ACER, Grunnloven og vår suverenitet.

Har vi en Regjering som ikke følger loven? Det kan se slik ut. Ved innføring av ACER og RME vil det bli innført en overnasjonal ordning som ikke kan kalles og kvalifiseres som mellomfolkelig, slik det blir hevdet fra lovavdelingen i Justisdepartementet.

§1 i vår Grunnlov sier: "Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhengig rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk". Slik blir det ikke hvis AP, Høyre, Venstre og Frp og om mulig Krf går inn for å slutte oss til EUs energiunion.

Peter Ørebech, jusprofessor i rettsvitenskap, uttaler: «Vedtak om å slutte seg til ACER kan heller ikke skje via grl. §115 fordi Regjeringens ønske om å slutte Norge til EUs energibyrå ACER, gjelder en internasjonal sammenslutning som Norge ikke er medlem av. Dersom Regjeringen fortsatt har ønske om å slutte seg til ACER må Regjeringen fremme forslag om endring av Grunnlovens §1».

Har vi en Regjering som ikke følger loven? Det kan se slik ut. Ved innføring av ACER og RME vil det bli innført en overnasjonal ordning som ikke kan kalles og kvalifiseres som mellomfolkelig, slik det blir hevdet fra lovavdelingen i Justisdepartementet, olje- og energiminister Søviknes og Aps Espen Barth Eide. De har pekt på lovadelingen sin uttalelse som om den var en analyse som var uavhengig av ACERs forhold til Grunnloven.

Men uttalelsen fra lovavdelingen er vel ikke noe annet en hvilken som helst fremstilling, fra en prosessfullmektig, av klientens syn på fakta og tolkning. De forsøker ihvertfall å tvinge gjennom et forslag som skal kvalifiseres som simpelt flertall. Men de aktuelle propsisjonene som ligger til behandling i Stortinget kan ikke gjennomføres slik Regjeringen foreslår.

Veien videre vil bestå i at Regjeringen erkjenner at denne ACER/RME-konstruksjonen er overnasjonal og at private rammes av EU-vedtakene uten at Norge kan ha noen innflytelse på vedtakene. EU er en stat som Norge ikke er medlem av. RME er et EU-organ og ikke for Norge. Norge har kun plikter, holde hus for de, finansiere det, men har ingen som helst rettigheter. RME er altså fristilt fra norske offentlige og private interesser. RME sine vedtak vil ramme norske private aktører, og de vil alltid gjøre det som EU dikterer via ESA. RME blir bundet til å gjennomføre EU-forordningene ord for ord, som en «kopimaskin». Norge vil dermed gå glipp av kontrollmuligheten og blir ikke herre i eget hus.

Lovavdelingen i Justisdepartementet hopper over at vedtak om å slutte seg til ACER heller ikke kan skje via §115 fordi Regjeringen sitt ønske om å slutte Norge til EUs energibyrå ACER, gjelder en internasjonal sammenslutning som Norge ikke er medlem av. Lovavdelingen drøfter ikke betydningen av medlemskap i det organet som treffer vedtak i nettopp energisaker med virkning for RME. Det er vel det vi kan kalle for formaljus som praktiseres nok en gang. Regjeringen vil nok legge fram forslag i Stortinget om at Norge skal tilknyttes ACER, men først må de fremme forslag om endring av Grunnlovens §1.

Åse Nordnes, styremedlem Sel og Heidal Nei til EU

Åse Nordnes
Åse Nordnes, styremedlem Sel og Heidal Nei til EU

reLATERT

Se alle arrangementer

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

18. april 2024

Nord-Trøndelag Nei til EU krever at regjeringa utnytter handlingsrommet i EØS avtalen til å legge ned veto mot fornybardirektivet. Fristen for høringssvar går ut 19. april. Høringsuttalelsen er gjengitt i artikkelen

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

–Uakseptabel EU-innblanding

08. april 2024

– Det er totalt uakseptabelt at EUs energikommissær forsøker å blande seg inn i norske politiske beslutningsprosesser, sier Einar Frogner, leder i Nei til EU.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.

Helseunion og ACER med Morten Harper

03. april 2024

Se opptak av Sør-Trøndelag Nei til EUs åpne møte på Litteraturhuset i Trondheim 10. januar 2024 med Morten Harper.

Det EU-styrte kraftregimet kan gi nye prisbomber

20. mars 2024

Norge har mistet adgangen til ensidig å bestemme nye prisområder for strømmen.

Del 3 Energi og kontrollen med krafta

12. feb. 2024

EU/EØS-regelverket har hatt stor innvirkning på norsk olje-, gass- og kraftsektor. Det gjelder på alt fra konsesjonspolitikk og ressursforvaltning til eierskap, selskapsstrukturer og markedsliberalisering.

Langreist strøm «forsvinner» i nettet. Du får regninga

18. jan. 2024

Det EU-styrte markedsregelverket fører til større energitap i strømnettet. Kostnadene blir overført til deg og meg gjennom økt nettleie.

Slik blir strømmen dyrere i nord

08. jan. 2024

ACER-bestemt strømflyt øker strømprisene i Midt- og Nord-Norge. Ordningen innføres i desember 2024.