Europeiske miljøorganisasjoner protesterer ved EU-kommisjonen i Brussel 12. juni mot flere av EUs «strategiske prosjekter», herunder Nussir. (Fotograf: A. Budimann/EEB.)

Utkantenes velstand

Når EU utpeker strategiske gruveprosjekter i Norge og på Grønland, er det nytale for kolonialisme.

I juni kom meldingen om at Hammerfest kommune pålegger stans for den omstridte kobbergruven Nussir. Tunnelen for atkomst til gruven er ikke omfattet av den konsesjonen som er gitt, og selskapet dermed hadde startet arbeidet uten byggetillatelse. Dette er likevel en midlertidig stans til kommunen har behandlet en ny byggesak.

Kobbergruven ved Repparfjorden i Finnmark møter sterk motstand fordi selskapet vil deponere store mengder gruveavfall i det som er en nasjonal laksefjord. Fjellene Nussir og Ulveryggen, der kobbermalmen skal hentes ut, er dessuten viktige beiteområder for rein.

 

Utbyggerselskapet Blue Moon Metals får nå drahjelp fra EU, som har utpekt kobbergruven som et strategisk viktig prosjekt. Tilgangen til mineraler og metaller er høyt oppe på agendaen for EU, som i fjor iverksatte en egen forordning om kritiske råvarer. EU ser for seg at Norge kan levere en betydelig andel av disse råvarene som industrien på kontinentet trenger mye mer av i årene fremover, blant annet til energiproduksjon og batterier.

EU mener det ikke er tilstrekkelige råvarer innenfor unionens grenser, og har derfor utpekt Nussirgruven og tolv prosjekter til i andre deler av verden. Som strategisk prosjekt åpner det seg nye finansieringsmuligheter, og det vil fra EUs side være et politisk press for å gjennomføre utbyggingen.

Blant EUs strategiske prosjekter er også utvinning av grafitt på Grønland, med prosessering av Norgraph i Arendal. Grønland er som Norge et nøkkelområde i EUs planer for tilgang til kritiske råvarer. I desember undertegnet EU og Grønland et såkalt strategisk partnerskap om verdikjeder for råvarer. Blant grønlenderne er det derimot skepsis til den utenlandske iveren etter gruvedrift, på grunn av konflikt med eksisterende næringer og miljøkonsekvenser.

De tretten prosjektene utenfor EU omfatter ellers gruveprosjekter blant annet i Ukraina, Canada, Serbia, Madagaskar og Malawi. Jadar-prosjektet i Serbia, for utvinning av litium og bor, ble stanset av serbiske myndigheter i 2022 på grunn av miljøkonsekvensene. To år senere fant derimot landets høyesterett at den beslutningen var i strid med gruveselskapets konstitusjonelle rettigheter. Siden er prosjektet ført videre, med EU og særlig Tyskland som pådrivere.

EU har tidligere i år utpekt 47 strategiske prosjekter innenfor sine egne grenser. Mange av dem er lokalt og nasjonalt svært omstridt. Et eksempel er planene om en grafittgruve i Vittangi ved Kiruna i Sverige. Salgsargumentet er at prosjektet skal dekke to prosent av etterspørselen etter grafitt for batterier i EU. Lokalt frykter man forurensning av naturen og drikkevannet.

 

Både vanndirektivet og mineralavfallsdirektivet, som også gjelder for Norge gjennom EØS-avtalen, er de siste årene forsøkt brukt av miljøorganisasjoner for å hindre dumping av gruveavfall blant annet i Repparfjorden og Førdefjorden. Dommen fra lagmannsretten om Førdefjorden er ventet å komme nå i juli.

EU-kommisjonen har dessuten markert seg som kritisk til utvinning av havbunnsmineraler, og gjentar behovet for mer forskning om miljøkonsekvenser i meldingen om EUs havpakt som kom i juni.

