Delebilde fra Nei til EU under ACER-debatten (2018).

Ny nettleie kommer også fra EU

Modellen for nettleie skal godkjennes av Reguleringsmyndighet for Energi (RME), som er ACERs forlengede arm i Norge.

11 nettselskap og forbrukerorganisasjoner er blitt enige om en ny modell for nettleie. De håper at denne blir godtatt av Reguleringsmyndighet for Energi (RME). Inntil det skjer er det RMEs opprinnelige forslag som blir innført fra 1. juli.

Opprinnelig forslag

Nytt forslag

Maksimum 50% skal betales etter kilowattimer brukt

Minimum  50% skal betales etter kilowattimer brukt

Høyeste effekt i én time i forrige måned bestemmer pris på fastledd

Høyeste effekt i tre timer i måneden bestemmer pris på fastledd.

Mindre på natt, helg og om sommeren

Mindre på natt og i helg


Begge modeller gjør det komplisert for en vanlig forbruker. Men det er tross alt lettere å unngå at både vaskemaskin og støvsuger går i tre timer enn ei time. Men det de fleste har reagert på er at energisparing blir mindre lønnsomt når strømforbruk utgjør under halvparten av nettleien. Slik sett er jo den nye modellen hakket bedre for energisparing,

Men da må forskriften endres. Formelt er det Olje og Energidepartementet som står som underskriver. Men den er laget av Reguleringsmyndigheten for Energi (RME) og må endres av RME. Og RME er en gjøkunge i forvaltningen vår. Da Norge innførte EUs energimarkedspakke 3 og tilsluttet seg EUs energibyrå ACER, måtte loven endres slik at politiske myndigheter mistet all kontroll med RME. Det er kun ACER som kan instruere RME.

Skal det felles forslaget vinne gjennom må forskriften endres før 1. juli.  Flasken peker på RME.

Ny forskrift om nettleie

Oppdatering 30. juni 2022

Olje- og energidepartermentet har presisert forskriften slik:

«Energileddet skal dekke marginale tapskostnader. Energileddet kan i tillegg dekke en andel av nettselskapets øvrige kostnader. Energileddet kan ha et påslag når nettet er høyt belastet. Inntektene fra energileddet kan maksimalt utgjøre 50 prosent av nettselskapets inntekter fra hver kundegruppe. Inntektene fra energileddet kan likevel overstige 50 prosent fram til 1. juli 2024.»

Olje- og energidepartementet vil be Reguleringsmyndigheten for energi (RME) foreta en evaluering av nettselskapenes nettleiestruktur i løpet av 2024, heter det.

Stort bilde i toppen: Delebilde fra Nei til EU under ACER-debatten (2018). (Nei til EU)

reLATERT

Se alle arrangementer

Jonas og Ernas EU-allianse er skadelig for Norge 

28. mai 2025

– Det kan koste Jonas Gahr Støre statsministerposten at han går i kompaniskap med Erna Solberg for å starte innføringen av EUs fjerde energipakke, sier Nei til EU-leder Einar Frogner.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

Ny De Facto-rapport om kraftpolitikk og norsk industri

22. mai 2025

Last ned rapporten «Pris og prioritering: To kraftige utfordringer for norsk industri», skrevet av Isak Lekve i De Facto.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.

Forslag om nei til EUs fjerde energipakke i Stortinget

09. april 2025

10. april behandler Stortinget flere representantforslag om kontroll med krafta, EUs fjerde energipakke og ut av ACER.

Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke

03. april 2025

Ren energi eller dysfunksjonelt marked? Det er tema i Vett 1 2025 EUs energiunion og fjerde energipakke.