Kastanjetreet, kriseberedskap og korona 

Krisesituasjonen har vist viktigheten av nasjonal råderett og sjølforsyning, skriver Kathrine Kleveland i lederartikkelen i Standpunkt.

I løpet av de åtte ukene med hjemmekontor på gården i Hillestad i Holmestrand har jeg fulgt våren komme. Tuntreet vårt, et snart femti år gammelt kastanjetre, har gått fra barkvistet til store blader, og straks vil det blomstre. På åkeren forsvant først de siste snøflekkene i kantene og sist uke spirte byggåkeren. Våren når alt grønnes gir framtidstro. 

Naturen har gått sin gang og ikke brydd seg om koronaviruset, men mye annet har vært berørt. Da grensene ble stengt og samfunnet lukket ned, folk hamstret og usikkerheten rådet på alle felt i samfunnet, forsto folk at vi må være beredt på hjemmebane. Sjølforsyning og beredskap når det gjelder både mat, medisiner og annet nødvendig materiell ble dagsaktuelt. 

Artikkelen fortsetter under bildet. 

02 Ukrut kastanjetegning 2344
Tegning: Pål Hansen alias UKRUT.no

En av lærdommene det frigjorte Norge tok med seg etter 1945, var å bygge opp sivil beredskap og solide lagre med korn, fôr og livsnødvendigheter. En annen lærdom var at det vesle dyrkbare arealet som fins i dette landet, må utnyttes til å produsere mat. Beredskapslager for korn ble likevel nedlagt i Norge i 2003. Norge har doblet kornimporten siden tusenårsskiftet. Det er på høy på tide å ta innover seg at et internasjonalt marked med ubegrenset tilgang på mat er en utopi. 

I 1953 opprettet Stortinget Norsk medisinaldepot som fikk enerett på import, eksport og engrossalg av alle legemidler i Norge. Norsk medisinaldepot ble ofra for å få inngått EØS-avtalen i 1992. Pandemien de siste ukene har visst oss hvor sårbare vi i Norge har blitt i slike krisesituasjoner og hvor mange land i EU først og fremst prioriterer egne behov. Polen nekta eksport av håndsprit til Norge, og Kina måtte hjelpe oss med masker. EØS-avtalen sikret altså ikke fri flyt likevel. Om Norge burde hatt større lager av smittevernutstyr og egen produksjon av medisiner har naturlig nok blitt diskutert. 

Mens Norge og Europa var midt i kampen mot koronapandemien, godkjente et flertall på Stortinget en ny EU-forordning som flere fageksperter advarer mot fordi Norge må kjøpe tester fra kommersielle aktører i stedet for å lage tester selv.

Norge etablerte seg raskt blant de landene som testet flest pasienter per innbygger. Vi får via EØS-avtalen et regelverk presset gjennom som ikke er tilpasset norsk virkelighet. Det er uholdbart at vi i Norge fratas mulighetene for å lage egne tester ved en eventuell ny pandemi.  

Regjeringens krisepakker til næringslivet holdt på å bli utsatt fordi det måtte godkjennes av EØS-tilsynet ESA. Norge må spørre ESA om lov, og en tillatelse blir bare gitt hvis ESA finner dekning i EU-rammeverket. Regjeringa hadde sørget for at kompensasjonsordninga holdt seg innenfor EUs midlertidige kriserammeverk. Likevel våget den ikke å åpne søknadsportalen på tidspunktet som var varslet fordi portalen ikke var formelt godkjent av ESA. Norge er fortsatt prisgitt hva Brussel og ESA måtte finne på. I denne akutte situasjonen var vi mer enn noen gang avhengig av nasjonal handlefrihet.   

Når det gjelder beredskap, er Nei til EU en beredskapsorganisasjon i kampen mot EU-medlemskap. I april passerte vi 15 år med nei-flertall på alle meningsmålinger der det norske folk er blitt spurt om de ville stemme for eller mot norsk medlemskap i EU. Og de fleste nordmenn svarer stadig nei, uavhengig av hvem som spør. 

I Italia viste en meningsmåling noen uker inn i koronakrisen at 49 prosent av italienerne ønsket seg ut av EU, mens 51 prosent vil bli. Da Italia etterspurte smittevernutstyr fra de andre EU-landene fikk de nei, og det ble Kina som sendte utstyr først. Det tok tid før EU kom på banen, og fremdeles er ikke de økonomiske støtteordningene ferdig utformet. Italia har vært hardt rammet, og et norsk sykehusteam har også bistått underveis.  

Krisesituasjonen har vist viktigheten av nasjonal råderett og sjølforsyning, og jeg er glad at flertallet i Norge fortsatt ser at et Norge utenfor EU er det beste! 

Standpunkt 2-2020

Denne lederartikkelen har stått på trykk i Standpunkt 2-2020.

reLATERT

Se alle arrangementer

EUs tollavgjørelse om norske ferrolegeringer er uakseptabel 

13. nov. 2025

EU har gjort det klart at det legges opp til at Norge vil rammes av toll på ferrolegeringer.

Ingen seier i saken mot minstelønn 

11. nov. 2025

I dag avsa EU-domstolen sin dom i saken om minstelønnsdirektivet.  – Nå må regjeringa stå på kravet om at minstelønnsdirektivet ikke er EØS-relevant, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.  

På tide å få jernbanen tilbake på rett spor, Støre?

11. nov. 2025

AP, SV, Rødt, Sp og MDG stemte nei til innføring av jernbanepakke 4. Disse fem partiene har i dag flertall på stortinget. Det er på tide å få tilbake politisk kontroll over jernbanen.

Esa eser ut

10. nov. 2025

EØS-tilsynet Esa vil overstyre jernbanen i Norge og regjeringen vil øke Esas budsjett med mange millioner. Begge deler er lite lurt.

Er Norges regler for bruk av innleie i arbeidslivet lovlige etter EØS-avtalen?

06. nov. 2025

Den norske staten har til nå seiret i rettsprosessene der det stilles spørsmål ved overenstemmelsen mellom innleiereglene som ble innført i 2023 og EØS-avtalen. En endelig konklusjon er imidlertid et stykke unna.

Landbrukskonferansen 2025

05. nov. 2025

På høstens landbrukskonferanse var det innledninger om EU regelverket om genmat og for, avskogingsforordningen, aktuelle saker fremover i EU og handlingsrommet i EØS-avtalen og innledning fra SV om hvordan de ser situasjonen etter valget.

ESA åpner sak mot Norge: Kampen om kontrollen over jernbanen

04. nov. 2025

Nei til EUs podcast med Helga Hustveit og Morten Harper, politiske rådgivere i Nei til EU.

Nei til EU krever politisk kontroll over jernbanen  

30. okt. 2025

– Nå ser vi de langsiktige konsekvensene av tilslutninga til jernbanepakke 4, hvor vi mister politisk kontroll over viktig infrastruktur, sier Einar Frogner, leder av Nei til EU. 

Hvor blir det av strengere kjemikaliereguleringer?

29. okt. 2025

Revideringen av kjemikaliereguleringen REACH viser både hvordan prosesser i EU kan gå alt for treigt, hemmelighold fra EU-kommisjonen og makten til industrilobbyen.

Ja til nasjonal sjøltillit – nei til EU-tilpasning

27. okt. 2025

Nei til EU forventer at neiflertallet på Stortinget setter foten ned mot EU-tilpasning som begrenser norsk politisk handlefrihet og suverenitet.

Ikke kutt i støtten til EU-opplysning

16. okt. 2025

EU- og EØS-debatten har blusset opp de siste årene, samtidig foreslår regjeringen kutt i støtten til EU-opplysning.

Stortinget sier nei til å innføre resten av EUs fjerde energipakke

15. okt. 2025

Et stort flertall på Stortinget har sagt nei til å innføre ytterligere ett direktiv og fire forordninger i EUs fjerde energipakke. Regjeringen bør nå legge ned veto.