Slik står EU i en spagat mellom hensyn til internasjonale naturforpliktelser og sitt eget miljøregelverk, og på den andre siden økonomiske motiver, fornybar industri og forsyningshensyn.

Mens EU forbruker omkring 25 prosent av verdens råvarer som kobber, magnesium og aluminium, fremstilles bare 3–4 prosent i unionen. Dermed er EU prisgitt import fra land som Norge og særlig Kina.

Forordningen for kritiske råvarer er EUs verktøy for å sikre forsyningene. Tilgang til råvarer blir et overordnet hensyn som kan gå foran blant annet miljøhensyn og andre næringsinteresser. Utpeking av strategiske prosjekter er et sentralt tiltak, og det er satt korte tidsfrister for behandlingen av disse prosjektene i EU.

Selv om forordningen ikke er tatt inn i EØS-avtalen, kan selskaper søke om å få strategiske EU-prosjekter i Norge og andre tredjeland. For å komme på listen, skal søknaden være godkjent av nasjonale myndigheter. Søknadslisten er derimot holdt hemmelig.

 

Tidsfristene for strategiske prosjekter gjelder ikke i Norge så lenge forordningen ikke er innført i EØS-avtalen. Naturvernforbundet har påpekt at tidsfristene innebærer en uforsvarlig saksbehandling med «betydelig risiko for negative miljøkonsekvenser, svekket lokaldemokrati og redusert hensyn til urfolks rettigheter», og konkluderer med at forordningen bør avvises i EØS (uttalelse 26. mars 2025).

Forordningen er også møtt med bekymring fra de nordiske sametingene, på grunn av tiltakene for de strategiske prosjektene.

Regjeringen sier nå at den vil innføre EU-forordningen, og ser ut til å ha glemt kritikken som den selv fremsatte. For to år siden, før EU vedtok forordningen, var Norges offisielle posisjon negativ til korte tidsfrister, blant annet for å kunne gjennomføre reelle konsultasjoner med samiske interesser, og regjeringen var bekymret for lokaldemokratiet.

Artikkelen er trykt i Klassekampen 5. juli 2025.

Stort bilde i toppen: Europeiske miljøorganisasjoner protesterer ved EU-kommisjonen i Brussel 12. juni mot flere av EUs «strategiske prosjekter», herunder Nussir. (Fotograf: A. Budimann/EEB.)

reLATERT

Se alle arrangementer

EU-regler mot grønnvasking i det blå

27. juni 2025

Grunnstøtingen for EUs direktiv mot grønnvasking er det nyeste av flere eksempler på at miljøpolitikken fra Brussel er satt i revers.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Er EUs energisparemål effektivt?

28. mars 2025

Energieffektiviseringsdirektivet kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv.

Fornybardirektivet: Mer marked og mindre demokrati

14. mars 2025

​​​​​​​Fornybardirektivet finnes i flere versjoner. Felles for dem er mer markedsordninger og hastebehandling av kraftutbygging. Vi har gjennomgått noen sentrale deler av fornybardirektivene fra 2018 og 2023, og sett på likhetene og forskjellene.

Klokka tikker i skogen

10. mars 2025

Fornybardirektivet er akkurat det norsk natur ikke trenger nå.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Regjeringen ønsker å overkjøre landbruket og miljøet

08. jan. 2025

Vi ønsker en avtale som kommer folk og klima til gode - ikke en som bare tjener snevre økonomiske interesser.

EUs karbontoll låser norsk industri til EUs marked 

07. jan. 2025

Regjeringen har vedtatt at Norge skal bli med i EUs nye karbontoll, også kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism). Dette vil svekke konkurransekraften til norsk eksportindustri på verdensmarkedet og føre til avindustrialisering.  

Norge som sjølstendig stemme i verdenssamfunnet 

26. nov. 2024

Utenfor EU og EØS har Norge en friere stemme som kan brukes uten å hemmes av stormaktenes interesser.