Natur og ungdom demonstrerer.

Framtida er ikke i EU

Aktivistene i Natur og ungdom har visst glemt at Norge hadde strengere miljøkrav enn EU før innlemmelsen av EØS-avtalen.

Det er blitt sagt at gode klimanyheter i Norge i dag kommer ofte som pålegg fra EU og at den norske stat er passiv. Dette sa også den nyvalgte lederen i Natur og Ungdom til klassekampen 17. januar. Spørsmålet kom opp etter at Natur og Ungdoms landsmøte vedtok å fjerne nei-standpunktet til norsk EU-medlemskap.

Men er det virkelig slik at EUs politikk løfter Norge opp til en høyere miljøstandard? Er den tunge markedspolitikken som EU fører blitt mildere?  Eller er det EU-tilpasning som har senket Norge til en lavere miljøstandard og passivitet?

På 1980-tallet var Norge et foregangsland med høye miljøstandarder. Norge hadde på dette tidspunkt bygd opp en sterk kultur for miljø- og naturvern. I Brundtland-regjeringens «Statusrapport» fra september 1989 om «Norges tilpasning til EFs indre marked» står det at sammenlikna med EU hadde Norge: (1) et strengere lovverk for kjemikalier, (2) mer restriktive regler for bruken av tilsettingsstoffer i næringsmidler, (3) strengere veterinær-regler, (4) færre tilsettingsstoffer i dyrefor, (5) strengere grenseverdier for luftkvalitet, (6) en mer restriktiv holdning til genspleising og patent på liv.

Vendepunktet for denne selvstendigheten kom i juni 1988 da det gikk ut et brev fra statsministerens kontor som påla alle departement å legge EUs regelverk for det indre markedet til grunn. Det måtte gis uttrykkelig begrunnelse for ethvert avvik fra EUs regler. Fra utsendelsen av dette brevet til innføringen av EØS i 1994 kunne embetsstanden ikke utvikle miljøkrav som brøt med EUs indre marked, og fra 1994 ble miljø- og helsekrav til produkter gradvis senket ned til EUs lave standard sett fra norsk perspektiv.

Innlemmelsen av Norge i EUs indre marked og EØS-avtalen ble derfor starten på en omfattende og langvarig nedbygging av norsk miljøvern.

Det førte også til en kulturell endring i statsforvaltningen der maktfordelingen forskjøv seg fra politikerne til embetsfolkene og konsulentene, som fikk denne økte makten fordi de bygde opp kompetanse på hvordan tilrettelegge politikk som passer inn med de komplekse rettsaktene til EU. ARENA Senter for europaforskning har forsket på om embetsfolk i statsforvaltningen følger signalene fra sine politiske ledere, eller velger de å følge EU-reglene? Resultat viser at embetsfolk legger mest vekt på EU-reglene. Så hvis det er en uklarhet eller konflikt, og politiske ønsker står i strid med det som kreves av EU-retten, så velger embetsfolkene å følge EU.

Med henvisning til Gro Harlem Brundtlands brev til statsforvaltningen i 1988 og senere til EØS-avtalen i 1994 stoppet arbeidet med å forbedre norsk miljøvern i påvente av nye regler fra EU.  Det ble derfor i løpet av få år etter innføringen av EØS etablert en innlært selvsensur i statsbyråkratiet. Dette smittet selvfølgelig over til politikere og miljøvernorganisasjonene. Dette bremset kreativ videreutvikling av nasjonal miljøpolitikk. Dette fratok politikerne, miljøorganisasjonene og ildsjeler den miljøpolitiske handlefriheten. Aktivister har lært å henvise til EU.

Tretti år etter EØS-avtalen trådte i kraft er det glemt at Norge hadde strengere krav enn EU. Dagens yngre generasjoner har aldri fått oppleve hva det vil si å skape en egen miljøpolitikk. Vi får fra tid til annen gladmeldinger fra norske EU-tilhengere om at nå må Norge stramme inn en ny miljøregel fordi EU krever det. Det en aldri forteller, er at i miljøsaker der EU «totalharmoniserer» regelverket, der forbyr EØS-avtalen Norge å heve norske standarder på eget initiativ.

NRKs nylige dokumentarserie om naturkrisen har dokumentert at det er gjennomført 44 000 naturinngrep i Norge de siste fem årene. Nedbyggingen av naturen er kolossal.  Naturfilosof Sindre Brennhagen kommenterer at å ofre sårbare naturområder for å tilrettelegge for såkalt grønn industri, blir som å skyte seg selv i foten før du skal løpe en maraton. Han frykter at klimaargumentet gjør det mulig for kapitalsterke aktører å vaske sine hender rene, og han tror hovedproblemet er at pengene rår i vårt samfunn.

