Ut av ACER-plakat ved Borgarting lagmannsrett.

ACER-saken dag 2

I Borgarting lagmannsrett: Nei til EU vs. Staten – ACER-saken og grunnloven §§ 1, 26 eller 115?

Dag 2 i retten (tirsdag 1. november) gav ordet til Staten som i sitt innledningsforedrag delte oppgaven mellom regjeringsadvokat Fredrik Sejerstad og advokat Lisa-Mari Moen Jünge. Foredraget var bredt anlagt og trakk fram momenter med forskjellig viktighetsgrad. Blant annet vanskeligheten med hensyn til hvem som skulle være stevningens adressat, Stortinget eller Regjeringen. En landet på sistnevnte og in casu Utenriksdepartementet fordi dette departement hadde fremmer ACER-reglene for Stortinget og som fikk Stortingets samtykke til inkorporering i norsk rett.

Hvorfor staten mente at Nei til EU var uten rettslig interesse ble også tatt opp. At Høyesterett i plenum hadde et annet standpunkt, måtte regjeringsadvokaten ta til underretning (han mente tydeligvis at avgjørelsen var feil).

Rettens administrator, dommer Kristin Robberstad, spurte om denne side – kortfattet – kunne angi hva som var kjernen i saken. Regjeringsadvokaten formulerte seg slik at det retten skulle prøve var om Stortingets valg om å nytte fremgangsmåten i grl. § 26 (simpelt flertall) og ikke § 115 (kvalifisert flertall), var rettslig korrekt.

Dette mente Nei til EUs prosessfullmektiger Bent Endresen og Kjell Brygfjeld at var noe overforenklet i og med at denne side hadde viet adskillig oppmerksomhet på ACERs forhold til grl. § 1 (Kongeriket «Norge er et fritt, udelelig og uavhendelig rike»). Dette gikk til kjernen i uenigheten: var regimet under EØS slutten på to-pilar systemet og gjennomføring av direkte virkende forordninger som ikke utelukkende adresserte staten Norge, men også private rettssubjekter i Norge? Dette brukte advokat Moen Jünge adskillig tid på å plukke fra hverandre. Hvor vellykket dette forsøk var kan det være ulike meninger om.  I den kommende prosedyren vil vi kunne få en sterkere visshet om hvem av partene som har lykkes best med sin fremstilling.

Peter Ørebech følger rettsforhandlingene i Borgarting lagmannsrett. ACER-saken er for retten fra mandag 31. oktober til og med fredag 4. november.

Stort bilde i toppen: Ut av ACER-plakat ved Borgarting lagmannsrett. (Foto: Eivind Formoe)

reLATERT

Se alle arrangementer

Nyanser av EØS

22. april 2024

EØS-utredningen gjør rett i å avdramatisere konsekvensene ved å bruke vetoretten mot EU-regler.

Rådsmøtet: – Vi sier ja til folkestyre!

20. april 2024

– For mange i Oslo er det veldig langt til makta i regjering og Storting. Men det er enda mye lenger til Brussel, sa Einar Frogner i åpningstalen på Nei til EUs rådsmøte.

Om NOU 2024:7 Norge og EØS: utvikling og erfaringer

18. april 2024

Hva sier dissensene og mindretallsmerknadene i den nye EØS-utredningen?

Folkestyret er sterkt truet av EØS-avtalen  

18. april 2024

Det viktigste for Nei til EU er folkestyret. Avgjørelsene skal tas av folkevalgte organ. Etter to EØS-utredninger denne våren er det demokratiske underskuddet i EØS for oss tydeligere og tydeligere.  

EØS-storm i spørretimen

17. april 2024

EUs fjerde energipakke, konsekvenser av veto i EØS og unntak fra EUs anbudstvang på jernbanen var noen av mange EØS-tema i Stortingets spørretime.

Fornyet debatt om EØS

17. april 2024

Se webinaret med Nei til EUs leder Einar Frogner og utredningsleder Morten Harper direkte onsdag 24. april kl. 14:00-14:20 eller i opptak her.

EU presser Norge til å vedta Energimarkedspakke 4.

12. april 2024

Da Regjeringa og Stortinget godtok EØS-avtalen i 1992, var det ei forutsetning at avtalen ikke skulle ha overnasjonal styring fra EU, og at Norge skulle ha sjølbestemmelse på vitale områder for oss. Avtalen skulle bare sikre adgang til det «indre markedet».

Alternativet til EØS ligger foran oss 

11. april 2024

Vårt alternativ til EØS-avtalen vil styrke folkestyret og kontrollen over kraftmarkedet, arbeidsliv, næringspolitikk, helse og miljø. 

EØS-rapporten fra Eldring-utvalget er virkelighetsfjern 

11. april 2024

Mens stadig færre støtter EØS-avtalen, og flere heller vil ha en handelsavtale, svarer ikke utredningen fra det regjeringsoppnevnte Eldring-utvalget på de viktige spørsmålene i EØS-debatten.

Turbin-demokratiet

08. april 2024

Den økonomiske liberalismen viser autoritært ansikt i EUs fornybardirektiv.

Nei til EUs innspill til partienes valgprogram

05. april 2024

Nei til EUs innspill til partiprogrammene frem mot stortingsvalget i 2025

Høringsuttalelse om fornybardirektivet

05. april 2024

Høringsuttalelse fra Nei til EU angående det reviderte fornybardirektivet.