Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen.

Høringsinnspill om fornybar energiproduksjon til havs (havvind)

Høringsinnspill fra Nei til EU angående NVE sitt forslag til utredningsprogram for strategisk konsekvensutredning.

Det er av stor betydning at de politiske føringene som allerede er lagt for havvindsatsing, ikke medfører hastverk som kan sette Norges internasjonale miljøforpliktelser og den nasjonale beredskapen i fare. Derfor mener Nei til EU at et program for konsekvensutredning er viktig.

Både retningslinjene og konsekvensutredninger burde etter vår mening imidlertid ha foreligget i god tid før politiske myndigheter gir forpliktende uttalelser med føringer som kan påvirke konsekvensutredningenes objektivitet.

Vi vil i det følgende konsentrere om punktene som omhandler de felles føringene for konsekvensutredningene og utredningsprogrammet for de 18 identifiserte områdene, og nøyer oss med noen merknader til de følgende to avsnittene:

· Kraftsystem og nettilknytning

· Forholdet til lovverk, planer og verneområder

Forslaget viser innledningsvis til at havenergilova og EU-direktivet om konsekvensutredninger av planer og program (plandirektivet) inngår i føringene. 

Havenergilova «skal leggje til rette for utnytting av fornybare energiressursar til havs i samsvar med samfunnsmessige målsetjingar, og for at energianlegg blir planlagde, bygde og disponerte slik at omsynet til energiforsyning, miljø, tryggleik, næringsverksemd og andre interesser blir tekne vare på».

Kraftsystem og nettilknytning

I programforslaget fra NVE nevnes blant annet

  • Ivaretakelse av forsyningssikkerhet, på kort og lang sikt.
  • Mulige utviklinger i kraftsystemet i Norge, Norden og Europa, herunder behovet for nettforsterkninger.

Forsyningssikkerhet er avgjørende. Premisser for vurderingene som må gjøres, er imidlertid uklare. Slik disse er formulert, kan man få inntrykk av at økt overføringskapasitet til og fra resten av Europa er et underliggende premiss. Et slikt premiss ligger riktignok innbakt i EUs tredje og særlig den fjerde energimarkedspakka (som ikke er inntatt i EØS-avtalen og følgelig ikke gjelder i Norge). Det er imidlertid en løpende politisk debatt i Norge hvorvidt disse energipakkene tjener norsk kraftbehov og vår nasjonale beredskap.

Vi minner om at Tyskland, Belgia, Nederland, Danmark og EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen i 2022 var samlet til et toppmøte i Esbjerg på Jylland. De fire statene dannet «Nordsjøkoalisjonen», med et ønske om å samkjøre statenes havvindproduksjon.

Siden har Norge sluttet seg til dette målet om å gjøre Nordsjøområdet til «verdens største kraftverk».

Esbjerg-erklæringen handler om å koble de enkelte landas kraftforsyninger til energiøyer i Nordsjøen, og de forskjellige øyene (nodene) skal forbindes til hverandre.

Statsministeren har allerede lovet bort betydelige deler av den forespeilede kraftproduksjonen i norske havområder. Dette er generert elektrisitet som Norge bare i liten grad vil kunne utnytte med eksisterende overføringsnett (Støre i brev til EU, omtalt i Dagbladet).

En utbygging i slikt omfang tilsier at såkalte hybridforbindelser er eneste rasjonelle løsning. Dette står i motstrid til forsikringer fra regjeringa om at slike forbindelser er uaktuelle.

Politiske erklæringer som vist til ovenfor kan legge sterke føringer for kommende konsekvensutredninger, der «for strenge» lokasjons- og konsesjonskrav kan stille en norsk regjering i forlegenhet. 

I en demokratisk prosess burde, etter Nei til EUs mening, retningslinjer og omfattende konsekvensutredning ligge til grunn før nasjonale myndigheter skriver under på bilaterale og mellomstatlige erklæringer der Norge forplikter seg å være storstilt kraftleverandør.

Utbygging av stor eksportkapasitet gir tilsvarende importkapasitet og kan, sett bort fra andre alvorlige samfunnsmessige konsekvenser, bli en beredskapsmessig sovepute.

