Faksimile fra Klassekampens spalte "Orientering" lørdag 8. mai 2021.

Grønnvasker kapitalen

Økonomien trumfer økologien i EUs nye retningslinjer for bærekraftige investeringer.

Da EU-kommisjonen 21. april offentliggjorde retningslinjene for bærekraftige investeringer, kunne presseskrivene gi inntrykk av at miljøaktivister hadde inntatt kontorene. «Formålet med dette klassifiseringssystemet er å unngå grønnvasking», heter det i faktaarket fra kommisjonen. 

Språkbruken lover mer enn det retningslinjene i den såkalte taksonomien holder. De europeiske miljøorganisasjonene ECOS, WWF, Transport & Environment og BirdLife er så misfornøyde med kommisjonens vedtak at de har trukket seg fra EUs rådgivende ekspertpanel for bærekraftig finans. Det har også den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC.

«EU-taksonomien mislykkes i å beskytte naturen, og den vil mislykkes i å skape bærekraftige investeringer», er dommen fra ECOS (pressemelding 21.04.21), som er spesialister på miljøstandardisering, med blant andre Bellona som medlemmer.

Taksonomien er ifølge EU-kommisjonen en «essensiell» del av EUs Green Deal, og den skal i utgangspunktet tas inn i EØS-avtalen. Likevel har verken de nye retningslinjene eller miljøorganisasjonenes skarpe kritikk skapt overskrifter her hjemme. Det gjorde derimot EU-kommisjonens tidligere utkast i fjor høst, som gikk langt i å diskvalifisere vannkraft. Det ble stilt krav om en livsløpsanalyse for utslipp av klimagasser, inkludert utslipp ved bygging og demontering av anlegget, for at vannkraft skulle kunne kalles bærekraftig. Tilsvarende krav var det ikke for vind- eller solkraft.

Her er det nå gjort enkelte endringer. Vannkraftverk uten reservoar («run-of-river») og kraftverk med relativt høy effekt i forhold til arealbeslaget (effekttetthet over 5W/m2) trenger ikke å lage livsløpsanalyser for å dokumentere lave klimautslipp. Kraftverk med god fallhøyde og relativt dype reservoar vil normalt komme innenfor dette unntaket. Likevel er det fortsatt en merkelig forskjellsbehandling av vann- og vindkraft, ettersom det ikke er noe tilsvarende krav til forholdet mellom arealbruk og energieffekt for at vindkraft er ansett som bærekraftig. Taksonomien setter også noen flere kriterier til havvind enn vindkraft på land.

Isolert sett kan disse forskjellene gi vindkraft på land en konkurransefordel, med tilgang til mer og billigere finansiering.

Retningslinjene som kom i april dekker sektorer som står for rundt 80 prosent av EUs klimagassutslipp, ifølge Eurostat. Kriteriene for gass, kjernekraft og landbruk har vært særlig omstridt, og er utsatt til senere i år. Det er kommisjonen som har vedtatt retningslinjene, og hvis ikke EU-parlamentet eller ministerrådet griper inn skal de tre i kraft ved nyttår.

Taksonomien innebærer ikke noe forbud mot investeringer som ikke er ansett bærekraftig. Det er ingen forpliktelse for selskaper til å følge kriteriene, og det er opp til investorene hvor de vil plassere pengene. Likevel forventer EU at retningslinjene vil ha stor normativ betydning, slik at investeringene flyttes i retning aktivitet som er stemplet bærekraftig. Dermed skal miljø- og klimavennlig virksomhet får enklere tilgang på kapital, mens annen virksomhet får økte kapitalkostnader. EU ser også for seg en grønnmerking av finansprodukter.

I og med den frie kapitalflyten i EUs indre marked, som Norge er del av, vil dette trolig virke inn på norske investorer og finansnæring uten at taksonomien formelt er innført i EØS-avtalen. Retningslinjene har også betydning for offentlige investeringer, og EU vil bruke dem i forbindelse med både budsjett og støtteordninger. Miljøstøtte kan i en del tilfeller godkjennes innen EU/EØS selv om offentlig støtte som påvirker konkurransen i utgangspunktet er forbudt. Om virksomheten er ansett som bærekraftig kan fremover bli avgjørende for om støtten er lovlig eller ikke.

Økonomiske tilpasninger mer enn økologiske erkjennelser er det som preger taksonomien. Den tar for gitt at det er mulig å håndtere klima- og miljøkrisen med fortsatt økonomisk vekst i Europa, og at bærekraft utelukkende er et spørsmål om innrettingen på veksten. Fortsatt er det markedet som skal gi løsningene, med hjelp av noen veiledende merkelapper om miljøbelastning.

Det er særlig på energifeltet miljøorganisasjonene mener taksonomien svikter. Både skogsdrift og bioenergi er ansett som bærekraftig. WWF mener det er «katastrofale nyheter for klimaet og naturmangfoldet» (pressemelding 21.04.21). De viser til at industriell skogsdrift fører til erosjon og naturødeleggelser, samtidig som utslippene av karbondioksid er større enn det skogen absorberer. Skogbrukets mulige bidrag til å kutte klimautslipp er en omstridt og kompleks materie. I EU utgjør bioenergi rundt 60 prosent av all fornybar energibruk. Mye av dette er importert trevirke som EU ikke regner utslippene av. 

EU-kommisjonen utsatte kriteriene for gass og kjernekraft. Det var fornuftig, men dermed står døra fortsatt på gløtt for å stemple fossilt brensel som bærekraftig. Miljøorganisasjonene frykter at begge energikildene vil bli inkludert i taksonomien mot slutten av året.

Taksonomien bygger på et omfattende vitenskapelig grunnlag, gjennom forskningsrapporter og ekspertgrupper. EU-kommisjonen har samtidig vært gjenstand for et formidabelt påvirkningspress fra både medlemsland og næringsliv. Styrken i denne lobbyismen er ikke noe bare miljøorganisasjonene hevder, og som man kan slutte seg til ut fra det EU-kommisjonen nå har vedtatt. Dette er dokumentert av tenketanken InfluenceMap, som kartlegger hvordan selskaper påvirker klimapolitikken.

Et eksempel på utvanningen av kriteriene gjelder batterier og hydrogen. Investeringer i batteriproduksjon ble lagt til i siste versjon, uten presise krav til utslipp. Mens det i tidligere versjoner var enkelte begrensninger for hydrogen, kan nå alle investeringer i utstyr som lages for å bruke hydrogen merkes som bærekraftig. Dermed blir også mulighetene for grønnvasking ubegrenset.

Artikkelen er opprinnelig trykt i Klassekampen 8. mai 2021.

Stort bilde i toppen: Faksimile fra Klassekampens spalte "Orientering" lørdag 8. mai 2021.

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.