Men hvordan kom vi hit? Hvordan kan vi forklare at Norge er rigget for en sånn rovdrift på naturen? La oss igjen gå tilbake til EØS-avtalens opprinnelse. EØS-avtalen var en villet politikk fra de to store regjeringspartiene, AP og Høyre. De ønsket EUs indre marked velkommen, og fri flyt av investeringer og kapital. Dette ble starten på økt press på våre naturressurser, både fra nasjonal og internasjonal kapital. EUs tredje energimarkedspakke, REPowerEU, og EUs råvarestrategi utgjør til sammen lovverk for å akselerere utbyggingen av de «grønne markedene». Forordningen om kritiske råvarer legger opp til at det skal gå raskere å få tillatelse til gruver og annen utvinning. Kommisjonen ser store muligheter for å hente ut råvarer i medlemslandene Sverige og Finland, samt Norge og Grønland. Som et resultat av EUs klima- og energipolitikk ser vi fremveksten av en mer og mer hensynsløs tilnærming til naturen.

Det er i dette lyset vi bør se det siste stortingsvedtaket som tillater leting med tanke på gruvedrift på havbunnen. EUs kritikk av Norge for dette er interessant siden det er EØS-avtalen som har skapt det kommersielle presset på Norge for oppstart av gruver i raskt tempo. Det er ingen juridisk binding som tvinger Norge til rovdrift på naturen, og naturvernregler som sådan er utenfor EØS, men det er en marked-ideologisk binding som EØS-avtalen har skapt, en strukturell tilrettelegging for disse naturinngrepene.

Tapet for miljøorganisasjonene nylig i Førdefjord-søksmålet, om dumping av gruveavfall, viser at EØS-regelverket ikke gir naturen et vern som stanser sterke utbyggingsinteresser.

Så når miljøorganisasjoner ser mot EU for å stoppe overivrige norske politikere og næringslivstopper i å gjøre overgrep mot naturen, så er det viktig å huske på at norsk miljøpolitikk og EU nå har blitt to hoder som sitter på samme troll. En situasjon skapt av EØS-avtalen gjennom sine markedsprinsipper og fri flyt av kapital.

Den innlærte selvsensuren må bort fra embetsstanden og våre politikere, og statsforvaltningen må endre kultur slik at den tjener våre valgte politikere og ikke EU-retten. På denne måte kan vi stoppe rovdriften på vår natur og føre en virksom klimapolitikk.

Stort bilde i toppen: Natur og ungdom demonstrerer. (Bilde: Cornelius Poppe CC BY-NC-SA)

reLATERT

Se alle arrangementer

Bærebjelker for Nei til EU

21. feb. 2025

Her kan du lese Nei til EUs bærebjelker – første gang vedtatt på landsmøtet 29. november 1992, med tillegg fra landsmøtet 15. november 1998, og revisjon fra landsmøtet 13. november 2016.

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

– Løsningen er det globale samarbeidet. Ikke å slutte seg nærmere til EU

19. feb. 2025

– Det er akkurat nå det gjelder å holde hodet kaldt, det er nå det gjelder å ha is i magen, sier Nei til EU-leder Einar Frogner. Se ny video her!

Det du bør vite om toll

17. feb. 2025

Hva betyr Trumps toll for norsk eksport? EU har ikke varslet mottiltak som vil ramme Norge.

Hvordan skvise en skvis

17. feb. 2025

Mens Europa svarer på Trumps tolltrusler med diplomati, er enkelte her hjemme mer opptatt av å skvise Norge inn i EU.

Sverige: Devaluering av demokratiet

10. feb. 2025

Mens Norge sa nei, ble Sverige medlem i EU fra januar 1995. Hva er svenske erfaringer med 30 års EU-medlemskap?

EU er vannskillet i norsk politikk

10. feb. 2025

En ny EU-avstemning i nærmeste framtid er svært usannsynlig. Men EØS vil bli ei norsk kattepine i årevis framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Donald Trump som EU-skrømt?

20. jan. 2025

At Trump driver politikk etter kaosmetoden, betyr ikke at vi i Norge bør få helt panikk.

– EU-medlemskap vil flytte makt til et udemokratisk system

16. jan. 2025

– Vi kaller EØS-avtalen en abonnementsordning på høyrepolitikk. Da er EU-medlemskap hele familiepakka, tv-abonnement, internett og alt samtidig. Bare mer av det samme, sa Freddy Øvstegård i webinaret 16. januar. Se webinaret her!

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.