I denne forbindelse er det grunn til å nevne rapporten fra Totalberedskapskommisjonen hvor det bl.a. heter: 

«Å gjøre seg avhengig av mellomlandsforbindelser vil imidlertid være risikabelt, for eksempel i en ekstraordinær situasjon som rammer både Norge og nabolandene våre, da hvert land mest trolig vil prioritere eget forbruk i en slik situasjon.
Den nære tilknytningen til andre land gjennom mellomlandsforbindelsene gjør også at Norge vil kunne bli rammet ved store feilhendelser i naboland. De siste årene har det vært flere feilhendelser på kontinentet som skyldes overskridelse av overføringsgrenser eller mangel på koordinering i kraftsystemet.»

Forholdet til lovverk, planer og verneområder

Her begrenser vi oss spesifikt til underkapitlene Naturmangfold og Fiskeri.

I forslaget heter det at forholdet til relevant lovverk skal vurderes og at «(D)et skal redegjøres for forholdet til lokale, regionale og nasjonale planer.»

Her bør tilføyes «forholdet til internasjonale avtaler» og «felleseuropeisk regelverk som Norge er eller kan bli bundet av dersom dette innlemmes i EØS-avtalen».

For bare kort tid tilbake ble verdens land enige i Montreal om en avtale som skal stanse og reversere tapet av naturmangfold innen 2030. Naturavtalen sier at minst 30 prosent av land og hav skal bevares innen 2030. De totale identifiserte arealene er på hele 54 000 km2.

Det framgår ikke av utredningsprogrammet hvordan man tenker å ivareta målet i Naturavtalen, eller om krav som ligger i EUs store fornybarpakke RePowerEU kommer i konflikt med miljøhensyn. 

Nordsjøen, sett i forhold til areal, er det mest rike og produktive av våre havområder. NVE har også utpekt områder i Norskehavet og Barentshavet. Nei til EU vil peke på uroen fiskerinæringa gir uttrykk for. Trålernes organisasjon Fiskebåt er bekymret for at den nye havnæringen vil presse på for å få etablert mest mulig havvind i Nordsjøen. Også Fiskarlaget og Norges Kystfiskarlag er sterkt urolige over planer om å legge til rette for en storstilt utbygging av vindmøller til havs som også kan berøre kystnære områder. Sildesalgslaget advarer om at et for stort antall vindturbiner definitivt vil bety at vi «kommer til å forsyne Europa med strøm på bekostning av klimavennlig mat».

I oppdragsbrevet fra departementet av 9. februar heter det at NVE skal peke ut områder som gir utsikt til lønnsom utbygging. Dette virker som en krevende oppgave ettersom nye anslag viser at havvindsatsinga vil kreve 23 milliarder eller mer i statlig støtte til utbyggerne.

Konsekvensutredninger bør derfor omfatte vurderinger av hvorvidt omfattende subsidiering av kraftproduksjon til havs, hvorav en betydelig del er tiltenkt eksport, er «i samsvar med samfunnsmessige målsetjingar … og omsyn til tryggleik, næringsverksemd og andre interesser» (jf. Havenergilova). De bør også vurdere hvordan utbygging av havvind virker inn på norske strømpriser, med de potensielt store virkningene dette har for kraftkrevende industri og forbrukere.

Nei til EU vil berømme NVE for å utarbeide et utredningsprogram med mange viktige elementer. Punktene vi har nevnt bør imidlertid inkluderes og gis tyngde i det endelige utredningsprogrammet.

Stort bilde i toppen: Vindpark i den belgiske delen av Nordsjøen. (Foto ved Jesse De MeulenaereUnsplash )

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Opprinnelsesgarantiordningen fredes, men til hvilken pris?

05. feb. 2025

Arbeiderpartiet lovet å skrote opprinnelsesgarantiordningen i Hurdalsplattformen. Nå har regjeringen snudd. Det er dårlig nytt for norsk industri.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Klar tale mot EUs fjerde energimarkedspakke på Trondheimskonferansen 2025

03. feb. 2025

Nei til EU var til stede på årets Trondheimskonferanse og arrangerte et godt besøkt EU/EØS-formøte. Årets resolusjon inneholder tydelige standpunkter mot overnasjonal kontroll fra EU i både energipolitikken og arbeidslivspolitikken.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.