland Nei til EU.