ScotRail tilbake til det offentlige.

Skotsk jernbanedrift tilbake i offentlig regi

Det EU-vennlige uavhengighetspartiet SNP nasjonaliserer jernbanen i Skottland. Paradokset er at det ville ha vært umulig dersom Storbritannia fremdeles var bundet av EU-regelverket.

Tjenestene til ScotRail vil fra neste år foregå i offentlig regi, gjennom et selskap heleid og kontrollert av den skotske regjeringa, kunngjorde den skotske transportministeren Michael Matheson 17. mars.

Etterlengtet beslutning

Beslutningen er møtt med protester fra de skotske konservative, til tross for at den konservative regjeringa til Boris Johnson allerede har gått til midlertidig renasjonalisering av de viktigste jernbanestrekningene i England og Wales.

Men skotter flest, inkludert transportarbeidernes fagforeninger, skotske Labour og lokomotivførerforbundet ASLEF hilser vedtaket velkommen, og sier at dette var på høy tid.

Nederlandske Abellio vant anbudskontrakten for ScotRail i 2015 med varighet fram til 2025. Denne perioden er nå avkortet til 2022. Abellio har driftet flere andre jernbanestrekninger i Storbritannia som nå er i ferd med å bli renasjonalisert.

Skottland går til valg i mai. Mye står for spill for uavhengighetspartiet SNP og førsteminister Nicola Sturgeon, som mistet sitt reine flertall i 2016 og styrer en mindretallsregjering.

Krysningsspor for SNP

Det regjerende SNP har lenge krevd at Skottland sjøl skal ha styring over jernbanen. Vedtaket blir begrunnet med «en rekke mangler ved det nåværende anbudssystemet».

Partiet presser på for en ny folkeavstemning for løsrivelse fra resten av Storbritannia. Et flertall blant skottene stemte mot brexit og ville bli værende i EU, ut fra tankegangen om at «min fiendes fiende er min venn». SNP håper stadig på drahjelp fra EU og fantaserer om et «uavhengig» Skottland som medlem av Unionen.

Paradokset er at det er nettopp brexit som har gjort det mulig å gjeninnføre offentlig eierskap og kontroll med jernbanen. Mange av SNPs velgere og skotter flest er trolig ikke klar over at dødsstøtet for anbudssystemet og en varig nasjonalisering av ScotRail, er uforenlig med EUs fjerde jernbanepakke og kravet om obligatorisk konkurranseutsetting som ligger i pakka.

Stort bilde i toppen: ScotRail tilbake til det offentlige. (CC BY-NC-ND KC2000/flickr)

reLATERT

Se alle arrangementer

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Del 7 Beredskap i en urolig tid

12. feb. 2024

Denne delen omhandler fire områder innen beredskap: mat, transport, helse og energi.

Del 6 Digitale trusler mot demokratiet

12. feb. 2024

EU ønsker å lage reguleringer som er i forkant av den hurtige digitale utviklingen, hvilket er fornuftig.

Uvisst om ESA godtar sentrallås for drosjene

08. jan. 2024

Samferdselsministeren vil innføre sentrallås for taxinæringa. Han har også klokelig funnet ut at det er på tide å tallfeste hva midlertidig busskabotasje skal bety.

Brexit fra Baskerville

08. jan. 2024

Skremslene sprekker når Det internasjonale pengefondet forventer sterkere vekst i Storbritannia enn i de store EU-landene.

Sikkerhet og beredskap

18. des. 2023

Notat fra Nei til EUs folkestyreutvalg nr. 2 2023.

EU vil ha full kontroll over den digitale lommeboka di

09. nov. 2023

Bak lukkede dører har EU gjennomført såkalte trilogforhandlinger om et nytt verktøy som kan invadere nettleseren din. Den digitale lommeboka skal være gyldig i hele EU/EØS.

Masseovervåking setter demokratiet i fare

09. nov. 2023

Chat Control 2.0 kan bli det alvorligste inngrepet mot retten til privatliv og ytringsfrihet i Europa i nyere tid.

Drosjeutvalget balanserer på den gule veistripa

06. juli 2023

Ved å styre strengt etter den gule stripa håper Drosjeutvalget at de ikke blir overkjørt av ESA.

Etikken i teknikken

15. mai 2023

Hvor smart er det å gi kommersielle selskapers kunstige intelligens tilgang til helseopplysninger?

Sjåfører i blindsonen

02. mai 2023

Transporten er på ville veier når de som vil drive seriøst, taper i konkurransen, og kontrollmyndighetene ikke henger med i svingene.

Ute og sykler

17. april 2023

EUs Green Deal skal kutte klimautslipp, men er også en strategi for økonomisk vekst. Kommisjonen har mye å bevise.