ACER, Grunnloven og vår suverenitet.

Har vi en Regjering som ikke følger loven? Det kan se slik ut. Ved innføring av ACER og RME vil det bli innført en overnasjonal ordning som ikke kan kalles og kvalifiseres som mellomfolkelig, slik det blir hevdet fra lovavdelingen i Justisdepartementet.

§1 i vår Grunnlov sier: "Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhengig rike. Regjeringsforma er avgrensa og arveleg monarkisk". Slik blir det ikke hvis AP, Høyre, Venstre og Frp og om mulig Krf går inn for å slutte oss til EUs energiunion.

Peter Ørebech, jusprofessor i rettsvitenskap, uttaler: «Vedtak om å slutte seg til ACER kan heller ikke skje via grl. §115 fordi Regjeringens ønske om å slutte Norge til EUs energibyrå ACER, gjelder en internasjonal sammenslutning som Norge ikke er medlem av. Dersom Regjeringen fortsatt har ønske om å slutte seg til ACER må Regjeringen fremme forslag om endring av Grunnlovens §1».

Har vi en Regjering som ikke følger loven? Det kan se slik ut. Ved innføring av ACER og RME vil det bli innført en overnasjonal ordning som ikke kan kalles og kvalifiseres som mellomfolkelig, slik det blir hevdet fra lovavdelingen i Justisdepartementet, olje- og energiminister Søviknes og Aps Espen Barth Eide. De har pekt på lovadelingen sin uttalelse som om den var en analyse som var uavhengig av ACERs forhold til Grunnloven.

Men uttalelsen fra lovavdelingen er vel ikke noe annet en hvilken som helst fremstilling, fra en prosessfullmektig, av klientens syn på fakta og tolkning. De forsøker ihvertfall å tvinge gjennom et forslag som skal kvalifiseres som simpelt flertall. Men de aktuelle propsisjonene som ligger til behandling i Stortinget kan ikke gjennomføres slik Regjeringen foreslår.

Veien videre vil bestå i at Regjeringen erkjenner at denne ACER/RME-konstruksjonen er overnasjonal og at private rammes av EU-vedtakene uten at Norge kan ha noen innflytelse på vedtakene. EU er en stat som Norge ikke er medlem av. RME er et EU-organ og ikke for Norge. Norge har kun plikter, holde hus for de, finansiere det, men har ingen som helst rettigheter. RME er altså fristilt fra norske offentlige og private interesser. RME sine vedtak vil ramme norske private aktører, og de vil alltid gjøre det som EU dikterer via ESA. RME blir bundet til å gjennomføre EU-forordningene ord for ord, som en «kopimaskin». Norge vil dermed gå glipp av kontrollmuligheten og blir ikke herre i eget hus.

Lovavdelingen i Justisdepartementet hopper over at vedtak om å slutte seg til ACER heller ikke kan skje via §115 fordi Regjeringen sitt ønske om å slutte Norge til EUs energibyrå ACER, gjelder en internasjonal sammenslutning som Norge ikke er medlem av. Lovavdelingen drøfter ikke betydningen av medlemskap i det organet som treffer vedtak i nettopp energisaker med virkning for RME. Det er vel det vi kan kalle for formaljus som praktiseres nok en gang. Regjeringen vil nok legge fram forslag i Stortinget om at Norge skal tilknyttes ACER, men først må de fremme forslag om endring av Grunnlovens §1.

Åse Nordnes, styremedlem Sel og Heidal Nei til EU

Åse Nordnes
Åse Nordnes, styremedlem Sel og Heidal Nei til EU

reLATERT

Se alle arrangementer

Sveits og EU fornyer forholdet

21. feb. 2025

Avtalepakken viser at det er fullt mulig å forhandle frem nye avtaler med EU om handel og samarbeid.

Webinar: Hvorfor veto mot Energipakke 4?

14. feb. 2025

Se webinaret med Nei til EU-leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper i samtale om den store strømstriden.

Strømmen må tas av børsen

13. feb. 2025

Når Arbeiderpartiet nå ønsker å innføre tre av direktivene i EUs fjerde energimarkedspakke, må de også si et kontant nei til resten av pakka.

Støre og strømpolitikken

13. feb. 2025

Statsminister Støre ville innføre  tre av  direktivene som inngår i Energipakke 4.  Senterpartiet fant ikke å kunne gå med på å behandle disse i inneværende stortingsperiode og dette førte til brudd i regjeringssamarbeidet.

Fornybardirektivet henger sammen med styringssystemet for energiunionen

10. feb. 2025

Er det troverdig når regjeringa vil innføre tre energidirektiver i EØS uten å ta med forordningen som sier hvordan de skal forvaltes?

Det store spillet bak

07. feb. 2025

En presset statsminister har valgt å høyne potten. Det blir viljen til norsk handlefrihet opp mot EU-sporet i alle kanaler framover.

Hva skjer ved veto mot Energipakke 4?

05. feb. 2025

EØS-avtalens vanlige regler om fri varehandel vil gjelde akkurat som i dag hvis Norge sier nei til EUs energipakke 4. Norge har en avtalefestet rett til å avvise nye regler fra EU.

Over 150 nye medlemmer på striden om EP4

31. jan. 2025

Nei til EU har fått over 150 nye medlemmer siden nyheten kom om at Arbeiderpartiet vil fremme tre direktiver fra EUs energipakke 4 til vedtak i Stortinget.

Hvem skal bestemme over norsk energi?

30. jan. 2025

Nå står kampen om fjerde energimarkedspakke. Den skal vi stoppe!

Boligkrav i Energipakke 4

27. jan. 2025

Bygningsenergidirektivet i Energipakke 4 setter nye krav om selvregulerende temperaturstyring og inspeksjoner av alle varmeanlegg.

Nei til fjerde energimarkedspakke!  

27. jan. 2025

Vi står midt i en regjeringskrise. Ap og Sp blir ikke enige om EUs fjerde energimarkedspakke.

Alternativ i alpene?

27. jan. 2025

De nye avtalene mellom Sveits og EU omfavnes av næringslivet og gir et større handlingsrom enn EØS, men byr på dilemmaer for suvereniteten.