ScotRail tilbake til det offentlige.

Skotsk jernbanedrift tilbake i offentlig regi

Det EU-vennlige uavhengighetspartiet SNP nasjonaliserer jernbanen i Skottland. Paradokset er at det ville ha vært umulig dersom Storbritannia fremdeles var bundet av EU-regelverket.

Tjenestene til ScotRail vil fra neste år foregå i offentlig regi, gjennom et selskap heleid og kontrollert av den skotske regjeringa, kunngjorde den skotske transportministeren Michael Matheson 17. mars.

Etterlengtet beslutning

Beslutningen er møtt med protester fra de skotske konservative, til tross for at den konservative regjeringa til Boris Johnson allerede har gått til midlertidig renasjonalisering av de viktigste jernbanestrekningene i England og Wales.

Men skotter flest, inkludert transportarbeidernes fagforeninger, skotske Labour og lokomotivførerforbundet ASLEF hilser vedtaket velkommen, og sier at dette var på høy tid.

Nederlandske Abellio vant anbudskontrakten for ScotRail i 2015 med varighet fram til 2025. Denne perioden er nå avkortet til 2022. Abellio har driftet flere andre jernbanestrekninger i Storbritannia som nå er i ferd med å bli renasjonalisert.

Skottland går til valg i mai. Mye står for spill for uavhengighetspartiet SNP og førsteminister Nicola Sturgeon, som mistet sitt reine flertall i 2016 og styrer en mindretallsregjering.

Krysningsspor for SNP

Det regjerende SNP har lenge krevd at Skottland sjøl skal ha styring over jernbanen. Vedtaket blir begrunnet med «en rekke mangler ved det nåværende anbudssystemet».

Partiet presser på for en ny folkeavstemning for løsrivelse fra resten av Storbritannia. Et flertall blant skottene stemte mot brexit og ville bli værende i EU, ut fra tankegangen om at «min fiendes fiende er min venn». SNP håper stadig på drahjelp fra EU og fantaserer om et «uavhengig» Skottland som medlem av Unionen.

Paradokset er at det er nettopp brexit som har gjort det mulig å gjeninnføre offentlig eierskap og kontroll med jernbanen. Mange av SNPs velgere og skotter flest er trolig ikke klar over at dødsstøtet for anbudssystemet og en varig nasjonalisering av ScotRail, er uforenlig med EUs fjerde jernbanepakke og kravet om obligatorisk konkurranseutsetting som ligger i pakka.

Stort bilde i toppen: ScotRail tilbake til det offentlige. (CC BY-NC-ND KC2000/flickr)

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny handelsavtale med Storbritannia

08. juni 2021

Den nye avtalen gir bedre vilkår for norsk eksport av sjømat, men britene har fått kvoter for svin, kylling og grønt som undergraver norsk landbruk. Nå er det ekstra nødvendig at regjeringen krever reduksjon i EUs tollfrie kvoter for landbruksvarer.

Jernbanen tilbake under nasjonal styring

05. juni 2021

Uttalelse vedtatt av Nei til EUs rådsmøte 5. juni 2021.

Toget går for handlingsrommet i EØS 

28. mai 2021

I dag handler det om jernbane. I morgen kan det dreie seg om arbeidsliv, vannforsyning, forsvarsavtaler eller andre saker som blir overlatt i hendene på EU-byråer.  

Regjeringen må ikke gi landbruksinnrømmelser til Storbritannia

28. mai 2021

Norges forhandlinger med Storbritannia om en ny handelsavtale etter brexit er i sluttfasen. Oppslag i media tyder på at tollfrie kvoter for landbruksvarer er et tema. Nei til EU krever at regjeringen ikke gir Storbritannia noen innrømmelser på landbruksområdet.

Farlig norsk spill med EØS-avtalen

14. mai 2021

De eneste som tjener på en jernbanepakke som svekker EFTA-pilaren i EØS, er de som ønsker enveisbillett til EU.

Et EU og EØS til besvær

30. april 2021

Tidene forandrer seg. For å nevne noe; Storbritannia har gått ut av EU og NEI TIL EU har vunnet fram i Høyesteretts plenum å kunne føre sak mot Staten i Acer-saken.

God 1. mai!

30. april 2021

Regjeringa vil melde jernbanen vår inn i EU. Vi sier nei!  

Spørsmål og svar om EUs fjerde jernbanepakke

28. april 2021

Finn svar på det du lurer på når det gjelder EUs fjerde jernbanepakke. Denne siden blir løpende oppdatert.

EØS bestemmer

27. april 2021

Hvordan EØS-avtalen overstyrer arbeidslivslovgivning, tariffavtaler,  jernbane og energipolitikk.

Lysene blinker for EØS

19. april 2021

Vil de som er for EØS bidra til at EØS-avtalen bevarer forskjellene fra et EU-medlemskap?

Veipakka inn i ny rundkjøring

15. april 2021

Veipakka til EU ble etter lang tids tautrekking vedtatt sommeren 2020. Nå vurderer EU-kommisjonen å gå nye runder med Rådet og parlamentet for å vurdere om den sosiale delen av veipakka «skader klimaet».

Jernbanebyrået ERA kort fortalt

14. april 2021

EUs jernbanebyrå ERA vil tvinge én felles mal på jernbanesystemene i Europa. Det kan gå på sikkerheten løs.