Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU.

Norge må beholde energimakten

Vil Norge selv kunne regulere og bestemme strømprisene om Norge er tilknyttet EUs energibyrå ACER, spør Kathrine Kleveland i et svar til olje- og energiminister Terje Søviknes.

I NRKs Norge i dag mandag 6. november hørte vi at det nå er så mye vann i elvene at vannmagasinene er nesten fulle landet rundt. Vanligvis pleier prisene å gå opp når det nærmer seg vinter, men i år vil antagelig prisstigningen bli svak siden magasinene er så fulle. Lavere priser for forbruker, lavere priser for industrien. Men vil det fortsatt kunne være slik?

Vil Norge selv kunne regulere og bestemme strømprisene om Norge er tilknyttet EUs energibyrå ACER? Kan norske myndigheter på selvstendig grunnlag regulere markedet sjøl om vi tilknyttes ACER? Dette og andre spørsmål bekymrer oss... 

Olje- og energiminister Terje Søviknes forsøker å berolige leserne i Rogalands Avis fredag 3. november med at NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) skal samarbeide med ACER om gode løsninger. ACER skal ikke bestemme hvilken vei strømmen skal gå i kablene, men "i visse tilfeller” kan ACER løse uenighet mellom nasjonale energireguleringsmyndigheter dersom dette oppstår. Jeg er ikke beroliget.

Søviknes er også glad for at «NVE har en plass ved bordet i ACER». Jeg skal være ærlig – heller ikke dette beroliger meg.

Nei til EU er bekymret for at en tilknytning til ACER er første skritt på å skli inn i EUs energiunion. Norge står utenfor EU, og vi har ikke behov for at EU skal få makt over vår energipolitikk.

Regjeringen mener at suverenitetsavståelse til EUs energibyrå kan behandles med simpelt flertall.

-Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU

Regjeringen mener at suverenitetsavståelse til EUs energibyrå kan behandles med simpelt flertall. Fordi det ikke er ACER som setter vedtak ut i livet, det er det et norsk organ som gjør, nemlig den nyopprettede reguleringsmyndighet for energi RME. Men hvem er det da som bestemmer?
ACER fatter vedtak, så kopierer EFTAs overvåkningsorgan ESA vedtakene og sender dem til RME som kopierer kopiene.  

Slik det står i klartekst i Stortingsproposisjon 5L side 26: Artikkel 37 nr. 1 (d) fastsetter at reguleringsmyndigheten skal følge og gjennomføre rettslig bindende vedtak fra ACER eller Kommisjonen.

RME skilles ut fra NVE og blir mer uavhengig enn Nobelkomiteen. Det lovfestes at norske myndigheter ikke kan instruere RME, det lovfestes egen post i Statsbudsjettet og organet skal ha en leder som ikke kan avsettes. Klageadgangen går fra departementet til et like uavhengig klageorgan. Her fjernes enhver politisk styring. Dette vil rett og slett være EU og ACERs forlengede arm inn i Norge.

Om dette ikke er å avgi suverenitet etter Grunnloven, hva er det da? Vi snakker om å avgi kontrollen med vår viktigste evigvarende ressurs, fossefallene. Vi snakker om det skal være mulig å bevare vår kjerneindustri. Vi snakker om strømpris og forsyning i et kaldt langstrakt land.

Så skal dette behandles som en småsak med simpelt flertall i Stortinget.  Har vi glemt at det bare er tre år siden vi feiret Grunnlovens 200-års jubileum?

Stort bilde i toppen: Kathrine Kleveland, leder i Nei til EU. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange i Oslo er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.