EØS, et pyramidespill?

Da Gro i 1992 skrev under EØS-avtalen var det for å sikre oss en EU-tilknytning selv om vi skulle si NEI i 1994. Det kan det være lite tvil om. Hun visste at denne avtalen om en del år ville vokse seg så mye sammen med norsk lovverk at det vil bli vanskelig å komme seg helt ut av avtalen selv om den en gang blir oppsagt.

Hun måtte også vite at med en mangedobling av direktiver også ville få en kolossal økning av forordninger, som har en lettere vei inn i lovverket. Dvs. at forordninger fra EU forandrer direktivene dit EU vil.

Gro og veskebærer Støre visste at det ville bli mest fokusert på enkelt direktiver og ikke på hele EØS-avtalen. Den blir vi uansett fortalt at " den tjener oss godt".

Gro visste også at EØS-avtalen er dynamisk (forandres underveis) og vil til slutt gjøre retretten vanskelig. Det er sånn at vi på papiret kan si opp avtalen med ett års oppsigelsestid. Dessverre er det ikke slik at vi kollektivt kan røske den opp med rota. Alt lovverk må fjernes rettsakt for rettsakt. En nesten uoverkommelig oppgave som vil ta svært lang tid.

EØS er ikke bare en handelsavtale ,men en integreringsavtale i EU. Vi kan sammenligne EØS med andre "skralleavtaler" der skallen går bare en vei. Eller vi kan sammenligne det med en krabbeteine. Lovene kommer inn men kan ikke komme seg ut før råtne tråden er borte.

Vi får nå snart ACER-dommen. Der ble det prosedert fra Nei til EU at kummulasjon (at flere rettsakter sammen er suverenitets avstående) Etter min mening må vi se på hele EØS-avtalens kummulasjon. Er den i sin helhet lovlig?

Kjære folk som har skjønt dette; Dere må snakke med alle som sier at "EØS-avtalen tjener oss godt" og forklare hvorfor den ikke gjør det. Folk tror på det myndighetene sier selv om det er feil. Dette er en urett det norske folket er påført.

Jan Otto Fiplingdal

Leder i Nordland Nei til EU

reLATERT

Se alle arrangementer

Partienes EU/EØS-standpunkt før valget i 2025!

18. juni 2025

Se presentasjonen av Nei til EUs nye rapport med Einar Frogner og Morten Harper.

Nei til EU krever full stans i nye energiregler fra EU

13. juni 2025

Et stortingsflertall av Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, KrF og MDG har i dag vedtatt innføring av fornybardirektivet, bygningsenergidirektivet og energieffektiviseringsdirektivet. Nei til EU krever nå full stans i innføring av nye energiregler fra EU.

Nei til EU mobiliserer mot energipakke 4: Stortinget må si nei til EU-direktiver!

11. juni 2025

Markering torsdag 12. juni 16.00 på Eidsvolds plass. 

EUs fjerde energipakke må avvises samlet

03. juni 2025

Nei til EU trapper nå opp arbeidet mot EUs fjerde energipakke foran Stortingets behandling fredag 13. juni.

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling.