Vannkraftverk.

Nei til EU advarer mot forsøk på forskuttert innføring av EUs fjerde energimarkedspakke

I sitt høringssvar til foreslåtte endringer i fornybardirektivet m.fl. advarer Nei til EU mot det som kan oppfattes som forsøk på å forskuttere innføring av EUs fjerde energimarkedspakke.

Høringssvar fra organisasjonen Nei til EU

vedrørende forslag til endringer i fornybardirektivet, energieffektiviseringsdirektivet og bygningsenergidirektivet.

Vi viser til Olje- og energidepartementets høringsbrev angående de tre forannevnte endringsdirektivene.

Endringsforslagene fra EU-kommisjonen er tett forbundet med initiativet REPowerEU, som igjen er begrunnet med EUs ønske om å frigjøre seg fra avhengighet av russisk gass og olje. En konsekvens er at unionen vil ha forsikringer om enda større norske gassleveranser, etter at EU nå har klassifisert gass og atomkraft som «grønn energi».

I det følgende vil vi rette oppmerksomheten spesielt mot endringsforslaget til fornybardirektivet.

Et uttalt virkemiddel for å styrke fornybarandelen er en svært omfattende utbygging av havvind og vindkraft på land. Flere EU-land planlegger gigantiske prosjekter i sine økonomiske soner. Likevel mener EU-kommisjonen at det går for langsomt, og vil ha fortgang i prosedyrene.

En ny artikkel (15b) i Fornybardirektivet forplikter medlemsstatene til å utpeke land- og havområder som er nødvendige for installasjon av anlegg til produksjon av energi fra fornybare energikilder for å oppfylle deres nasjonale bidrag til oppfyllelsen av 2030-målet for fornybar energi i EU.

Gjennom en annen tilføyd artikkel (3) forplikter Norge seg, om det ikke gjøres EØS-unntak, sammen med EUs medlemsstater til å sørge for at fornybare energikilder senest i 2030 utgjør minst 45 % av Unionens endelige bruttoenergiforbruk. Selv om fornybarandelen i EU øker raskt, er dette et ambisiøst mål som Norge kan bli medansvarlig for at EU når. Det vil måtte skje gjennom økt strømeksport, med tilhørende økt strømprisnivå i Norge, og i verste fall på bekostning av egne norske kraftbehov.

Norge kan bli medansvarlig for at EU når sine klimamål gjennom økt strømeksport, med tilhørende økt strømprisnivå i Norge, og i verste fall på bekostning av egne norske kraftbehov.

Det er grunn til å minne om at Hurdalsplattformen sier at regjeringa vil «sørge for at beslutninger om utbygging av kraft og sammensetningen av den norske kraftmiksen forblir norske, nasjonale beslutninger». Et potensielt norsk medansvar for at EU når sine mål om mer fornybar energi, vil gi sterke føringer som kan undergrave en objektiv, demokratisk og nasjonal beslutningsprosess.

Norge er som kjent mer enn selvforsynt med energi, og har aldri hatt behov for russisk gass. Når disse forslagene likevel blir et tema for Norge i EØS er det fordi Norge er blitt del av energiunionen, og i denne egenskap vil forplikte seg til å bli en enda større krafteksportør til EU enn vi er i dag. I Kommisjonens forslag ligger også et mål om at importert fossilt brensel fra tredjeland erstattes av fornybar energi.

Tilsynelatende har regjeringen allerede begynt å forskuttere forslagene fra EU.

Statsministeren har i et eget brev gitt EU lovnader om at en stor del av energien fra den storstilte norske havvindssatsingen vil bli eksportert til kontinentet. Også olje- og energiministeren gir løfter om økt norsk energieksport i form av bl.a. gass og havvind i en felleserklæring med EUs energikommissær den 23. juni i år.

Slike løfter harmonerer dårlig med intensjoner om at krafta i første rekke skal komme norsk industri til gode. De harmonerer heller ikke med garantier gitt av regjeringen om at det ikke er aktuelt med såkalte hybridkabler. Det er vanskelig å se for seg hvordan eksport av kraft fra havvind skal foregå rasjonelt uten slike kabler, hvis hensikten også er å forsyne landbasert næringsliv og forbrukere i Norge.

Alle tre endringsforslag fra Kommisjonen refererer til direktiver som inngår i EUs fjerde energimarkedspakke (Ren energi-pakken). Ingen av disse direktivene fra “pakken” er tatt inn i EØS-avtalen. Når disse legges ut på høring med kort frist, kan det oppfattes som et forsøk på å forskuttere innføring av fjerde energimarkedspakke. Det vil Nei til EU på det sterkeste advare imot.

Vi stiller oss også undrende til at departementet har slikt hastverk at dokumentene som ligger til grunn, ikke er oversatt til norsk. Det er ikke tillitvekkende når frivillige organisasjoner ser seg nødt til å påta seg oversetteroppgaven.

EU-kommisjonen anbefaler i en egen henstilling i tilknytning til regelverket «å fremskynde tillatelsesprosedyrene for fornybare energiprosjekter og fremme kraftkjøpsavtaler».[1] Den ser på «administrative hindringer» som en alvorlig flaskehals for nye prosjekter, og vil derfor ha hurtigere konsesjonsbehandling. Dette innebærer nødvendigvis mindre omfattende forundersøkelser og konsekvensanalyser, noe som blant annet bekymrer fiskerinæringa og mange kystkommuner.

Rundt 200 naturressurskommuner frykter for at EU-forslagene innebærer gjeninnføring av nasjonal ramme for vindkraft, hvor lokaldemokratiet blir overkjørt. NVE-forslaget om å klarere 13 områder for vindkraft, er som kjent midlertidig parkert av regjeringa.

Den akutte krisa på det norske kraftmarkedet er langt på vei en direkte følge av norsk tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke i 2018/19. Norske myndigheters manglende evne til å møte denne krisa viser med all tydelighet at det nasjonale handlingsrommet er innsnevret. Med EUs fjerde energimarkedspakke vil handlingsrommet stenges ytterligere.

Til Energi og Klima sa olje- og energiministeren i slutten av juni at han ikke er begeistret for EU-kommisjonens forslag om hastebehandling av vindkraftkonsesjoner. Denne manglende begeistringen bør følges opp med norsk avvisning av endringsdirektivene så vel som Ren energi-pakken de inngår i.

Når det gjelder revideringene av energieffektiviseringsdirektivet og bygningsenergidirektivet kan Norge i stedet videreutvikle eget regelverk for energisparing, som tilpasses norsk situasjon og nasjonale klimamål.

Nei til EU, 16. august 2022.

 

[1] «KOMMISSIONENS HENSTILLING af 18.5.2022 om fremskyndelse af tilladelsesprocedurerne for projekter om vedvarende energi og fremme af elkøbsaftaler»


https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=PI_COM:C(2022)3219&from=EN

Stort bilde i toppen: Vannkraftverk. (© Statkraft)

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.

Nei til fjerde energimarkedspakke!  

27. jan. 2025

Vi står midt i en regjeringskrise. Ap og Sp blir ikke enige om EUs fjerde energimarkedspakke.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.