Frankrikes president Emmanuel Macron taler til EU-parlamentet. France Diplomatie on flickr.

EU-frykt for å miste kontroll i Afrika

EU møter skarp konkurranse fra rivaler som Russland, USA, Kina, Storbritannia og Tyrkia. Alle vil ha en porsjon av Afrika.

Et topptungt møte mellom EU og Den afrikanske union (AU) finner sted i Brussel 17. og 18. februar. Her planlegger EU å legge fram seks initiativer for et «fruktbart og bærekraftig partnerskap». Tre av initiativene består av investeringspakker.

Et av de uavklarte spørsmålene er hvor store beløp EU vil stille til rådighet av de spesielle trekkrettighetene EU har med Det internasjonale pengefondet IMF for å bekjempe pandemien. Italia og Spania vurderer å videreformidle deler av sine trekkrettigheter til afrikanske land, som dermed kan få økt sine valutareserver uten at pengene faktisk blir overført.

Ambisiøs strategi

I 2020 lanserte EU en omfattende strategi for partnerskap med Afrika. Den skal angivelig bidra til ei bærekraftig utvikling på kontinentet. Afrikas enorme naturressurser og sjeldne mineraler er livsnødvendigheter for EUs industrielle ambisjoner og Den grønne tiltakspakka (European Green Deal). Tilgangen til mineraler er imidlertid stadig truet av den ustabile sikkerhetssituasjonen og skjøre statsstrukturer i mange afrikanske land.

Det brukes store ord om det fornyede partnerskapet; ikke alltid like velvalgte. EU hevder at «Afrika ikke bare deler en rik historie med EU-land, men også felles verdier og interesser» (Africa not only shares a rich history with EU countries, but also common values and interests). Afrikanere omfavner neppe en slik forskjønnelse av sin «rike» historie som kolonier for europeiske makter. Afrikas ressurser har i århundrer fylt magene og firmakontoene i Europa, uten at de har fått stort igjen.

Covid 19-pandemien har heller ikke styrket Afrikas tillit til EU og Europa. Afrikanerne har stått sist i køen for vaksineleveranser, og ingenting tyder på at EU har til hensikt å oppheve patentene til den farmasøytiske industrien slik at afrikanske land kan starte egenproduksjon for en billig penge.

Vil oppskalere sin militære rolle

Det som kalles Den afrikansk-europeiske sikkerhets- og stabilitetsarkitekturen er en forpliktelse til å styrke den sivile og militære beredskapen gjennom fredsoperasjoner, militære instruktører og kampstyrker. De franske og EU-leda innsatsstyrkene har imidlertid ofte blitt møtt med demonstrasjoner fra lokale innbyggere som ser på dem som kolonistyrker og undertrykkere.

Av et lekket notat i forkant av toppmøtet framgår det at EU ønsker å oppskalere sin militære rolle i Afrika. Her blir det konstatert at EUs militære tilstedeværelse strekker seg fra Sahel til Guineabukta, og fra Afrikas Horn til Mosambik-kanalen.

Av EUs 18 pågående utenlandsoppdrag er 11 lokalisert til Afrika hvorav seks er militære. Franske utplasserte styrker kommer i tillegg. De har hatt liten suksess. I løpet av det siste året har det vært kupp i Guinea, Mali og Burkina Faso. Dette er land konsentrert i Vest-Afrika der Frankrike forsøker å fastholde sitt grep, også militært. Grenseområdene mellom Mali og Guinea er særdeles rike på uran, noe Frankrike trenger til sine atomkraftverk og militære formål.

Fotfestet glipper

Sammen med Sudan, der det også har vært kupp, er Guinea, Mali og Burkina Faso suspendert fra Den afrikanske union. Hvilke krefter som står bak de forskjellige kuppmakerne er ofte diffust.

Teksten fortsetter under kartillustrasjonen.

Saharan_Africa_regions_map
Sahel-beltet favner om en rekke tidligere franske kolonier. Illustrasjon fra Wikimedia.

Det som virker åpenbart er at EU og Frankrike mister fotfeste i Sahelbeltet, noe som skaper bekymring i Brussel og Paris. EU ønsker å opprettholde sitt nærvær, men «ikke for enhver pris», ifølge Brussel. Stater som Den sentralafrikanske republikk og Mali har delvis valgt bort militære korps fra EU og Frankrike, og baserer seg i stedet på leiesoldater fra det russiske sikkerhetsselskapet Wagner – en slags russisk parallell til amerikanske Academi, bedre kjent som det berykta Blackwater fra krigen mot Irak.

Heller ikke i de nærliggende nordafrikanske statene er det problemfritt, sett med EUs øyne. EU-domstolen annullerte høsten 2021 handelsavtalen med Marokko fordi den inkluderer fisk og landbruksprodukter fra det okkuperte Vest-Sahara. En fornyet handelsavtale med Algerie, en viktig olje- og gassleverandør til EU, står i stampe fordi Algerie mener forslaget til ny avtale underminerer landets suverenitet.

Tillitskrise

Frankrike avslutta sommeren 2021 sin operasjon Barkhane i Sahel. Den er erstattet med operasjon Takuba, som består av styrker fra europeiske land under fransk ledelse. Offisielt skal Takuba bekjempe islamske terrorister i regionen. Myndighetene i Mali mener på sin side at Frankrike prøver å splitte opp landet. I 2019 ble også Norge forespurt av Frankrike om å bidra til den flernasjonale Task Force Takuba. Først sa Norge nei, deretter ja til å sende et mindre antall soldater. Inntil videre er det norske bidraget satt på vent.

Samarbeidsorganet for vestafrikanske stater (ECOWAS) har, med aktiv oppbakning fra Frankrike, EU og USA, iverksatt en handelsblokade mot Mali etter juntaens maktovertakelse i januar. Mali har på sin side kastet ut den franske ambassadøren fra landet. Tyskland deltar ikke i Takuba, men varsler at landet vil revurdere tysk deltakelse i FN-operasjonen MINUSMA.

EU har store bekymringer, også i Afrika. Det kan bli krevende å lege tillitskrisa. I mellomtida står andre stormakter i kø for å tilby afrikanske stater sine «partnerskap». Slike realiteter spøker i bakgrunnen når EU og AU møtes i Brussel.

Jan R. Steinholt er politisk rådgiver i Nei til EU.

Stort bilde i toppen: Frankrikes president Emmanuel Macron taler til EU-parlamentet. France Diplomatie on flickr. (Public domain.)

reLATERT

Se alle arrangementer

Flau bris med høy pris

16. des. 2024

Skyhøye strømpriser skyldes ikke bare vindstille i Tyskland, det er et kraftmarked som har kortsluttet.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Strømpriskrisa er tilbake for fullt!  

16. des. 2024

Denne uka har vi opplevd strømprisene nå opp til et ufattelig nivå over 13 kroner per kWh på de delene av Sørlandet, Vestlandet og Østlandet som ligger tettest på det europeiske energimarkedet og EUs energiunion.

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!  

12. des. 2024

Igjen går strømprisen løpsk. I dag blir strømmen det dyreste den har vært siden 2009, med en makspris på 13,17 kroner i Sør- og Sørvest-Norge. Det er på tide å ta tilbake kontrollen over krafta!  

EU og Mercosur har underskrevet gigaavtale!

06. des. 2024

Naturen, småbøndene og klima taper med EU-Mercosur-avtalen.

Ti bud for et nytt nei

05. des. 2024

I 94 var nei-sidens kjerneargumenter miljø, solidaritet og folkestyre. Finnes det fortsatt gode, grønne og solidariske argumenter mot norsk EU-medlemskap?

Tid for handling: Ta tilbake kontroll på krafta

02. des. 2024

Vi ønsker å reise full oppmerksomhet om forvaltningen av kraftressursene og norsk kraftpolitikk inn mot stortingsvalget 2025 under parolen ‘Krafta er vår – ta tilbake demokratisk kontroll over strømprisene’.

Aprilsnarr i januar  

02. des. 2024

EU må kunne sies å være på nedtur – og rystes av de nye høyrepartiene.  Jeg synes derfor at påstanden om «det sosiale EU» som aprilsnarr er en god metafor. 

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.

Flertallet fikk rett

25. nov. 2024

Vi stemte nei til EU-medlemskap, men hva skjedde med folkestyre, miljø og solidaritet?

Demokrati, menneskerettigheter, sikkerhet og rettsstat i Europa

21. nov. 2024

Innspill fra Nei til EU til melding til Stortinget om demokrati i Europa.  

Nei til EU krever veto mot EUs fjerde energipakke!

19. nov. 2024

Norge må bruke reservasjonsretten i EØS mot EUs fornybardirektiv og resten av EUs fjerde energimarkedspakke.