Demonstranter fra Nei til EU under aksjonsdagen for politisk styrte strømpriser 16. mars 2023 i Oslo.

Norges ja til Acer må behandles på nytt

Energimarkedspakke III innebar å knytte Norge enda tettere til EUs energimarked og at energibyrået Acer skulle få makt i Norge. Stortinget sa ja, men visste de egentlig hva de gjorde?

For nøyaktig fem år siden debatterte Stortinget hvorvidt Norge skulle slutte seg til Energimarkedspakke III og energibyrået Acer. 

Debatten den 22. mars 2018 fikk stor oppmerksomhet. Det var protester, streiker og et samlet LO sa nei til energimarkedspakka. Det store presset gjorde deler av Stortinget så desperate at de var villig til å si nærmest hva som helst for å roe gemyttene.

Først ut var statsminister Erna Solberg dagen før selve debatten. I Stortingets spørretime mente hun Acer-motstanden kunne sammenlignes med de som sprer konspirasjonsteorier om Arbeiderpartiet på ytre Høyre.

Deretter var det statsråd Terje Søviknes fra Frp sin tur. I Stortings­debatten uttalte han at Acer «er verken mer eller mindre enn det – et samarbeidsorgan som skal gi råd og veiledning om videreutviklingen av energimarkedene i Europa».

Statsrådene fikk deretter følge av representanten Else-May Botten fra Ap, som la vekt på at Acer kun var «et samarbeidsorgan». Representanten Lene Westgård Halle fra Høyre mente også det var uproblematisk at Acer var «gitt myndighet til å treffe bindende vedtak om strøm som krysser landegrensene» fordi det bare skulle skje «dersom landene selv ikke klarer å komme til enighet».

En rekke representanter fra særlig Senterpartiet og SV, som nok hadde lest blant annet artiklene 4, 7, 8 og 9 i Acer-forordningen, protesterte mot disse uttalelsene, men til ingen nytte. Regjeringen med venner fant trøst i egne fantasier. Høyre, Ap, Frp, Venstre og MDG stemte ja til Acer og energimarkedspakka.

Siden den gang har EU-domstolen lagt fram svaret. I en uttalelse fra februar i år slo den fast at «Acer er kompetent til å avgjøre enkeltspørsmål» og byrået er «ikke bundet av noen avtalepunkt mellom de kompetente nasjonale myndighetene». Det blir også presisert at EUs intensjon hele veien har vært å «styrke Acers individuelle beslutningsmyndighet».

Med andre ord, det var aldri tale om et «samarbeidsorgan» slik olje og energiministeren fra Frp påsto. Det var aldri tale om et organ med en «rådgivende rolle» slik Høyres representant Heglund prøvde å framstille det som, og det spiller ingen rolle om «landene er enige» slik Høyres Westgård-Halle gjemte seg bak.

Det er nå ingen tvil om at Acer alltid har vært et overnasjonalt organ med myndighet til å beslutte enkeltsaker som involverer Norge, og det er ikke av betydning om Norge og naboland blir enige seg imellom. Acer kan overprøve også disse avtalene.

Så er spørsmålet: Hva skal bli konsekvensene? Hvordan håndterer Stortinget at Norge avga suverenitet til Acer på falske premisser?

Grunnloven § 82 annet ledd slår fast at «Intet medlem av statsrådet må fremlegge uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget». Hva vil Stortinget gjøre med at olje og energiminister Søviknes ga uriktige opplysninger i Stortingsdebatten den 22. mars 2018?

Min mening er at Stortinget, i lys av det vi nå vet, må behandle saken på nytt. Det er klart at Stortinget bygget på feil faktisk grunnlag og at regjeringen feilinformerte Stortinget i debatten. Da burde det være i alles ­interesse, uavhengig av standpunkt i saken, å debattere og stemme over saken på nytt. For vi er vel alle enige om at Stortinget burde ta avgjørelser basert på fakta framfor fleip, eller?

Innlegget stod på trykk i Klassekampen 22. mars. 

Stort bilde i toppen: Demonstranter fra Nei til EU under aksjonsdagen for politisk styrte strømpriser 16. mars 2023 i Oslo. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

Vårt vern mot elektrosjokk: Ut av EUs energiunion!

06. juni 2025

Strømpriskrisa rammer vanlige folk, industri og landbruk. Ta tilbake kontrollen!

EU-sak mot Danmark om fornybardirektivet

05. juni 2025

EU-kommisjonen setter makt bak fornybardirektivets tidsfrister og andre krav for raskere behandling av kraftutbygging. Nå har kommisjonen åpnet sak også mot Danmark.

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.