Det EU-vennlige uavhengighetspartiet SNP nasjonaliserer jernbanen i Skottland. Paradokset er at det ville ha vært umulig dersom Storbritannia fremdeles var bundet av EU-regelverket.
Tjenestene til ScotRail vil fra neste år foregå i offentlig regi, gjennom et selskap heleid og kontrollert av den skotske regjeringa, kunngjorde den skotske transportministeren Michael Matheson 17. mars.
Etterlengtet beslutning
Beslutningen er møtt med protester fra de skotske konservative, til tross for at den konservative regjeringa til Boris Johnson allerede har gått til midlertidig renasjonalisering av de viktigste jernbanestrekningene i England og Wales.
Men skotter flest, inkludert transportarbeidernes fagforeninger, skotske Labour og lokomotivførerforbundet ASLEF hilser vedtaket velkommen, og sier at dette var på høy tid.
Nederlandske Abellio vant anbudskontrakten for ScotRail i 2015 med varighet fram til 2025. Denne perioden er nå avkortet til 2022. Abellio har driftet flere andre jernbanestrekninger i Storbritannia som nå er i ferd med å bli renasjonalisert.
Skottland går til valg i mai. Mye står for spill for uavhengighetspartiet SNP og førsteminister Nicola Sturgeon, som mistet sitt reine flertall i 2016 og styrer en mindretallsregjering.
Krysningsspor for SNP
Det regjerende SNP har lenge krevd at Skottland sjøl skal ha styring over jernbanen. Vedtaket blir begrunnet med «en rekke mangler ved det nåværende anbudssystemet».
Partiet presser på for en ny folkeavstemning for løsrivelse fra resten av Storbritannia. Et flertall blant skottene stemte mot brexit og ville bli værende i EU, ut fra tankegangen om at «min fiendes fiende er min venn». SNP håper stadig på drahjelp fra EU og fantaserer om et «uavhengig» Skottland som medlem av Unionen.
Paradokset er at det er nettopp brexit som har gjort det mulig å gjeninnføre offentlig eierskap og kontroll med jernbanen. Mange av SNPs velgere og skotter flest er trolig ikke klar over at dødsstøtet for anbudssystemet og en varig nasjonalisering av ScotRail, er uforenlig med EUs fjerde jernbanepakke og kravet om obligatorisk konkurranseutsetting som ligger i pakka.