25 år med EØS: de brutte forutsetningenes avtale

Det er i dag 25 år siden Stortinget godkjente EØS-avtalen, 16. oktober 1992. Siden er omkring 12 000 direktiver og forordninger fra EU innført. Det har endret det norske samfunnet på en rekke områder, også sektorer som skulle ligge utenfor EØS.

– Mange av de forutsetningene som stortingsflertallet la til grunn da EØS-avtalen ble godkjent for 25 år siden har vist seg å være feilaktige eller ikke fungere i praksis, sier Nei til EU-leder Kathrine Kleveland. Hun legger til:

– Derfor må vi i dag si at EØS er de brutte forutsetningenes avtale. Den var heftig omstridt da den ble inngått og godkjent i 1992, og er blitt en verkebyll i norsk politikk. EØS-avtalen skulle respektere norsk suverenitet, og Norge skulle kunne avvise de reglene vi ikke ville ha. 25 år etter ser vi at Norge i flere saker har avgitt myndighet til EU og overvåkningsorganet ESA, og vetoretten er ikke blitt brukt for å sikre varige unntak.

Ny EØS-melding

På årsdagen for godkjennelsen av EØS-avtalen, utgir Nei til EU andre og siste del av EØS-meldingen ”25 år med EØS” . Del 2 omhandler konsekvenser for en rekke andre områder, som handel og økonomi, fiskeri, distriktspolitikk, samferdsel, miljø, helse og mattrygghet. Heftet tar også for seg EØS-avtalens prinsipper og beslutningsprosess, og drøfter hvordan avtalen utfordrer det nasjonale demokratiet. EØS-meldingen del 1 , utgitt i mai 2017, omhandlet særlig avtalens konsekvenser for arbeidsliv og samfunn.

EØS-melding del 2
EØS-melding del 2

Et hovedpoeng i meldingen er at Norge ikke trenger EØS-avtalen for å handle med EU. En større andel av eksporten fra norsk fastlandsindustri gikk til EU-land før EØS-avtalen enn hva tilfellet er i dag. Uten EØS-avtalen sikrer frihandelsavtalen og WTO-reglene fortsatt markedsadgang.

EØS-meldingen oppsummerer også noen av forutsetningene som Stortinget la til grunn da avtalen ble godkjent for 25 år siden, og påviser hvordan de er brutt. Brundtland-regjeringen garanterte for eksempel at hjemfallsretten for kraftverk ikke skulle bli berørt. Den betyr at eierskapet ”faller tilbake” til staten etter en viss tid. EFTA-domstolen bestemte derimot at EØS-reglene om etablering og investering i aller høyeste grad berører hjemfallsretten, og det norske regelverket måtte endres.

«Avtalen omfatter heller ikke helse- og sosialpolitikk...» skrev flertallet i utenriks- og konstitusjonskomiteen i 1992. Men EUs helsedirektiv, det såkalte pasientrettighetsdirektivet, er siden tatt inn i EØS-avtalen. Direktivet legger til rette for helsetjenester på tvers av landegrensene.

Debattmøte i Trondheim 18/10

Den nye EØS-meldingen lanseres på Litteraturhuset i Trondheim onsdag 18. oktober kl 19 , med et debattmøte der blant annet meldingens hovedforfatter Dag Seierstad innleder.

reLATERT

Se alle arrangementer

Ny sak om suverenitet i Stortinget

27. mai 2025

Endringer i skipssikkerhetsloven medfører myndighetsoverføring til EØS-tilsynet ESA. Stortinget behandler lovendringen 2. juni.

Bit for bit

26. mai 2025

Regjeringen vil innføre EUs fjerde energipakke stykkevis og delt. Slikt blir det rettslig lapskaus av.

– Lav strømpris viktig for industrien

15. mai 2025

– Det er viktig for norsk industri at vi har en forutsigbar og lav strømpris, sier John-Peder Denstad.

Kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak

08. mai 2025

Innføring av EUs energieffektiviseringsdirektiv kan gjøre det vanskeligere å iverksette klimatiltak for norsk næringsliv. Nei til EU mener energieffektivisering i stedet bør gjennomføres med nasjonale krav, og at direktivene derfor må avvises i EØS.

Forsvar norsk fiskerilovgivning!

08. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs bygningsenergidirektiv kan ikke anses som EØS-relevant

07. mai 2025

Regjeringens forslag om å innføre EUs bygningsenergidirektiv avklarer ikke kostnader knyttet til gjennomføringen. Nei til EU mener direktivet ikke kan anses som EØS-relevant og må avvises.

Ingen grunn til bekymring for norske arbeidsplasser  

06. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

Fornybardirektivet gir høy risiko for uforsvarlig saksbehandling

06. mai 2025

Nei til EU mener det er uklokt å innføre et direktiv som fastholder opprinnelsesgarantiordningen. Fornybardirektivets tidsfrist medfører høy risiko for uforsvarlig saksbehandling. 

Norgespris – plaster på et åpent sår  

05. mai 2025

Uttalelse vedtatt på Nei til EUs rådsmøte 27. april 2025.

EUs fjerde energipakke må behandles samlet, og ikke stykkevis og delt 

05. mai 2025

Nei til EU i høring for Stortingets energi- og miljøkomite.

EU-forordningen om kritiske råvarer må avvises

29. april 2025

Nei til EU vil bruke vetoretten i EØS mot EUs forordning om kritiske råvarer, og mener ny minerallov i større grad må sikre nasjonal kontroll over mineralressursene.

Regjeringen vil starte innføringen av Energipakke 4 - Nei til EU krever veto

22. april 2025

Forslagene om å innføre EUs fornybardirektiv, energieffektiviseringsdirektiv og bygningsenergidirektivet er nå til behandling i Stortinget.